یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ |۱۱ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 15, 2024
آیین رونمایی، معرفی و بررسی کتاب «مدرسه‌ای برای آینده»

حوزه/ صنعتکار گفت: مدارس تحول خواه تاحدی برآمده از این است که آموزش و پرورش نتوانست آن رسالت اصلی خود را ایفا کند و در بسیاری از نقاط دنیا نیز آموزش و پرورش کشورها نتوانسته اند با توجه به تغییرات سریعی که در حال شکل گیری است خود را با نسل جدید همراه کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، احسان صنعت کار در آیین رونمایی، معرفی و بررسی کتاب "مدرسه ای برای آینده" که به همت دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد ضمن تبیین مفهوم مدرسه و تاسیس نهاد مدرسه اظهار داشت: مدرسه مانند هر نهاد دیگری در پاسخ به نیاز اجتماعی جوامع شکل گرفته است و مدرسه، زاده مدرنیته و دوران صنعتی جهان است.

رییس اداره استعدادهای درخشان آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که چرا باید نهادی مانند مدرسه شکل گیرد گفت: خاصیت دوران مدرنیته شکل گیری نهادها و بروکراسی فراوان است و دید دوران مدرنیته در شکل گیری مدرسه، به انسان بوده است و به طور قطع کار مدرسه انسان سازی است.
صنعتکار با بیان تاریخچه ای مختصر از شکل گیری مدارس مدرن از دوران قاجار و قوام آن در دوران پهلوی گفت: یکی از نیازهای جدی دنیای مدرن وجود انسان های کارآمد برای امور مختلف است و با شکل گیری مدارس به شیوه مدرن از دوران قاجار در می یابیم، مدرسه وابسته به هسته قدرت بوده و هر جامعه ای رویکرد خاص خود را در این باره دارد.

وی با اشاره به این که در بسیاری از نقاط دنیا مدارس خارج از قرائت رسمی جامعه به دلایل مختلف شکل گرفته اند عنوان کرد: در جمهوری اسلامی، پس از اسلامی ساز دانشگاه ها، تغییر جدی در مدارس ایجاد شد و در دهه ۸۰ به این مسئله می رسیم که مدارس جوابگوی نیاز جامعه نبوده و از همان دهه، عنوان مدارس تحولی پررنگ شده و از اواخر دهه ۸۰ بحث سند تحول به میان می آید و در دولت شهید رئیسی، قرارگاه اجرایی سازی سند تحول شکل می گیرد.

صنعتکار افزود: مدارس تحول خواه تاحدی برآمده از این است که آموزش و پرورش نتوانست آن رسالت اصلی خود را ایفا کند و در بسیاری از نقاط دنیا نیز آموزش و پرورش کشورها نتوانسته اند با توجه به تغییرات سریعی که در حال شکل گیری است خود را با نسل جدید همراه کنند.

وی با بیان سوالاتی پیرامون هویت و ماهیت مدارس تحول خواه افزود: دو مسئله وجود دارد در وهله اول این که تا انسان تحول خواه نداشته باشیم نمی توانیم مدرسه تحول خواه داشته باشیم و سوال جدی دیگر این است که خود تحول به چه معنا است.

رییس اداره استعدادهای درخشان آموزش و پرورش با تاکید بر این که یکی از مشکلات اساسی و جدی آموزش و پرورش نبود نیروی کار است تصریح کرد: نمی توان از آموزش و پرورشی که نظام اداری فربه دارد و مملو از بخشنامه و چالش است توقعی غیر از روزمرگی داشت.

وی خاطرنشان کرد: در دانشگاه فرهنگیان که قلب آموزش و پرورش است ، فهمی متفاوت تر ایجاد نمی شود که از نسلی که تولید می شود انتظار بالاتری وجود داشته باشد.

صنعتکار اضافه کرد: معنای تحول تا به درستی تبیین و تعریف نشود، آموزش و پرورش نمی تواند پای خود را از این وضعیت بیرون بیاورد و امروزه تله ای به نام عدالت آموزشی در برابر آموزش و پرورش وجود دارد.

وی عنوان کرد: معنای تحول، تحول در انسان است و اگر نتوانستیم تحول در انسان ایجاد کنیم هیچ گاه به غایت آموزش و پرورش که تربیت انسان است نخواهیم رسید و اگر این مسئله حل شود، آموزش و پرورش می تواند با همین امکانات اندک نیز تحول ایجاد کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha