شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ |۱۰ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 14, 2024
نرجس شکرزاده

پژوهشگر حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: اقناع افکار عمومی، لازمه تلاش مؤثر برای افزایش جمعیت در کشور است.

نرجس شکرزاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به این که در بحث افزایش جمعیت و متوجه کردن خانواده ها نسبت به ضرورت این مساله نیازمند کار اقناعی مستمر هستیم، اظهار داشت: البته ما در این خصوص در وهله اول باید به سراغ اقناع نخبگان برویم چرا که به هر حال نخبگان جامعه در هدایت و جهت دهی به توده های مردم، نقش مهم و تأثیرگذاری را ایفا می کنند و به طور خاص در رابطه با افزایش جمعیت و مقابله با مساله کاهش جمعیت نیاز به این مهم داریم.

پژوهشگر حوزه علمیه خواهران با اشاره به این که یکی از مسایل اولویت دار ما ناظر به مقوله جمعیت و زاد و ولد است، افزود: البته در بسیاری از کشورهای دنیا، بحران کاهش جمعیت و به تبع آن بحث پیری جمعیت به طور نسبی وجود دارد و این مساله نشان می دهد که چقدر داشتن نیروی جوان برای یک مملکت حائز اهمیت است.

وی همچنین گفت: در واقع باید توجه داشت که نیروی جوان هر سرزمینی، از مؤلفه های بارز قدرت آن است و لذا شاخصه و اقتدار هر کشوری به شمار می‌آید و اگر دقت کنیم متوجه می شویم که ما در ابتدای انقلاب نیز با همین سرمایه از مشکلاتمان از جمله در دوران جنگ تحمیلی عبور کردیم.

شکرزاده خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، چاره‌جویی برای عبور از این بحران از جمله وظایف جدی حاکمیت و مردم است، منتهای مراتب ما در بحث کار فرهنگی و رسانه ای نیازمند اقناع افکار عمومی هستیم تا به حول و قوه الهی به تدریج این مشکل در جامعه ما مرتفع شود و از چاله جمعیتی عبور کنیم.

وی افزود: به تعبیر نگران کننده برخی کارشناسان این حوزه، هنگامی که میزان و تعداد موالید با مرگ و میر ما یکی بشود آن وقت ما در سیاه چاله جمعیتی خواهیم افتاد. در دوران کرونا برخی استان‌های کشور بخاطر مرگ و میر بالا مدتی در تله و سیاه چاله جمعیتی افتادند اما ما در آینده با منفی شدن نرخ رشد جمعیت به صورت گسترده و با همه استان‌ها وارد سیاه چاله جمعیتی خواهیم شد.

کارشناس و پژوهشگر مسایل فرهنگی ادامه داد: مقام معظم رهبری در طول سال های اخیر شاید بیش از پنجاه مرتبه نسبت به بحث جمعیت و خطرات و نگرانی های ناشی از کاهش رشد جمعیت هشدار داده اند و این نشان می دهد که این موضوع چقدر برای کشور و نظام اسلامی حائز اهمیت است و جزو مسایل اولویت دار انقلاب اسلامی به شمار می رود.

وی گفت: در عین حال که باید به مشوق های اقتصادی در این زمینه توجه کرد نباید از شاخصه ها و مؤلفه های فرهنگی و رسانه ای در این زمینه غافل شد کما این که متذکر شدم ما نیازمند اقناع افکار عمومی و خانواده ها برای فرزند آوری هستیم و طبعاً در این راستا نخبگان، رسانه ها و حاکمیت نیز باید هر کدام به نقش تاریخی خود به درستی عمل کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha