یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ |۱۱ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 15, 2024
المصطفی

جمعی از علمای اهل سنت و مدیران مدارس علمیه هندوستان با حضور در سازمان مرکزی جامعةالمصطفی با حجت‌الاسلام‌ والمسلمین عباسی دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علی عباسی رئیس جامعة المصطفی العالمیه در این دیدار ضمن تبریک فرا رسیدن دهه وحدت و خوشامدگویی به علمای هندوستانی، ابراز داشت: روابط فرهنگی دو ملت ایران و هندوستان یک رابطه ریشه دار و تاریخی است و قرن‌ها این روابط برقرار بوده است.

وی زبان فارسی را دارای نقش اساسی در روابط میان ایران و هند دانست و گفت:‌ زبان فارسی دارای چهار سبک اصلی است که یکی از آنها سبک هندی به شمار می‌آید؛ در حقیقت بخشی از ماهیت زبان فارسی به نام هندی نام‌گذاری شده است که نشان دهنده نقش مهم ادبا و شعرای هندی در آن است. ادبیات فارسی همواره حلقه وصل میان دو ملت و دو کشور بود و حتی بسیاری از کتب علمای حنفی مذهب هندوستان، به زبان فارسی تدوین شده است.

حجت الاسلام و المسلمین عباسی در ادامه، پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) را محور وحدت در میان امت اسلامی خواند و تصریح کرد: نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) بزرگترین نعمتی است که خداوند متعال به بشر عنایت فرموده است. پیامبر اکرم (ص) ما را با حقایق آسمانی آشنا کرد و آیات الهی را بر انسان تلاوت نمود و به ما حکمت عنایت نمود. حکمت حقیقتی است که هیچ شک و شبهه‌ای در آن راه ندارد. چنین علم خالص و بدون تردیدی از جهان هستی را پیامبر اسلام برای بشر به ارمغان آورده است.

وی این حقایق را نور مبین برشمرد و گفت:‌ این حکمت هم خود از جنس نور است و هم حقایق را بر بشر آشکار می‌نماید. بدون پیغمبر مکرم اسلام(صلوات الله علیه) انسان گمگشته است و این حقایق نورانی است که می‌تواند راه نجات را به او نشان دهد. بشر امروز بیش از هر زمان به این حقایق و حکمت‌ها نیازمند است.

رئیس جامعةالمصطفی حقایق بیان شده توسط پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) را در سه محور قابل دسته بندی دانست و یادآور شد:‌ محور نخست مفاهیمی است که بشر را با حقایق جهان آشنا می نماید و جهان‌بینی درستی برای انسان فراهم می‌آورد. محور دوم حکمت‌های رسول اسلام، بیان احکام و سبک زندگی در ابعاد فردی و اجتماعی است که بیشتر در شکل فقه خود را نشان می‌دهد. محور سوم آیات الهی، اخلاق و صفات فاضله است. صفات انسانی همچون ایثار، صدق، عدالت، امانت‌داری و… که توسط پیغمبر خدا به خوبی به ما آموخته شده است. اگر کسی به این تعلیمات عمل نماید، خداوند متعال به او حیات طیبه عنایت می‌فرماید.

وی عمل به این حکمت‌ها را مایه حیات بشر خواند و اظهار داشت: انسان امروز در هر سه محور نیازمند این معارف الهی است. بشر هم از جهان‌بینی صحیح محروم است و هم از آسیب در روش زندگی و اخلاق رنج می‌برد و بیش از گذشته نیازمند معارف و تعالیم رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله)‌ است. امروز تکلیف بزرگی بر عهده علماست تا این حقایق را به انسان‌ها منتقل نمایند و کار شما که به تربیت طلاب و علما مشغولید، در امتداد رسالت انبیای الهی است.

وی دنیای امروز را مبتلابه نظام استبدادی و ظالمانه دانست و گفت:‌ این نظام غیرعادلانه که چند صد سال است بر جهان تسلط یافته، با نگاهی مادی و منفعت طلبانه، تمام ارزش‌ها و اخلاقیات را بر اساس منافع و سود خویش تعریف می‌نماید. برای آنان اخلاق، عفت و خانواده هیچ جایگاهی ندارد و کشورها را برای پذیرفتن در جمع خود، مجبور به پیروی از شنیع‌ترین قوانین و اصول ضداخلاقی می‌نمایند.

وی با برشمردن برخی مصادیق ارزش‌های ضداخلاقی در کشورهای غربی، ابراز داشت: این تمدن مادی بنیان‌گذار استعماری است که سال‌ها ملت‌های جهان را از جمله در هند و افریقا ظالمانه مورد استثمار قرار داد و اکنون نیز به شکل دیگری ادامه دارد. این نتیجه دوری از تعالیم پیامبران الهی و حاصل نگاه مادی است که انسان همه چیز را در راستای منافع نامشروع خود بخواهد و در عین حال ادعای حقوق بشر و آزادی نیز داشته باشد.

رئیس جامعةالمصطفی با اشاره به فجایع رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی، اذعان داشت: رژیم اشغالگر قدس با بهانه‌های واهی سرزمین یک ملت را به تصرف در آورده‌ است و مردمی که به دنبال بازپس گیری خانه‌های خود هستند را بی رحمانه در برابر چشمان مدعیان حقوق بشر قتل عام می‌نماید و نه تنها هیچ صدا و عکس العملی از مجامع جهانی برخواسته نمی‌شود، بلکه از جنایتکار نیز حمایت می‌شود.

وی افزود: قطعاً انبیای الهی در چنین شرایطی ما را به توحید و مبارزه با طاغوت و طغیان‌گران دعوت می‌نمودند. آیا مشکل ما اختلاف میان مذاهب اسلامی است یا ستمگرانی که مسلمانان را به خاک و خون کشیده اند؟ پیروزی ملت رسول خدا(صلی الله علیه و آله) و مومنین، وعده قطعی الهی است که شرط تحقق آن اتحاد و پرهیز از اختلاف است.

حجت الاسلام و المسلمین عباسی در بخش پایانی سخنان خود به معرفی جامعةالمصطفی پرداخت و اظهار داشت: المصطفی یک دانشگاه بین المللی اسلامی است که پذیرای پیروان همه مذاهب اسلامی است. در این دانشگاه هم اکنون ده ها هزار نفر از بیش از ۱۳۰ ملیت تحصیل می‌کنند و افتخار داریم میزبان این جمعیت برای تعلیم معارف الهی در واحدهای داخل و خارج از کشور جامعةالمصطفی هستیم.

رئیس جامعةالمصطفی با اشاره به انعقاد قرارداد همکاری این دانشگاه با بسیاری از مراکز علمی در داخل و خارج از کشور، اظهار داشت:‌ این ارتباطات با مراکز علمی و دانشگاهی هندوستان نیز برقرار است و امیدواریم این دیدار زمینه‌ساز گسترش همکاری‌های دوجانبه علمی و فرهنگی در راستای وحدت و مصالح مسلمین باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha