جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ |۲۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 27, 2024
اجتماعی سازی وقف

حوزه/ معاون بین‌الملل آستان قدس رضوی گفت: ما در نظر داریم اولین اجلاسیه موقوفات را به صورت بین المللی در کشور برگزار کنیم که هدف از برگزاری این اجلاسیه، اجتماعی سازی فرهنگ وقف در داخل و خارج از کشور است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد حجت الاسلام و المسلمین مصطفی فقیه اسفندیاری در نشست خبری نخستین اجلاسیه بین المللی واقفان و ناذران رضوی که در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، گفت: مجموعه آستان قدس یک مجموعه به هم پیوسته است و جلوه این به هم پیوستگی در حوزه احکام و وقف است.

وی افزود: عدل، بن‌مایه همه ارزش های انسانی است و تربیت همه آحاد جامعه مبتنی بر عدل است. در دین مبین اسلام خمس، زکات و وقف به عنوان ۳ قالب برای سازماندهی مباحث اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و از این قبیل است؛ که سازماندهی این غالب های اخلاقی باعث تربیت یک جامعه الهی می‌شود.

معاون بین الملل آستان قدس رضوی افزود: وقف یک نهادِ دینی گستردهِ و اثرگذار در حوزه های فردی و اجتماعی است؛ اگر جامعه ای از ظرفیت وقف استفاده کند می‌تواند محیطی بر اساس‌ تمدن های اسلامی برای خود برپا کند و حرم مطهر رضوی یکی از نهادهای گسترده در فرهنگ وقف است که با هدف پاسخگویی به نیاز های حقیقی جامعه اداره می‌شود.

فقیه اسفندیاری در مورد زمینه‌های فعالیت موقوفات آستان قدس رضوی گفت: موقوفات این آستان مبارک در زمینه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و دیگر مسائل قابل اهتمام همچون زیارت و نیاز زائر مدیریت می‌شود که اتفاقات مبارک و مثبت در تمامی این زمینه ها به لطف حضرت رضا(ع) رقم خورده است.

وی در رابطه با اهداف آستان قدس رضوی ادامه داد: تمام مجموعه هایی که در این آستان شکل می‌گیرد در راستای پاسخ به نیازهای زائرین گرانقدر حضرت رضا(ع) است و یکی از این بستر ها، مجموعه های درمانی مبتنی بر موقوفات است که زائرین با مراجعه به این مراکز از خدمات بهداشتی و درمانی بهره مند می‌شوند.

معاون بین الملل آستان قدس رضوی در پاسخ به پرسش یکی خبرنگاران به نمونه هایی از موقوفات فرا ملی در ایران اشاره کرد و گفت: موزه‌های کم نظیر آستان قدس رضوی یکی از نمونه های موقوفات بین المللی هستند که در آنها نسخ های خطی و با ارزشی از قرآن کریم با قدمت چند صد ساله وجود دارد.

فقیه اسفندیاری افزود: دیگر موقوفات ارزشمند آستان قدس رضوی، سکه های ضرب شده از دوران اسلام است، همچنین مدال هایی است که از طرف قهرمانان جهان اسلام در رشته های ورزشی به حضرت رضا(ع) هدیه داده شده است.

وی در ادامه این نشست خبری گفت: از طریق منابع وقفی؛ به طور خاص خدمات متنوعی برای زائرین بین المللی فراهم شده است که از جمله این فعالیت ها تاسیس رواق ها و صحن های مخصوص برای ارایه خدمات به زائرین بین المللی و خدمات بین راهی منتهی به مشهد مقدس است که در اقدامات اخیر آستان قدس رضوی جلوه ای مثبت برجای گذاشته اند. همچنین مهمانسرای حضرت رضا(ع) روزانه پذیرای تعداد بسیاری از زائران بین‌الملل در حریم رضوی است.

معاون بین الملل آستان قدس رضوی در رابطه با جزئیات اولین اجلاسیه واقفان و ناذران رضوی گفت: این اجلاسیه به مدت دو روز در تاریخ سوم و چهارم مهر ماه با حضور

۸۰ مهمان داخلی و خارجی در تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار می‌شود که از این تعداد،۴۰ نفر مهمانان خارجی از کشورهای هندوستان، افغانستان، امریکا، انگلستان، استرالیا، ایتالیا، آفریقا جنوبی، بحرین، سوئد، عراق و کویت و مابقی از کشور عزیزمان هستند و هدف از برگزاری این اجلاسیه، اجتماعی سازی وقف در داخل کشور و در حوزه بین الملل است.

فقیه اسفندیاری گفت: ایرانیان مقیم خارج از کشور حدود ۵ میلیون نفر می‌شوند و بخش عمده این بزرگواران دلداده اهل بیت و حضرت رضا (ع) هستند.

وی تاکید کرد: این اجلاسیه بستر ارتباط آسان برای ایرانیان خارج از کشور با آستان قدس رضوی را فراهم می‌کند و بیانگر آغوش همواره گشوده آستان قدس و حریم ولی نعمتمان به روی همه مشتاقان و عاشقان اهل بیت(ع) در حوزه وقف و نذر است.

معاون بین الملل آستان قدس رضوی در بیان رویکرد خاص این اجلاسیه افزود: این اجلاسیه به طور خاص زمینه ساز حضور افراد اثر گذار در ارائه خدمات موثر اجتماعی به خصوص در حوزه وقف ونذر است.

فقیه اسفندیاری همچنین با اشاره به ایجاد بسترهای مناسب اطلاع رسانی در حوزه وقف ونذر تاکید کرد: یکی از اقداماتی موثر ما همکاری با مرکز فناوری اطلاعات آستان قدس رضوی است به طوری که ایجاد سامانه جامع الکترونیک را در این خصوص داریم که درحال حاضر یک درگاه کامل و جامع برای اطلاع رسانی و ارتباط سازی بصورت مجازی است.

وی در پایان اظهار کرد: آستان قدس رضوی خدماتی را نیز برای حوزه زائران غیرایرانی و زیارت فراهم کرده است که از طریق آن مسلمانان خارج از کشوری که توفیق زیارت حضرت رضا(ع) را پیدا نکرده اند، شناسایی می‌شوند و با کمک وزارت امور خارجه زمینه تجربه اولین زیارت بارگاه نورانی رضوی برای آنان فراهم می‌شود

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha