سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ |۱۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 17, 2024
تصاویر/ مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه الزهرا(س)

حوزه/ مدیر جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها خطاب به طلاب گفت: مراقب زی طلبی و زندگی ساده طلبگی باشید؛ساده زیستی بزرگترین افتخار حوزویان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، سیده زهره برقعی در آیین مشترک آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه الزهرا (س) که در سالن آیت‌الله شرعی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد، عنوان کرد: آغاز سال تحصیلی مقارن با هفته وحدت و ربیع‌الاول شده است. امیدواریم به برکت دعای پیامبر اسلام (ص) و حضرت زهرا (س) گفتار، رفتار و اقدامات ما مورد رضایت الهی قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه بر اساس آیات و روایات، نفس انسان به سه مرحله لوامه، اماره و مطمئنه تقسیم می‌شود، گفت: نفس اماره انسان را به سوی هر کار اشتباهی می‌کشاند. نفس لوامه گناه می‌کند؛ اما توبه می‌کند و خویش را سرزنش می‌کند و در میان این خوف‌ورجا حرکت می‌کند؛ اما چون به طرف بالا حرکت می‌کند نفس مقدسی است که در قرآن به آن سوگند یاد می‌کند «وَلَا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ».

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در رابطه با نفس مطمئنه اظهار کرد: نفس به مرحله‌ای می‌رسد که اگر همه دنیا را فساد بگیرد صاحب نفس مطمئنه دچار خطا و لغزش نمی‌شود. قرآن در باره این نفس می‌فرماید: «راضیه و مرضیه؛ هم خدا از او راضی است و هم او از خدا راضی است» یعنی نفس به مرحله تسلیم رسیده است و هرچه خدا برای او بخواهد راضی است و هرچه خدا فرمان می‌دهد اطاعت  می‌کند.

وی با اشاره به حدیث «إنّ الرّب یرضی لرضا فاطمهٔ و یغضب لغضب فاطمهٔ» ادامه داد: این حدیث از مقام تسلیم عبور کرده است و پیامبر (ص) خطاب به حضرت زهرا سلام الله علیه فرمود: وقتی تو خشمناک می‌شوی خدا غضب می‌کند وقتی تو راضی می‌شوی خدا راضی می‌شود.

برقعی خطاب به اساتید حوزه گفت: داشتن نیت خیر، توکل بر خدا، طلب اخلاص از خداوند در مسیر یاددهی، تسلط و شناخت نسبت به موضوع تدریس، داشتن اعتماد به نفس و باور درونی به مباحث مورد تدریس، پرورش و قوت دادن به ابعاد موضوع تدریس با پژوهش و تحلیل هدفمند و اثربخش، ارائه نتایج به صورت کارگاهی و گفت‌وگو محور، روش‌های تعاملی جذاب و نوآورانه، بیان خوش و با آرامش و مهربانی، ارائه متناسب با فضای تخصصی و فضای عمومی طلاب در سطوح مختلف، استفاده از روش‌های نوین متناسب با مخاطبان با استعدادهای متنوع و... از حسن‌ها و قابلیت‌های معلمی است. همه شما دارای این ویژگی‌ها هستید و به فضل خدا برای تقویت آن تلاش بیشتری می‌کنید.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها خطاب به طلاب بیان کرد: مراقب زی طلبی و زندگی ساده طلبگی باشید؛ ساده زیستی بزرگ‌ترین افتخار حوزویان است.

وی با تاکید بر رعایت تقوا اظهار کرد: در روایات آمده است:  «أَلْعِلْمُ نُورٌ یقْذِفُهُ اللّه فِی قَلْبِ مَنْ یشآء؛ علم، نوری است که خداوند به قلب هرکس که بخواهد می‌افکند.» انتخاب‌های خداوند برای ما بدون دلیل نیست. بدانید در کنار علومی که می‌خوانید علومی دیگر هم وجود دارد که خداوند باید رزق آن را به صورت خاص بدهد.

برقعی افزود: اگر این لطف خدادادی نبود نوشتن برخی کتب و میراث موجود ممکن نبود. باید خودسازی کرد، باید این نور الهی را از طریق قابلیت و لیاقت به دست آورد. جلسات درس اخلاق باید کاربردی و در زیست عملی و زندگی ما دیده شود. با تقوای الهی و کسب نور علم به دنبال علم الهی باشید و رزق آن را از خداوند طلب کنید.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها خطاب یادآور شد: حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در آستانه شروع سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ برای طلاب حوزه‌های نامه را در ۱۵ بند نگارش کردند که مطالعه آن را به همه طلاب توصیه می‌کنم.

وی گفت: در بخشی از این نامه آمده است: «اکثر مردم دنیا یا اهل تولیدند یا توزیع یا مصرف. طلبگی نیز از این سه حالت خارج نیست. یا به انسان قدرت اجتهاد فقاهت، تشویق و تالیف کتب علمی می‌دهد که در این صورت تولید علم است؛ مانند علامه امینی‌ها و علامه طباطبایی یا اگر به آن مرحله نرسید زمینه‌ای برای استفاده از تولیدات بزرگان و توزیع معارف کتاب الله و عترت رسول خدا با قلم و بیان و هجرت و تبلیغ است که توزیع علم است. امام رضا علیه‌السلام فرمود: «فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا» (عیون اخبار الرضا علیه‌السلام، ج۱، ص۳۰۷) نوع سوم آشنایی با علوم اسلامی حداقل زمینه و بستری برای عمل خود ماست که مصرف علم است.»

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha