یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ |۱۱ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 15, 2024
آیین رونمایی، معرفی و بررسی کتاب «مدرسه‌ای برای آینده»

حوزه / مولف و محقق کتاب "مدرسه‌ای برای آینده"، گفت: این کتاب براساس نظریات جمعی از افراد دغدغه‌مند بود که به دنبال تحولی در آموزش و پرورش هستند تا نسلی متناسب با اقتضائات فرهنگی اسلامی ایرانی تربیت شوند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، امیر پرچمی ظهر امروز در آیین رونمایی، معرفی و بررسی کتاب "مدرسه‌ای برای آینده" که به همت دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد، با اشاره به برخی از دیدگاه‌ها و بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص مسئله تحول، اظهار داشت: نگاه رهبر معظم انقلاب درباره تحول، به لحاظ ماهیت و هویت کار، نگاهی بسیار عمیق است.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در دیدار با وزیر آموزش و پرورش در سال ۸۹ فرمودند "تحول یعنی زیرو رو کردن آموزش و پرورش" و این عبارت بسیار سنگینی است و فرمایشی که مدتی قبل داشتند مبنی بر اینکه "در حوزه آموزش و پرورش با این نگاه که منابع انسانی زیرساخت تمدن است باید کار کرد".

وی با تأکید بر لزوم توجه به فرمایشان رهبر معظم انقلاب در عرصه تربیت نسل مومن انقلابی به عنوان اصلی‌ترین راهبرد تمدن نوین اسلامی، ابراز کرد: بر همین اساس نگاه رهبر معظم انقلاب به تحول، فوق العاده عمیق است.

مولف و محقق کتاب "مدرسه‌ای برای آینده"، با بیان سیر تدوین کتاب خود، گفت: جمعی از افراد دغدغه‌مند در حوزه فرهنگ ایرانی اسلامی، تعلیم و تربیت اسلامی و بومی با یکدیگر هم‌اندیشی داشته و دغدغه این مسئله را داشتند که با تحولی که باید در آموزش و پرورش صورت گیرد، نسلی متناسب با اقتضائات فرهنگی اسلامی ایرانی تربیت شود.

پرچمی، به تبیین روند تدوین این کتاب اشاره کرد و یادآور شد: تمام تلاش خود را انجام دادیم که با پیش فرض وارد این بررسی نشویم، بلکه با ممیزهایی که مدنظر بود وارد مدارس مورد نظر شدیم و روایت شکل‌گیری تاسیس مدرسه تحول خواه را بررسی نمودیم.

وی پاسخ به این پرسش که دغدغه و حساسیت نظری شکل‌گیری مدرسه تحول خواه چه بوده را یکی از مبانی طرح این موضوع عنوان کرد و گفت: در نهایت توانستیم به روایت اختصاصی هر مدرسه در مسیر تحول دست پیدا کنیم و لذا بر حسب جمع بندی که از مدارس داشتیم به یک تحلیل مضمون شبکه‌ای دست یافتیم.

وی اظهار کرد: در این تحلیل مضمون، محورهای اصلی که هر مدرسه‌ای بخواهد ادعای تحول کند باید به این مولفه‌های کلان پاسخ دهد، وجود دارد و در گام بعدی این مدارس در سه حالت گونه بندی شدند.

پرچمی، ضمن تشریح فصول کتاب "مدرسه‌ای برای آینده"، عنوان کرد: در بحث انقلاب اسلامی، نسبت به این مدل تجربه خوبی داشتیم که بنیان آن در دفاع مقدس شکل گرفته است.

وی اضافه کرد: در دوران دفاع مقدس بخشی از افراد مستعد به میدان زدند و مدیریت دانش در بین جوانان شکل گرفت که پشتوانه آنها اخلاص، خستگی ناپذیری، ایثار، خلاقیت و نوآوری بود و این امور مولفه‌های نیروی‌های انسانی است و تجربه نشان داده نمونه‌های این مدل ما را به هدف رسانده است.

وی ابراز کرد: جمعی از دغدغه‌مندان تحول با رویکرد پاسداشت هویت ایرانی اسلامی و تربیت نسل مومن انقلابی به میدان آمدند و تجربه می‌کنند که مهندسی معکوس مدارس تحول خواه، کمکی برای رفتن به سمت تحول در مدارس دولتی است.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha