پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ |۸ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 12, 2024
تبریز

حوزه/ سرپرست استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: جامعه دانشگاهی ما با روی آوردن به فرهنگ صحیح دینی می‌توانند نیازهای جامعه را با بهره مندی از دریای لایناهی معارف قرآن و عترت (ع) و با استفاده از توان علمی و روحیه پویای دانشجویی پاسخ دهند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، تراب محمدی سرپرست استانداری آذربایجان‌شرقی امروز در مراسم اختتامیه جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور در دانشگاه تبریز اظهار داشت: امروزه کشورهای غربی با شعار پوشالی آزادی بیان و باز گذاشتن راه برای توهین به نمادهای اسلامی و قرآن کریم خیال می‌کنند می‌توانند نور قرآن و اسلام را در جهان کم فروغ و محو کنند، اما خداوند حافظ تمام‌کننده نور دین اسلام است.

سرپرست استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: خیزش وجدانهای بیدار جوانان و دانشگاهیان غربی در اعتراض به نسل کشی و جنایات صهیونیستها در غزه و مقابله با این دژخیمی دولت جعلی اسرائیل به اندازه ای گسترش یافت که نخست وزیر جنایتکار صهیونیستها در کنگره آمریکا ایران را پشتیبان اعتراضات خودجوش آمریکا معرفی کرد.

محمدی ادامه داد: امت اسلامی ما بیش از هر زمان دیگری به فهم صحیح معارف قرآنی از طریق انس با قرآن، تدبر در قرآن، تلاوت قرآن و رجوع به تفسیر راسخون فی العلم یعنی اهل بیت(ع) نیاز دارد.

وی افزود: جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور، از برگهای زرین افتخارات قرآنی نظام اسلامی و فعالیتهای فرهنگی دانشگاههای کشور است که نشانگر شوق و احساس پاک قشر فرهیخته دانشجویی برای بهره مندی از سرچشمه زلال قرآن و علوم قرآنی است.

سرپرست استانداری آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: نهال بابرکت این جشنواره در ۴ دهه گذشته به مانند یک شجره طیبه ریشه دار، گفتمان ساز الهام بخش و دارای ثمرات فراوان در عرصه های مختلف علمی و دانشگاهی مبدل گشته است.

محمدی به گام دوم انقلاب اشاره کرد و متذکر شد: تقویت معنویت و اخلاق که در بیانیه گام دوم انقلاب مورد تاکید قرار گرفته از طریق برگزاری چنین جشنواره هایی از طریق ایجاد انس و الفت دانشجویان با قرآن و اهل بیت(ع)، حمایت از نخبگان قرآنی دانشجویی و الگوسازی دانشجویان در دانشگاهها میستر می‌شود.

سرپرست استانداری آذربایجان‌شرقی تاکید کرد: جامعه دانشگاهی ما با روی آوردن به فرهنگ صحیح دینی می‌توانند نیازهای جامعه را با بهره مندی از دریای لایناهی معارف قرآن و عترت (ع) و با استفاده از توان علمی و روحیه پویای دانشجویی پاسخ دهند.

محمدی به ظرفیت های دانشجویی تاکید و ابراز کرد: ظرفیت‌های مذهبی و تشکل‌های فعال در دانشگاه‌ها همچون هیئات مذهبی، کانون‌های قرآن و عترت، گروه‌های فعال در بخش‌های مختلف دینی و قرآنی، فرصت و بستر مغتنمی برای اعتلای گفتمان قرآن و عترت در دانشگاه‌ها و تقویت توان علمی معرفتی و بصیرتی دانشگاهی کشور است.

وی ادامه داد: قرآن کریم، محور هویت بخشی به انسان مسلمان در جهان هستی است که آیات آن همچون خورشیدی درخشان درمانگر و هدایت‌کننده و نجات بخش بشریت خسته از ظلم و بیدادگری طواغیت است.

محمدی یادآور شد: تمسک به قرآن کریم به عنوان حبل المتین وثیق و ناگسستنی الهی که از منشأ رستگاری خیر و حکمت برای بشریت نازل شده، راه هدایت و کمال به سوی حیات طیبه دینی و قله‌های رفیع انسانیت را به همه مردم و مومنان نشان می‌دهد.

سرپرست استانداری آذربایجان‌شرقی اذعان داشت: اگر رابطه ایمانی انسان مسلمان با معارف ثقلین قطع شود، راه سعادت به روی انسان مسدود گشته و در ظلمات گمراهی غوطه ور خواهد شد؛ خداوند متعال از این رو قرآن را “شفاء و رحمه للمؤمنین” و "ولا یزید الظالمین الا خسارا” معرفی می‌کند.

محمدی تاکید کرد: البته در بسط تفکر دینی و اسلامی در کنار جایگاه رفیع قرآن کریم، نباید از ثقل هدایت بخش دیگر، یعنی علوم و معارف و سنت عتره طاهرین (ع) غافل شد.

سرپرست استانداری آذربایجان‌شرقی به شرایط پیش از انقلاب اشاره کرد و افزود: قرآن کریم پیش از انقلاب اسلامی تا حدی مهجور بود و یکی از بزرگترین شکل‌های این مهجوریت، عدم معرفت تام و کامل به لزوم کارآمدی و هدایت بخشی کلام الهی در تمام شئون زندگی بشریت است.

محمدی بیان داشت: یکی از ثمرات ارزشمند خیزش الهی مردم عزیز به رهبری امام امت(ره) در سال ۱۳۵۷ قرار گرفتن مفاهیم قرآن و عترت(ع) در متن تحولات جامعه و احیای اندیشه اسلام ناب محمدی(ص) بود.

وی ادامه داد: در سال‌ها و دهه‌های اخیر شاهد روی آوردن جوانان و مردم و مراکز به قرآن بوده‌ایم و بحمدالله، هم اکنون در کشور تعداد چشم‌گیری در بخش‌های حفظ ،قرائت، ترتیل و همچنین در بخش‌های تواشیح و مداحی فعال هستند.

سرپرست استانداری آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: ارزش‌های والایی چون عدالت و معنویت که گمشده بشر در دنیای جهل مدرن است را می‌توان با الهام از تعالیم قرآن و سنت اهل بیت(ع) با رویکرد حکمت و موعظه حسنه به جهانیان منتقل کرد.

محمدی در پایان گفت: در کنار برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌های قرآنی در محیط‌های علمی و نخبگانی و تلاش برای بسط حاکمیت گفتمان قرآن و عترت در حوزه آموزش و پژوهش دانشگاه‌ها، باید نسبت به تعمیق مردمی‌سازی و گسترش و رونق قرآن کریم در اقشار مختلف جامعه اهتمام داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha