شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ |۱۰ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 14, 2024
طباطبایی نژاد

حوزه/ امام جمعه اصفهان گفت: مسئله پرداخت زکات یک امر اختیاری است و فرد باید به اختیار خود زکات پرداخت کند، زیرا مسئله زکات یک امر عبادی است و اگر فرد زکات بدهد و نیت آن رضای خدا نباشد ثوابی برای آن حساب نمی شود و همانند نماز و روزه است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان ،آیت الله سیدیوسف طباطبایی نژاد صبح امروز در دیدار با اعضای شورای زکات استان اصفهان با اشاره به اهمیت مسئله زکات اظهار داشت: ائمه جمعه در سال باید حداقل دو خطبه از نماز جمعه را به تبلیغ برای زکات اختصاص دهند.

امام جمعه اصفهان با بیان این که هر فردی در حد توان خود باید برای اسلام کار کند گفت: این مسئله از این جهت دارای اهمیت است که کشور سربلند باشد و به دنیا بفهمانیم که اسلام و مسلمانان می توانند با کمک یکدیگر امور خود را سامان دهند و کارهای خود را به صورت جهادی انجام دهند.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان به مسئله ترغیب و تشویق مردم به امر پرداخت زکات اشاره کرد و افزود: باید این مسئله برای مردم بیان شود که به میزانی که زکات داده اند، به همان میزان دولت نیز برای امور مورد مصرف زکات، کمک می کند و باید کار دولت را در این زمینه نشان دهیم.

آیت الله طباطبایی نژاد با تاکید بر تشویق مردم به پرداخت زکات از ابتدای انقلاب تصریح کرد: مسئله پرداخت زکات یک امر اختیاری است و فرد باید به اختیار خود زکات پرداخت کند، زیرا مسئله زکات یک امرعبادی است و اگر فرد زکات بدهد و نیت آن رضای خدا نباشد ثوابی برای آن حساب نمی شود و همانند نماز و روزه است.

وی افزود: مبنای اسلام بر اجبار نیست و حتی در جهاد نیز اجباری وجود ندارد و بنای خدا بر این نیست که در این دنیا، ثواب و عقاب اعمال افراد را بدهد.

در ابتدای این دیدار نیز حجت‌الاسلام غلامحسین رنجبر مسئول ستاد زکات استان گزارشی از اقدامات این ستاد از ابتدای سال جاری ارائه کرد و اظهار داشت: پیرو برگزاری جلسه ای که در سال گذشته داشتیم مصوباتی به تصویب رسید و از این مصوبات مواردی که مربوط به کمیته حضرت امام(ره) بود انجام شد و مواردی که مربوط به دستگاه های دیگر بود پیگیری شد و برخی از دستگاه ها آن را انجام داده و برخی نیز هنوز بازخوردی ارائه نکرده اند.

وی افزود: سال گذشته مجموع عملکرد دبیرخانه زکات، حدود 185 میلیارد تومان بوده و شامل زکات واجب، مستحب، زکات فطره و ردّ مظالم است که در مجموع از این مقدار بیش از 30 میلیارد آن توسط کمیته حضرت امام(ره) وصول شد و مابقی آن توسط سایر دستگاه های مرتبط وصول شده است.

مسئول ستاد زکات استان عنوان کرد: پرداخت زکات پنج ماه ابتدای سال جاری، 89 میلیارد تومان بوده که در مقایسه با سال گذشته رشد داشته است و امسال در خصوص زکات فطره و کفارات 75 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته ایم.

حجت‌الاسلام رنجبر هم چنین از افتتاح قنات شرق اصفهان از مجموع کمک های دولت و پرداخت زکات نیز خبر داد و افزود: روز گذشته با کمک جهاد کشاورزی به عنوان دستگاه اقدام کننده، افتتاح قنات شرق اصفهان بر اساس قانون هم افزایی سازمان مدیریت برنامه و بودجه رقم خورد.

وی با تاکید بر برگزاری مستمر جلسات تبلیغی و تشویقی زکات در شهرستان ها و روستاها اظهار داشت: با همراهی دفتر نمایندگی ولی فقیه در استان این جلسات برگزار شده است و هم چنین 7 همایش منطقه ای نیز برگزار شد که با تشویق مؤدیان زکات همراه بود.

مسئول ستاد زکات استان افزود: عمده زکات پرداخت شده مربوط به زکات مستحب و زکات محرومین بوده و درصد زیادی از آن از دستگاه هایی غیر از کمیته امداد وصول شده است.

حجت‌الاسلام رنجبر به توقع ستاد زکات استان از سازمان ها و دستگاه هایی چون سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه علمیه و صدا و سیما برای کمک و یاری رسانی به ستاد زکات و ترویج و تبلیغ بیشتر این امر الهی اشاره کرد و گفت: در زمینه تبلیغات و فرهنگ سازی انتظار ما از سازمان تبلیغات و نهادهای تبلیغی بیشتر است.

وی خاطر نشان کرد: البته ائمه جمعه در جلسات شورای زکات حضور فعال دارند و جهاد کشاورزی نیز به خوبی با این ستاد و شورای زکات استان همکاری می کند.

مسئول ستاد زکات استان در ادامه به مشکلات جذب نیرو در ستاد زکات شهرستان ها اشاره کرد و افزود: اگر برای مردم عنوان شود که اقداماتی که در محل سکونت آنها انجام می شود تشویق پرداخت زکاتی است که انجام شده است، مردم بیشتر به پرداخت زکات تشویق خواهند شد.

حجت‌الاسلام رنجبر تاکید کرد: دولت دو سال است به میزان 12 میلیون تن، گندم تولید داخل را خریداری کرده که معادل مصرف کشور است و استان اصفهان نیز با توجه به بارش ها صد در صد رشد تولید گندم داشته است و امسال سازمان تعاون روستایی در اصفهان 230 هزار تن گندم از کشاورزان خرید کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha