جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ |۲۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 27, 2024
دبیر همایش

حوزه/ دبیر همایش کنگره بزرگداشت علامه حسن زاده(ره) از برگزاری همایش بزرگداشت این عالم ذوالفنون در اصفهان با سخنرانی شاگردان تراز اول آن اندیشمند خبر داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت‌الاسلام مجتبی انصاری امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به دلایل ضرورت برگزاری کنگره بزرگداشت علامه حسن زاده(ره) در اصفهان، اظهار داشت: همه ما کم و بیش مطلع هستیم که تاریخ اصفهان، حوزه علمیه بسیار مشهوری از گذشته‌های دور داشته و تا اکنون این حوزه در جمیع علوم، از علوم ادبی تا علوم مختلف، لغت عرب و علوم معقول و منقول صاحب ادعا بوده است.

دبیر همایش کنگره بزرگداشت علامه حسن زاده(ره)، افزود: شهر اصفهان و حوزه علمیه آن همواره در همه علوم اسلامی مدعی بوده و به طور ویژه در چند صد سال اخیر تاریخ اصفهان با تاریخ حکمت و فلسفه گره خورده و از ملاصدرای شیرازی که در حوزه علمیه اصفهان خود را پیدا می‌کند، مکتب فلسفی اصفهان مطرح بوده است.

حجت‌الاسلام انصاری، احیاء مکتب و سنت فلسفی توسط شخصیت‌هایی همانند آیت الله آقا محمد بیدآبادی در تاریخ فلسفه جهان اسلام را نقطه عطفی بیان کرد و یادآور شد: اصفهان و حوزه علمیه آن با وجودی که در تمام فرق علمی صاحب ادعا است که از صوفی‌گری و باطن‌گرایی تا بزرگانی که به ظاهر شریعت متمسک می‌شدند را شامل می‌شود، در فلسفه جایگاه ویژه‌ای دارد و از این جایگاه ویژه می‌توان به عنوان احیاگر سنت فلسفی نام برد.

وی اضافه کرد: آیت الله آقامحمد بیدآبادی به نحوی احیاگر سنت فلسفی تاریخ فلسفه است که از فارابی شروع شد و از این جهت اصفهان اهمیت ویژه پیدا می‌کند، از طرف دیگر در مورد فلسفه اسلامی به طور خاص می‌توانیم از یک سنت حرف بزنیم، سنتی که در میان کتاب‌ها کمتر یافت می‌شود و بیشتر در رابطه استاد شاگردی پدیدار است.

دبیر همایش کنگره بزرگداشت علامه حسن زاده(ره)، عنوان کرد: اگر سنت رابطه استاد شاگردی را حذف کنیم به مشکل برخواهیم خورد، با مراجعه به کتاب‌ها نمی‌توانیم به این سنت پی ببریم لذا از این جهت رجوع به اشخاص در تاریخ فلسفه اهمیت ویژه‌ای دارد، یعنی در تاریخ فلسفه اسلامی رجوع به اشخاص مسئله‌ای جدی است و سنت فلسفه اسلامی هم در رجوع به اشخاص و افراد و بزرگان ادامه پیدا کرده است.

حجت‌الاسلام انصاری، با تأکید بر لزوم برگزاری کنگره بزرگداشت علامه حسن زاده در اصفهان، یادآور شد: به مناسبت ایام ارتحال علامه حسن زاده(ره) و با اشراف و همکاری حجت الاسلام والمسلمین کلباسی مقرر شد در روز ۵ مهر ماه مراسم بزرگداشت علامه حسن زاده(ره) به عنوان یک شخصیت و اسوه‌ای که نشانی از تاریخ فلسفه و سنت فلسفه به طور جدی در ایشان موجود است، برگزار شود

وی خاطرنشان کرد: این کنگره در موسسه علوم اسلامی علامه کلباسی برگزار می‌شود و در این راستا مراکز حوزوی و دانشگاهی به طور ویژه با ما همکاری کرده‌اند، از جمله مجمع عالی حکمت شعبه اصفهان، نهاد رهبری دانشگاه، خانه حکمت، دانشگاه علوم و معارف قرآن، ناحیه بسیج امام صادق(ع) و بسیج مسجد حکیم.

وی اظهار کرد: چهار تن از اساتید از جمله آیت الله حسن رمضانی، حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی حسینی آملی و اساتیدی چون طاهرزاده و علی کرباسی زاده به این کنگره دعوت شده‌اند و از حضور این اساتید در کنگره بهره خواهیم برد.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha