چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ |۱۴ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 18, 2024
هارون عزیز

حوزه/استاد دانشگاه و فعال حقوق فلسطینیان در آفریقای جنوبی اظهار داشت که اکنون جنوب جهانی با مبارزات فلسطینی فرصتی برای کشف و ایجاد مسیرهای اجتماعی توسعه متناسب با منافع ملی و فرهنگی خود دارد که این امر در چارچوب پویایی‌های ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی نامتقارن به‌سرعت در حال تغییر است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، هارون عزیز، استاد دانشگاه و فعال حقوق فلسطینیان در آفریقای جنوبی در سیزدهمین وبینار سی و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که امروز(چهارشنبه) از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد، اظهار داشت که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد آتش بس غزه که در ۱۰ ژوئن ۲۰۲۴ به تصویب رسید، قرار است در سه مرحله اجرا شود.

وی گفت: «مرحله اول آتش بس فوری، کامل و همه جانبه با آزادی اسیران، بازگرداندن اجساد اسیران کشته شده، تبادل اسرای فلسطینی، خروج نیروهای اسرائیلی از مناطق پرجمعیت غزه، بازگشت غیرنظامیان فلسطینی به خانه‌های خود و توزیع ایمن و موثر کمک‌های بشردوستانه در سراسر غزه است.»

هارون عزیز مرحله دوم را پایان دائمی خصومت‌ها در ازای آزادی همه اسیران و خروج کامل نیروهای اسرائیلی از منطقه و مرحله سوم را آغاز طرح بازسازی چند ساله غزه و بازگرداندن اجساد اسیران عنوان کرد.

وی افزود: دستور دیوان بین‌المللی دادگستری در ۲۶ ژانویه در اجرای کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل‌کشی در نوار غزه، مبنای قانونی شورای امنیت سازمان ملل را تعیین کرد.

هارون عزیز خاطرنشان کرد: «مسئله زمین، یک رویکرد استعماری تازه برای طراحی دولت با مرزهای جدید امنیتی و تعیین مرزبندی و احترام به منافع مادی رقیب و نیروهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی داخلی با حقوق حاکمیتی ارائه می‌دهد. این امر فرصتی را از دیدگاه جنوب جهانی برای اصلاح حاکمیت، تمامیت ارضی، حقوق بشر، عدم مداخله در امور داخلی، حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات، چندجانبه گرایی و حاکمیت قانون می‌دهد.»

وی گفت: «اکنون جنوب جهانی با مبارزات فلسطینی، فرصتی برای کشف و ایجاد مسیرهای اجتماعی توسعه متناسب با منافع ملی و فرهنگی خود دارد. این در چارچوب پویایی‌های ژئوپلتیکی و ژئواکونومیکی نامتقارن به‌سرعت در حال تغییر است.»

استاد دانشگاه آفریقای جنوبی با اشاره به تمرکز فلسطینی‌ها بر ایجاد وحدت استراتژیک برای تشکیل یک دولت ملی واقعی، اظهار داشت که آنها همچنین باید سیاست‌های جدید و بدیع اقتصادی، آموزشی، بهداشتی و انرژی را در جهت آمادگی برای حکومت مستقل ایجاد کنند. در غیر این صورت غرب، سیاست‌های نواستعماری خود را بر آنها تحمیل خواهد کرد.

وی ادامه داد: «در ۲۶ اوت ۲۰۲۴ دو موسسه توسعه استراتژیک بین‌المللی مستقر شرکت مالی بین المللی (IFC) و بانک اروپایی بازسازی و توسعه (EBRD) به طور مشترک در سهام انتشار ویژه در بانک فلسطین سرمایه‌گذاری کردند که سرمایه پرداخت شده آن اکنون ۲۵۳ میلیون دلار است. این به بانک، سرمایه لازم برای رشد و توسعه اقتصادی برای بازسازی پس از جنگ را ارائه می‌دهد.»

برای شروع بازسازی، جنگ باید پایان یابد

وی ادامه داد: «در حالی که آسیب به زیرساخت‌های غزه ۴۲ میلیون تن آوار و ۱ میلیون تن زباله سمی است، آسیب به ذهن و احساسات انسان‌ها غیرقابل شمارش و ناشناخته است و در حدود سی سال آینده آشکار خواهد شد.»

هارون عزیز گفت که باید مکانیسم‌های جمعی برای رسیدگی به آسیب‌های روانی-اجتماعی از طریق کمیسیون حقیقت و آشتی، گفت‌وگو با هدف وحدت، هنر و فرهنگ، توسعه برنامه درسی مناسب، توسعه سیاست‌ها، مشورت و همکاری متقابل ایجاد شود.

وی عنوان کرد: «تخمین زده می‌شود که حذف آوار به تنهایی در طی چند سال آینده حدود ۷۰۰ میلیون دلار هزینه داشته باشد، زیرا خطر بمب‌های منفجر نشده در میان آوار و آلاینده‌های سمی بقایای انسانی وجود دارد. هزینه بازسازی غزه نیز ۸۰ میلیارد دلار به اضافه هزینه بازسازی نهادهای حکومتی برآورد شده است.»

وی تاکید کرد: «خانواده باید محور برنامه‌های بازسازی باشد. خانواده، نهاد اساسی و استوار و نیز واحد اساسی ملت است. بازسازی نهادهای اجتماعی مانند مدارس، دانشگاه‌ها، امکانات ورزشی، مساجد و کلیساها باید در اولویت قرار گیرد تا هر چه سریع‌تر افراد، خانواده‌ها و جوامع از نظر اجتماعی مجددا فعالیت کنند.

مسجدالاقصی مرکز قدس است

فعال حقوق فلسطینیان در آفریقای جنوبی با اشاره به نخستین آیه از سوره الاسرا گفت: «محدوده مسجد مبارک الاقصی مساحت ۱۲۶ کیلومتر مربع، چهار دیوار به طول ۴ کیلومتر و ارتفاع ۱۲ متر است. این مسجد دارای هفت دروازه است.»

وی خاطرنشان کرد: «مسجدالاقصی مرکز قدس است که مرکزی در فلسطین است، مرکز بلاد الشمس است، مرکز غرب آسیا (خاورمیانه) است، مرکز مبارزه بین‌المللی برای استعمار زدایی است. بلاد الشمس از فلسطین و دریای مدیترانه تا رود اردن، سوریه، بلندی‌های جولان، اردن، قسمتی از لبنان و قسمتی از عراق امتداد دارد.»

استاد دانشگاه آفریقای جنوبی در پایان خاطرنشان کرد: «تنها مردمی که در انتقال از هرج و مرج کنونی به نظم دموکراتیک جدید نقش اول را دارند، مردم قهرمان فلسطین هستند.»

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha