دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ |۵ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 9, 2024
کد خبر: 1181717
۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۰
آیین بزرگداشت

حوزه/ آیین بزرگداشت مرحوم حاج حیدر رحیم‌پور ازغدی متفکر و نویسنده انقلاب اسلامی با حضور نمایندگان مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی و جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در آیین بزرگداشت مرحوم حاج حیدر رحیم‌پور ازغدی متفکر و نویسنده انقلاب اسلامی که در تالار همایش های مجتمع فرهنگی قدس برگزار شد، گفت: مرحوم حاج‌حیدر حتی در آخرین روزهای زندگی خود نیز بیش از آن که گرفتار درد بیماری‌هایش باشد، مغموم از درد دین و مستضعفین بود و از شب‌نامه‌های دهه ۳۰ و ۴۰ گرفته تا روزنامه‌نگاری پس از انقلاب و تألیفات او نیز همیشه این دردمندی متعالی مشهود است.

وی افزود: او برای هر کلمه از آثار مکتوب و سخنرانی‌های خود دلیل داشت و هرکدام را برپایه یک مبنای اعتقادی مطرح کرد. حاج‌حیدر با خون‌دل زندگی کرد، برای انقلاب هزینه داد، دلبسته نهضت بود و حتی خانه‌اش را به دانشگاهی برای تربیت صدها شاگرد دیندار و انقلابی تبدیل کرد که ثمرات این تربیت نسل همچنان محسوس و ملموس است.

رحیم‌پور ازغدی خاطرنشان کرد: حاج حیدر را می‌توان استاد دردمند انقلاب و مرد همیشه نگران ملت خواند زیرا بر همان اساس که پیش از انقلاب با علما، روشنفکران و چریک‌ها همسنگر بود، پس از انقلاب نیز مبارزه را ترک نکرد و حتی بااراده‌تر از گذشته، از تحقق عدالت و کارآمدی پاسداری کرد.

وی ادامه داد: حاج‌حیدر به‌همان اندازه در جمع جوانان دلبسته انقلاب، به‌عنوان پدری پیر و دلسوز و مهربان شناخته می‌شد، به همان میزان نیز در مواجهه با التقاط و تحجر، بی‌رحم و بدون تعارف بود. او لحظه‌ای در برابر خطر نفوذ فساد و اشرافی‌گری در حکومت دینی کوتاه نیامد و کلماتی که در تألیفات و سخنرانی‌هایش بر زبان آورد، آینه شفاف و صادقی از سبک زندگی واقعی او بود.

صراحت لهجه، میراث بزرگ حاج حیدر

مجید ظهوریان؛ نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی هم در ادامه این مراسم، صراحت لهجه را از جمله مزیت های شخصیتی حاج حیدر رحیم پور ازغدی دانست و تصریح کرد: به نظر من بزرگترین مزیت شخصیتی حاج حیدر، همین صراحت لهجه‌ای بود که در همه عمر خود به آن معتقد ماند و همیشه طوری عمل می‌کرد که با وجود انتقادات صریح و بی‌پرده خود حتی از منظر مقام معظم رهبری به‌عنوان منتقد معتقد انقلاب شناخته می‌شد.

وی تأکید کرد: نمی‌توان انکار کرد که تربیت جوان مخلص انقلابی یکی از دستاوردهای بزرگ حاج‌حیدر بود؛ به‌طوری که حلقه جوانان حاضر در جلسات هفتگی خانه‌اش برپایه جهان‌بینی و فقه عملی او توانستند در سطوح عالی تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی فعالیت کنند.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: حاج‌حیدر به همه فرزندان و شاگردانش یاد داد که با صراحت و صداقت، محافظه کاری را کنار بگذارند و درباره مسائلی که‌ می‌بینند و اِشراف پیدا می‌کنند، اظهارنظر کنند زیرا وجود منتقدان معتقد به مبانی انقلاب، ولایت، ارزش‌ها و آرمان‌ها در نظام اسلامی منجر به خلق نقدهای عالمانه‌ای می‌شود که مقوم انقلاب خواهد بود.

حقیقت انقلاب، معیار سنجش افراد

مجتبی محمودی، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی شرق کشور نیز در این مراسم به بیان خاطرات و نکاتی از سیره این متفکر انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: موضوعی که همیشه برای من خیلی مهم بود، این بود که در بیانات حاج حیدر، مصداق و مفهوم به طور کامل از هم جدا می‌شد. مثلاً گاهی اوقات که به ایشان مراجعه می‌کردیم و از رفتار برخی افراد و مواضع برخی جریان‌ها گلایه داشتیم، حاج حیدرآقا در پاسخ تأکید داشتند که باید مفهوم انقلاب را بشناسیم و مواضع اشخاص مصادیقی هستند که نباید به پای نظام و اسلام گذاشت بلکه باید برمبنای حقیقت انقلاب موردسنجش و ارزیابی قرار داد.

وی بیان کرد:حاج حیدرآقا تأکید داشتند که همه باید آثار شهید مطهری و مرحوم شریعتی را به‌دقت بخوانند تا با سوز دل مرحوم شریعتی و نگاه مبنایی و روشن شهید مطهری آشنا شوند. میراث بزرگ حاج حیدر برای نسلی از شاگردان جوان خود این بود که فراتر از ساده‌انگاری و خوش‌بینی یا بدبینی، رویکرد آرمان‌گرایی را با واقع‌بینی همراه کنند و در تحلیل خود همیشه عدالت را در نظر بگیرند.

در آغاز این آیین، مسعود موفق، مهدی کلیدری، محمد مهدی خالقی، علی سهیلی از همراهان و شاگردان مرحوم رحیم‌پور، درباره این مبارز انقلابی به ایراد سخن پرداختند و توسط روزنامه قدس از خانم فاطمه فکور یحیایی مادر شهید و همسر مرحوم رحیم‌پور که خود نیز از زنان مبارز انقلاب مشهد بوده است، تقدیر شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha