شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ |۱۰ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 14, 2024
وزیر علوم

حوزه/ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: از جمله مهم ترین برنامه های دارای اولویت این وزارتخانه، تحقق شعار وفاق ملی در سطح دانشگاه هاست.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، دکتر حسین سیمایی صراف پیش از ظهر امروز در اجلاس رؤسای دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی پژوهشی و فناوری که با حضور محمد رضا عارف معاون اول رئیس جمهور در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار داشت: این اجلاس همیشه در آغاز سال تحصیلی دانشگاه برگزار می شود. هدف این اجلاس هماهنگی و اطلاع رسانی آغاز سال تحصیلی است. امسال در شرایط روحی و روانی بهتری سال را آغاز می‌کنیم. نشاط در جامعه به چشم‌می‌خورد، دانشگاهیان طبق بر خی از نظرسنجی ها امیدوارتر شدند.

وی افزود: جامعه از شعار وفاق ملی به خوبی استقبال کرده است، در دولت گذشته بین قوا تفاهم وجود داشت در این دولت نیز وجود دارد اما اختلافی که این دوره با دوره قبل دارد این است که در این دوره با رویکردهای متفاوت سیاسی توافق حاصل شده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: برنامه ریزی می کنیم تا شعار وفاق ملی را در دانشگاه ها اجرا کنیم، برای رسیدن به این‌توافق، شرط ما برای تداوم مدیران این است قدرت اجماع سازی داشته باشند، راهبری دانشگاه در سایه در بر گرفتن همه گونه های سلایق باشد، دانشگاه باشگاه احزاب نیست هرکسی در حزبی با حزب مقابل خود رقابت کند، تلاش می کنیم دانشگاه ها با شور و نشاط فعالیت خود را آغاز کنند.

سیمایی صراف ادامه داد: این دوره امیدواریم به یک نسل بالاتری از آموزش عالی ارتقا پیدا کنیم. دانشگاه احساس مسولیت اجتماعی کرده و نسبت به مشکلات جامعه بی تفاوت نباشد، حکمرانی کشور باید حکمرانی علمی باشد. حکمرانی علمی ایجاب می‌کند سیاست‌گذاری مبتنی بر داده های علمی باشد، برای تحقق مسئولیت اجتماعی چالش هایی داریم.

ایجاد میز اقتصاد آموزش عالی

وی با بیان این که اقتصاد آموزش عالی شرایط بهینه و مطلوبی ندارد، گفت: سهم‌آموزش عالی از بودجه کشور ۳ درصد، سهم پژوهش و فناوری از تولید ناخالص ملی نیم درصد هست که باید به ۴ درصد برسد. بنابراین در صدد ایجاد میز اقتصاد آموزش عالی هستیم تا راه های جدید تامین‌مالی در آموزش عالی را پیدا کنیم.

وی افزود: برای همین از دولت مدد یاری داریم همچنین آموزش عالی از نظر کیفی وضعیت مطلوبی ندارد آموزش ها اشتغال پذیری را کاهش داده است بنابراین باید رویکرد مهارتی را افزایش دهیم.

برنامه های وزیر علوم برای کاهش مهاجرت نخبگان

وزیر علوم همچنین بیان داشت: بستر قانونی تامین مسکن اساتید، به ویژه اساتید جوان مهیا شده است، از همه مدیران تعهد می گیرم اقدامات عملی برای اجرای این قانون را ببینیم، توسعه خوابگاه های متاهلی به کاهش مهاجرت کمک می کند.

وی افزود: از عوامل دیگر مهاجرت که می‌کوشیم آن را اصلاح کنیم گشودن دانشگاه ها برای جذب نخبگان است، مرکز جذب باید مرکز بی طرف باشد ما نسبت به گرایش افراد مسئولیت نداریم البته شرایط قانونی جذب مشخص کرده چه کسی می تواند فعالیت کند.

وی گفت: سلایق و عقاید شخصی خودمان را نباید در جذب، نگهداشت و ارتقای نخبگان دخالت دهیم، مرکز جذب مانند یک مرکز قضایی است باید بی طرف بوده و دور از حب و بغض باشد، امیدواریم با تجدید نظر و رعایت بی طرفی نسبت به جذب نخبگان کوشش کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha