یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ |۱۱ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 15, 2024
دفاع طلبه مدرسه علمیه امام خمینی (ره) کاشان از تحقیق پایانی

حوزه/ طلبه محقق مدرسه علمیه امام خمینی(ره) کاشان از تحقیق پایانی خود با عنوان 'بررسی تطبیقی مبانی و اقسام موثر پیش فرض‌ها در مکانیزم فهم نقل از دیدگاه گادامر و امام خمینی(ره) دفاع کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از کاشان، حجت‌الاسلام علیرضا شریعتی نیاسر معاون پژوهش مدرسه علمیه امام خمینی(ره) کاشان اظهار داشت: جلسه دفاعیه تحقیق پایانی «عباس شریعت محمدآبادی» طلبه محقق این مدرسه با حضور حجت الاسلام سعیدرضا شهری به عنوان استاد ارزیاب و راهنما و جمعی از طلاب در این مدرسه برگزار شد.

وی افزود: پیش‌فرض و نوع نگاه مولف در فهم، از جمله عوامل موثر در برداشت نقل است که از مدعیات اصلی هرمنوتیک فلسفی است و در قرن بیستم، هانس گئورگ گادامر با ارائه نظریه‌های خاصی از جمله تکثر و تاریخ‌مندی فهم گام موثری در بسط و گسترش هرمنوتیک فلسفی برداشت.

وی یادآور شد: تمامی این نظریه‌ها در پی اثبات تأثیر پیش‌فرض‌ها در مکانیزم فهم هستند و گادامر فهم متن را منولوگی نمی‌داند که صرفا متن در آن متکلم وحده باشد و مفسر سامع، بلکه دیالوگی می‌داند که در آن مفسر و متن به گفت‌وگو می‌نشینند و مفسر سائل، متن مجیب و جواب‌های متن متناسب با سوالات مفسر است و نهایت این گفت‌وگو کشف نیت نیست بلکه فهمی جدید است.

معاون پژوهش مدرسه علمیه امام خمینی(ره) کاشان ادامه داد: از سویی دیگر امام خمینی(ره) به عنوان یکی از برجسته‌ترین متفکران اسلامی، نقش پیش‌فرض‌ها را در فهم متن منکر نبوده و لکن آنها را در مسیر دست‌یابی به مراد مولف کارا می‌داند.

وی با اشاره به مطالب یاد شده، اضافه کرد: این سوال اصلی برای نگارنده مطرح است که چه اصول و مبنایی در دخالت پیش‌فرض‌ها از منظر این دو متفکر مطرح بوده و چه اقسام موثری برای پیش‌فرض‌ها متصور است.

حجت‌الاسلام شریعتی نیاسر یادآور شد: این طلبه محقق، پاسخ به این مسائل را با روش توصیفی تحلیلی به پردازش اطلاعات و با روش کتابخانه‌ای در دستور کار قرار داده است.

وی ابراز کرد: طلبه محقق، مبانی پیش‌فرض‌ها را به سه مبنای «انسان شناختی»، «معناشناختی» و «معرفت شناختی» تقسیم و سپس اقسام موثر پیش‌فرض‌ها را از دیدگاه گادامر و امام خمینی(ره) جداگانه بیان و تطبیق داده که در نهایت با توجه به اشتراکاتی که در تأثیر پیش‌فرض‌ها در فهم، در دیدگاه هر دو متفکر یافت می‌شود، اختلافات عمیقی در مبانی انسان شناختی همچون لحاظ بعد فرامادی در مکانیزم فهم، معنا شناختی و معرفت شناختی وجود دارد.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha