یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ |۱۱ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 15, 2024
آیت الله طباطبایی نژاد امام جمعه اصفهان

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان اصفهان استفاده از ظرفیت مساجد برای ترویج نهج البلاغه و صحیفه سجادیه را مهم دانست و گفت: مساجد به واقع یک فرصت مهم برای امام جماعت است و هیچ حجتی برای افراد باقی نمی ماند و این جای بسیار تاسف است که برخی تصور می کنند تنها برای اقامه نماز به مسجد می روند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد در اجلاس "طرح یکشنبه ها با نهج البلاغه" که پیش از ظهر امروز برگزار شد ضمن تقدیر از تلاش دست اندرکاران برگزاری این برنامه و تدوین و تهیه محتوای مورد نیاز ائمه جماعات با موضوع نهج البلاغه اظهار داشت: از افرادی که به این فکر افتادند تا محتواهایی را برای ائمه جمعه و جماعات آماده کنند تشکر می کنم، زیرا برخی اوقات ائمه جماعت فرصت این کار را نمی یابند، لذا کار بسیار خوبی است که کلمات و جملات امیرمومنان(ع) برای مردم بیان شود.

وی افزود: اصل وجود ما به این دلیل است که برای مردم مسائل دینی را بیان کنیم و این بیان مهم است و یاد گرفتن مقدمه بیان است، هم چنان که قرآن کریم نیز می فرماید " فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَ لِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ ".

امام جمعه اصفهان عنوان کرد: تنها علمی که مورد عنایت اسلام بوده و دستور داده است که جمعی باید به دنبال آن باشند درس دین و تفقه در دین است، یعنی فهم دینی پیدا کرده و دستور آن است که " وَ لِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ ".

نماینده ولی فقیه در استان استفاده از ظرفیت مساجد برای ترویج نهج البلاغه و صحیفه سجادیه را مهم دانست و گفت: مساجد به واقع یک فرصت مهم برای امام جماعت است و هیچ حجتی برای افراد باقی نمی ماند و این جای بسیار تاسف است که برخی تصور می کنند تنها برای اقامه نماز به مسجد می روند.

وی اضافه کرد: این بسیار مهم است که بدانیم تمام دست ها در کار هستند تا وظیفه خود را انجام دهیم، با توجه به این که روایات و سند فراوان درباره اهمیت قرآن کریم، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه داریم.

آیت الله طباطبایی نژاد ضمن بیان برخی از فرازهای صحیفه سجادیه و نهج البلاغه، عنوان کرد: درباره نهج البلاغه نیز مسائلی که در اندازه فهم مردم است باید بیان شود، لذا بخش هایی که به کار منبر می آید برای مردم بیان کنید.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) در خصوص اهمیت احیاء امر اهل بیت(ع) گفت: قرار گرفتن در این کار و امور لطف خداوند است و کار بزرگی است.

وی خاطر نشان کرد: عمده آن که جوانان ما منحرف می شوند، به دلیل آن است که آموزه های آنها آموزه های قرآنی نیست و به صورت عادتی یاد گرفته اند، لذا دلیلی که با استناد به آن هیچ جن و انسی نمی تواند انسان را منحرف کند دلیل قرانی است.

امام جمعه اصفهان با تاکید بر حفظ نهج البلاغه و اهمیت تحفظ فرازهای این کتاب به عنوان برادر قرآن تصریح کرد: این که نهج البلاغه را تنها بخوانید و ترجمه کنید، با این کار فردی ملّا نمی شود و نورانیت نمی یابد، لذا باید هم خود حفظ کنید و هم چنین از افرادی که در مسجد به آنها آموزش می دهید بخواهید نهج البلاغه را حفظ نمایند، زیرا اگر قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در دل انسان قرار گیرد خود به خود نورانیت می آورد.

وی خاطر نشان کرد: می توان از فرصت ها استفاده کرد و درجات خود را بالا برد و انسان می تواند به این مقامات برسد و البته این قوه را خداوند در انسان قرارداده است که بتواند به مقامات بالا دست یابد.

وی افزود: این مسئله را برای مسجد نقص بدانید که در آن دعای کمیل و دعای ندبه خوانده نشود، چرا که نماز خواندن به تنهایی معظم نیست، بلکه هدایت مردم مهم است، هم چنان که رسول خدا(ص) به امیرمومنان(ع) فرمود:"اگر یک نفر را بتوانی هدایت کنی، از آنچه که خورشید بر آن می تابد اهمیت آن بیشتر است".

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha