سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ |۱۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 17, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ رئیس شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران با تاکید بر این که حوزویان دست بیعت به رسول خدا(ص) داده‌اند، تصریح کرد: آن گاه که وارد حوزه شدیم دست بیعت به رسول خدا(ص) سپردیم و عهد کرده‌ایم که معارف و راه حضرت را ببینیم و نشر دهیم؛ این میثاق ما با نبی مکرم اسلام(ص) است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی دقایقی قبل در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه الزهرا(س) که مرکز مدیریت حوزه های علمیه در حال برگزاری است، با تبریک ایام میلاد پیامبر اعظم(ص) و گرامیداشت هفته وحدت و هفته دفاع مقدس، گفت: امیرالمومنین(ع) در خطبه ۷۲ نهج البلاغه بعد از حمد و ثنای خداوند، حدود ۲۰ ویژگی را برای نبی مکرم اسلام(ص) بیان فرموده اند.

۲۰ ویژگی پیامبراعظم(ص) در کلام امیرالمومنین(ع)

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران در توضیح خطبه ۷۲ نهج البلاغه اظهار کرد: حضرت علی (ع) در این خطبه می فرمایند «اللَّهُمَّ دَاحِیَ الْمَدْحُوَّاتِ وَ دَاعِمَ الْمَسْمُوکَاتِ وَ جَابِلَ الْقُلُوبِ عَلَی فِطْرَتِهَا شَقِیِّهَا وَ سَعِیدِهَا. اجْعَلْ شَرَائِفَ صَلَوَاتِکَ وَ نَوَامِیَ بَرَکَاتِکَ عَلَی مُحَمَّدٍ عَبْدِکَ وَ رَسُولِکَ، الْخَاتِمِ لِمَا سَبَقَ وَ الْفَاتِحِ لِمَا انْغَلَقَ وَ الْمُعْلِنِ الْحَقَّ بِالْحَقِّ وَ الدَّافِعِ جَیْشَاتِ الْأَبَاطِیلِ وَ الدَّامِغِ صَوْلَاتِ الْأَضَالِیلِ کَمَا حُمِّلَ فَاضْطَلَعَ قَائِماً بِأَمْرِکَ مُسْتَوْفِزاً فِی مَرْضَاتِکَ غَیْرَ نَاکِلٍ عَنْ قُدُمٍ وَ لَا وَاهٍ فِی عَزْمٍ، وَاعِیاً لِوَحْیِکَ حَافِظاً لِعَهْدِکَ مَاضِیاً عَلَی نَفَاذِ أَمْرِکَ حَتَّی أَوْرَی قَبَسَ الْقَابِسِ وَ أَضَاءَ الطَّرِیقَ لِلْخَابِطِ وَ هُدِیَتْ بِهِ الْقُلُوبُ بَعْدَ خَوْضَاتِ الْفِتَنِ وَ الْآثَامِ وَ أَقَامَ بِمُوضِحَاتِ الْأَعْلَامِ وَ نَیِّرَاتِ الْأَحْکَامِ، فَهُوَ أَمِینُکَ الْمَأْمُونُ وَ خَازِنُ عِلْمِکَ الْمَخْزُونِ وَ شَهِیدُکَ یَوْمَ الدِّینِ وَ بَعِیثُکَ بِالْحَقِّ وَ رَسُولُکَ إِلَی الْخَلْقِ‏ / ای خداوند، ای گستراننده زمینها و ای نگه دارنده آسمانها و ای آنکه آفریننده دلهایی بر فطرت و جبلت آنها، چه آن دل که شقی بود و چه آن دل که سعید. شریفترین درودها و افزونترین برکات خود را بر بنده خود و پیامبر خود محمد (صلی الله علیه وآله) ارزانی دار. آنکه، خاتم پیامبران پیشین است و گشاینده درهای فرو بسته و آشکارکننده حق به نیروی حق و برهان. اوست که جوش و خروش هر باطلی را فرو نشانید و حمله و هجوم گمراهیها را در هم شکست. بار سنگین رسالت را بر خود هموار ساخت و، تا به مقصودش رساند، دلیرانه کوشید و به انجام رسانیدن فرمانهای تو قیام نمود و در جستن خشنودی تو درنگ نکرد و در هیچ اقدامی ترس و تأخیر نشان نداد و در هیچ عزم و آهنگی سستی ننمود. آنچه به او وحی کرده بودی، نیکو بگرفت و عهد و پیمان تو نگه داشت. اجرای فرمانهای تو را همواره مهیا بود، تا آن گاه که برای خواهندگان پرتو ایمان، چراغ دین خود برافروخت و راه گمشدگان در ظلمت شب را روشن ساخت و دلها به او هدایت یافتند، پس از آنکه به لجّه فتنه ها و گناهان گرفتار آمده بودند. او علمهای راه نماینده را بر افراشت و احکامی روشن و تابناک بیاورد. بار خدایا، محمد امین درستکار وحی توست، گنجور علم توست و در روز جزا از سوی تو شاهد و گواه است. از سوی تو به رسالت مبعوث شده و فرستاده توست بر آفریدگان تو.»

هویت حوزوی یک هویت اصیل و تاریخی است که به آن افتخار می کنیم.

 مسیر خاتم الانبیاء(ص) را بپیمایید

به گفته مدیر حوزه های علمیه کشور، تمام رحمت الهی در سیمای پیامبر اعظم(ص) نمایان است اما آن جا هم که لازم بود برخورد شجاعانه داشتند. حضرت راه را به جوینندگان حق و حقیقت نشان دادند و همگان باید این مسیر را بپیمایند.

دست بیعت حوزویان به نبی مکرم اسلام(ص)

آیت الله اعرافی در ادامه خطاب به اساتید و طلاب اظهار کرد: آن گاه که وارد حوزه شدیم دست بیعت به رسول خدا(ص) سپردیم و عهد کرده ایم که معارف و راه حضرت را ببینیم و نشر دهیم و این میثاق ما با نبی مکرم اسلام(ص) است.

وی با اشاره با اشاره به تاریخ حوزه های علمیه خواهران، بیان کرد: حوزه خوهران درخت تنومندی است که ریشه در تاریخ اسلام دارد و از زمان حضرت خدیجه(س) و فاطمه زهرا(س) پایه گذاری شده است و حاصل آن تربیت بانوان عالمه و تاثیرگذار در تاریخ است.

حوزه خواهران نوین حاصل قم متأخر است

به گفته آیت الله اعرافی، پایه ریزی نوین حوزه خواهران به شکل نهادی، ساختاری، شبکه ای، منظومه ای حاصل قم متأخر است و از برکات و دستاوردهای انقلاب اسلامی با رهبری امامین انقلاب است. این نهاد تناور و اثرگذار و برآمده از فکر اصیل اسلامی و اندیشه امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی است.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران بر این نکته هم تاکید کرد که بحمدالله شاهد تحولات و دستاوردهای بزرگی در حوزه های خواهران و جامعه الزهرا(س) در عرصه های علمی، آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و ... هستیم.

رسالت مهم بانوان حوزوی

آیت الله اعرافی با اشاره به رسالت های بانوان طلبه، تصریح کرد: یکی از مهمترین رسالت‌های بانوان طلبه و اساتید تقویت بن مایه‌های تاریخی، علمی، معنوی، فرهنگی، اجتماعی و ... در حوزه‌های علمیه خواهران است.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران به موضوع هویت حوزوی هم اشاره کرد و گفت: هویت حوزوی یک هویت اصیل و تاریخی است که به آن افتخار می کنیم و باید از این هویت اصیل صیانت کنیم.

خبر تکمیل می شود ...

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha