جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ |۲۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 27, 2024
آیت الله کلباسی

حوزه / آیت الله کلباسی گفت: علامه حسن زاده آملی، از نظر فنون مختلف و خاصه رشد حکمت متعالیه نقش به‌سزایی داشته‌اند و اگر اندیشه این عالم تبیین شود، موجب رشد حکمتی است که نیاز جامعه است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، آیت الله احمد کلباسی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به ضرورت بهره‌گیری از فلسفه و حکمت اسلامی در بین همه اقشار، اظهار داشت: لازم است که مسلمانان از فلسفه صحیح و روش عقلانیتی که اسلام برای امور زندگی انسان و حیات عقلانی بشر ترسیم کرده، بهره ببرند، چرا که اگر این مسائل از دیدگاه دین تعریف نشود و برای مردم بیان نشود، چه بسا فلسفه منحط و منحرف غرب که در امور زیادی اشکالات متعددی دارد حاکم بر عقلانیت تمام جوامع شود، همان گونه که فرهنگ غرب در برخی کشورها غالب شده است.

وی افزود: حتی توجه به علوم عقلی را باید درباره کودکان نیز داشت، به این معنا که برای کودکان باید امور عقلی آنها را بر اساس عقلانیت دین ترسیم کرد تا فهم خود را از دین بگیرند.

تولیت موسسه علوم اسلامی علامه کلباسی، عنوان کرد: در این راستا بزرگانی صاحب حکمت شدند و این علم را اگر چه اصل آن از بیرون وارد اسلام شده، اما به آن بها دادند تا بتوانند پاسخ شبهات را داده و امور عقلی را رشد دهند.

آیت الله کلباسی، با تأکید بر وجود عقلانیت در دین، تصریح کرد: ما شکی نداریم که فلسفه یونان باستان در این زمینه مطالبی داشته، اما به طور قطع باید ببینیم اسلام در این باره چه نظری دارد.

وی اضافه کرد: حکما و فلاسفه‌ای مانند ابن سینا و دیگران و سپس ملاصدرا آمدند و حکمت را ترسیم کرده و رشد دادند، که باید قبول کنیم این رشد متوقف نشده و بزرگان دیگری همانند علامه طباطبایی(ره) و در دوران ما علامه حسن زاده آملی(ره) و دیگران آمدند و حکمت متعالیه را بست و گسترش دادند و در آن اجتهاد کردند.

تولیت موسسه علوم اسلامی علامه کلباسی، با اشاره به جایگاه علمی و حکمی علامه حسن زاده(ره)، یادآور شد: علامه ذوالفنون حسن زاده آملی، از نظر فنون مختلف و خاصه رشد حکمت متعالیه نقش به‌سزایی داشته‌اند و اگر اندیشه این عالم تبیین شود، موجب رشد حکمتی است که نیاز جامعه است.

آیت الله کلباسی ابراز کرد: جایگاه علامه حسن زاده بسیار والا است و باید شخصیت‌هایی سال‌های سال بیایند و بروند تا افرادی همانند ایشان دوباره در فرایند رشد علمی، تقوایی و معرفتی حوزه‌های علمیه، تربیت و به عالم اسلام عرضه شود.

وی خاطرنشان کرد: بزرگداشت علامه حسن زاده آملی(ره) یعنی توجه به آراء و اندیشه‌های ایشان و توجه دادن مردم به راه‌های هدایت و سمبل‌های حکمت که سبب رشد حکمی و عقلی تمام اقشار جامعه می‌شود.

تولیت موسسه علمی تربیتی آوای توحید شعبه اصفهان، با تأکید بر اینکه حکمت منحصر در حوزه‌های علمیه نیست، اظهار کرد: همان گونه که رهبر معظم انقلاب سفارش کردند که کودکان نیز در مقطع خود نیاز به حکمت دارند و در غیر این صورت تحت علوم عقلی غرب قرار می‌گیرند، لذا در این زمینه در بین عموم مردم به حکمت نیاز داریم.

آیت الله کلباسی عنوان کرد: باید همایش‌های متعدد در شهرهای مختلف برگزار شود و محققین تفحص و دقت کنند و درباره این بزرگان و اندیشه‌های آنها یافته‌های جدیدی در بین زوایای کلمات و نظرات آنها را جستجو و به عالم حکمت و عقلانیت و به بشریت ارائه کنند.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha