یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ |۱۱ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 15, 2024
1

حوزه/ مؤسسه عالی‌فقه و علوم‌اسلامی در راستای پاسخ به این مطالبه و گسترش آشنایی طلاب خارج عمومی با مباحث تخصصی و موضوعات اقتصادی اقدام به برگزاری اولین دوره مسأله شناسی نظام مالی برای مخاطبین فقه عمومی کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فراهانی‌فرد، کارشناس میز پژوهشی فقه نظام مالی مؤسسه عالی‌فقه و علوم‌ اسلامی در گفتگو با خبرگزاری حوزه درباره طرح مدرسه تابستانه فقه نظام مالی توضیحاتی را ارائه کرد که آن را در ادامه می خوانید:

بیشتر بخوانید:

مدرسه تابستانه فقه نظام مالی برگزار می‌شود

درباره طرح مدرسه تابستانه فقه نظام مالی توضیحاتی را بفرمایید و این که این موضوع چقدر حائز اهمیت است؟

موسسه عالی فقه و علوم اسلامی در زمستان گذشته با همکاری ستاد همکاری حوزه علمیه و وزارت اقتصاد و امور دارایی، دوره ای را برای طلاب فقه اقتصاد برگزار کرد.

با توجه به استقبال طلاب از این دوره و اختصاص این دوره به طلاب دارای تخصص اقتصادی، مطالبه ای برای برگزاری دوره‌های عمومی‌تر برای طلاب درس خارج وجود داشت.

موسسه عالی فقه و علوم اسلامی در راستای پاسخ به این مطالبه و گسترش آشنایی طلاب خارج عمومی با مباحث تخصصی و موضوعات اقتصادی اقدام به برگزاری اولین دوره مسأله شناسی نظام مالی برای مخاطبین فقه عمومی نمود.

طبیعتاً میزان آشنایی در یک دوره سه روزه به اندازه دوره‌های مفصل تخصصی نیست اما تلاش شده است با دعوت از اساتید مجرب در زمینه موضوع شناسی و همچنین لحاظ نگاه انتقادی در بررسی موضوعات و استفاده از اساتید تراز فقهی، بسته نسبتا کاملی در این زمینه نظام مالی ارایه شود.

با اجرای این طرح به دنبال چه اهدافی هستید؟

هدف از برگزاری دوره، آشنایی طلاب خارج عمومی با موضوعات اقتصادی و تجربه انجام کار فقه تخصصی روی یک مسأله خاص اقتصادی است.

علاوه بر مزایای فوق، برگزاری چنین دوره‌هایی، زمینه علاقه‌مندی و پیگیری بیشتر و عمیق‌تر مسایل فقهای تخصصی را در میان طلاب خارج عمومی فراهم می‌کند.

درباره اساتید دوره و مطالبی که ارائه می شود هم توضیح دهید؟

مدرسه تابستانه فقه نظام مالی در روزهای سه شنبه و چهارشنبه (۲۷ و ۲۸ شهریور) بعد ازظهر و پنج شنبه (۲۹ شهرویر) صبح و بعد از ظهر برگزار می‌گردد.

این مدرسه شامل بررسی مسائل بانک، بورس و بیمه است. ابتدا طلاب عزیز با ساختار نظام مالی آشنا می‌شوند و در ادامه هر گروه به شکل مستقل وارد موضوع تخصصی خود می‌شود.

هر موضوع به لحاظ موضوع شناسی سه جلسه دو ساعته به عنوان مقدمه مسأله فقهی دارد.

در روز سوم، یک جلسه دو ساعته با نگاه انتقادی و سپس یک جلسه سرخط فقهی مسائل بیان می‌شود. بخش پایانی، رویداد کارگاه حل مسأله است. در رویداد پژوهشی، طلاب با پژوهش در یک مسأله فقهی اقتصادی آشنا می‌شوند و خود طلبه این مسأله را تمرین می‌کند.

رویداد به شکل گروهی برگزار می‌شود و از گروه های برتر در آینده تقدیر به عمل می آید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha