یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ |۱۱ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 15, 2024
امام جمعه همدان

حوزه / حجت الاسلام والمسلمین شعبانی گفت: حوزه و دانشگاه باید در کنار هم ابزارهایی را برای تحقق آسان‌تر عدالت طراحی کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی در جمع اساتید شرکت کننده در طرح ملی اعتلا که با حضور اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور در همدان برگزار می‌شود، اظهار داشت: حکمرانی خوب که در ادبیات توسعه مطرح شده، دارای سه ضلع، دولت، جامعه و بخش خصوصی است که هر یک دارای اثرات خاص خود می‌باشد.

وی افزود: داشتن حق اظهار نظر، پاسخگویی، سواد سیاسی، کارایی دولت و کیفیت قوانین و مقررات از شاخصه‌های حکمرانی خوب بنا بر نظریه بانک جهانی است.

امام جمعه همدان، با بیان اینکه همه حکومت‌ها و جوامع بر لزوم تحقق موضوعاتی چون عدالت تأکید دارند، اما اختلاف‌ها در نحوه تحقق عدالت است، ابراز کرد: از اشکالاتی که نسبت به تمدن غربی داریم، این است که حکمرانی خوب را مبتنی بر فلسفه لیبرالی می‌دانند.

وی با تأکید بر اینکه بشر مبتنی بر تجربه و رفتارهای عقلایی تصمیم می‌گیرد، یادآور شد: ممکن است در اصول و مبانی با غرب اختلافاتی داشته باشیم، اما معنای آن رد همه موضوعات آنها نیست.

نماینده ولی فقیه در استان همدان، با بیان اینکه تمدن غربی معتقد به ایدئولوژی اومانسیتی در حکمرانی است که در آن اصل انسان و لذت‌های دنیایی است، اظهار کرد: این تفکر می‌گوید خدا و دین چه کمکی می‌تواند بکند تا بشر تنها در این دنیا بهتر زندگی کند.

وی تصریح کرد: هدف در تمدن غربی، صرفا تربیت یک انسان سکولار و تأمین نیازهای دنیوی اوست.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی، با اشاره به اینکه اگر بشر، خدا و معاد را انکار کند، هیچ منطقی برای زیست کامل انسانی نمی‌توان پیدا کرد، ادامه داد: از این افراد باید پرسید پس با کدام منطق، گذشت می‌کنید و از لذت‌های دنیایی خود را محروم می‌کنید؟

وی یادآور شد: البته گاهی اوقات این افراد بر اساس عواطف بشری حرف‌هایی می‌زنند.

وی ابراز کرد: وظیفه حکومت اسلامی، تحقق حیات طیبه و آماده کردن بستر رشد در جامعه است.

نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری، با تأکید بر اینکه ما دنیا را ممتد می‌دانیم و معتقدیم آخرت جدا از دنیا نیست، خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) فرمودند، قیام من برای هوای نفس و قدرت نیست، بلکه برای اعتلای دین و گرفتن حق مظلوم است.

وی با اشاره به اینکه اگر در انتخابات هوای نفس در کاندیدی دیده شد، این یعنی کار او برای اسلام نیست، گفت: بنا بر فرموده امیرالمومنین(ع) معیار حقیقت است نه افراد، پس اگر کسی خلافی می‌کند نباید به اسم اسلام آن را نوشت.

نماینده ولی فقیه در استان همدان، با بیان اینکه در حکمرانی الهی مشروعیت دینی یکی از شاخص‌هاست در حالی که در غرب، قرارداد اجتماعی مطرح است، اظهار کرد: حوزه و دانشگاه باید در کنار هم ابزارهایی را برای تحقق آسان‌تر عدالت طراحی کنند.

انتهای پیام. /

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha