جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ |۲۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 27, 2024
حجت الاسلام باطنی

حوزه/ مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه اصفهان گفت: صداهایی که بوی تفرقه از آن برمی خیزد به طور قطع ریشه در القائات شیطانی دارد و عمل منادیانی که ندای وحدت را در بین امت اسلامی سر می دهند برخواسته از آموزه های قرآنی است.

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا باطنی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان، ضمن گرامیداشت ایام با سعادت ولادت پیامبر اعظم اسلام و ششمین اختر تابناک آسمان ولایت امام جعفر صادق(ع) و تقارن این ایام با هفته دفاع مقدس و آغاز سال تحصیلی جدید با اشاره به رسالت حوزه های علمیه به عنوان ادامه دهنده مسیر اهل بیت(ع) و مکتب و فقه جعفری در عصر حاضر اظهار داشت: رسالتی که حوزه های علمیه دنبال کردند و امروز در تداوم آن رسالت با ظرفیت های ایجاد شده توسط انقلاب اسلامی هم چنان دنبال می شود، همان رسالتی است که حضرات معصومین(ع) دنبال می کرده اند و در واقع حوزه های علمیه تداوم بخش راه حضرات معصومین هستند، به همین جهت باید اهداف حوزه ها را در اهداف فعالیت های حضرات معصومین جستجو کنیم.

*تعریف رسالتی جدید برای حوزه های علمیه با پیروزی انقلاب اسلامی

وی افزود: پیش از انقلاب اسلامی بسترهای مناسبی در اختیار حوزه های علمیه نبود و همواره با سختی ها و مشکلاتی مواجه بودند و محدودیت ها و محرومیت های فراوانی مانع دستیابی به اهداف می شد، اما به برکت خون شهدا و پیروزی انقلاب اسلامی و مجاهدت همه افرادی که در به ثمر نشستن انقلاب اسلامی در همراهی با حضرت امام(ره) سهم و نقش داشتند، خداوند فضایی جدید و رسالتی جهانی برای حوزه های علمیه ایجاد نمود.

مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه اصفهان عنوان کرد: فضایی ایجاد شد که از محدوده شهرهای شیعه نشین و یا کشور ما فراتر برود و به سایر مناطق اعم از مناطق مسلمان نشین یا مناطقی که ساکنین آن اغلب مسلمان نیستند برسد.

وی اضافه کرد: می توان گفت این موضوع بازگشت به جامعیت رسالتی است که پیامبر اعظم(ع) بر عهده داشتند و ماموریت خود را محدود به پیروان خود و افرادی که در محدوده جغرافیایی حضرت زندگی می کردند نمی دانستند، بلکه به دوردست ها نیز نظر داشته و خود را در قبال هدایت آنها مسئول می دانستند.

*گستره فعالیت حوزه های علمیه شیعی در نقاط مختلف دنیا

حجت الاسلام و المسلمین باطنی با بیان این که در قانون اساسی ما نیز این وظیفه و رسالت وجود دارد گفت: طبیعی است که از حوزه های علمیه توقع این گستره نگاه می رود و در این که به چه میزان حوزه های علمیه توانسته اند سخن اهل بیت و پیام های اسلام ناب را به جان های تشنه در اقصی نقاط عالم برسانند این را باید از آثار آن مشاهده کرد.

وی خاطر نشان کرد: به نظر نشانه های بسیار خوبی در منظر همه وجود دارد که می شود از آن ثمربخشی فعالیت های حوزه های علمیه را مشاهده نمود، کشورهایی که شیعه در آن جای پایی نداشته یا نامی از شیعه در آنها وجود نداشت، امروز حوزه علمیه دارد و طرفداران مکتب اهل بیت(ع) پایگاه و مراکز متعدد دارند.

*مشی اهل بیت(ع)، همبستگی همه فرق و مذاهب اسلامی

وی با تاکید بر وجود کشورهایی که صدای اسلام ناب با قرائت اهل بیت در بین مردم آنها به چشم می خورد تصریح کرد: لازمه این کار آن است که ما مشی خود را از قرآن دریافت کنیم و قرآن کریم ما را به وحدت، اتحاد، همگرایی و هم افزایی فرا می خواند و اعتصام به حبل الله را در بین مسلمانان و مومنین طلب می کند.

مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه اصفهان با اشاره به این که موفقیت جهان اسلام در گرو وحدت است افزود: در عین حال شکست و اضمحلال مسلمانان نیز با تفرقه و چند پارچه شدن ارتباط دارد، بنابراین وحدت ریشه در قرآن و روایات اهل بیت(ع) دارد.

وی سیره عملی اهل بیت و حتی رفتار حضرات معصومین با تابعین سایر مذاهب اسلامی را سبب شیفته شدن و تمایل آنها به راه و رسم اهل بیت(ع) عنوان کرد و ادامه داد: در شرایط حساسی که امروز ما در منطقه و جهان داریم، صداهایی که بوی تفرقه از آن برمی خیزد به طور قطع ریشه در القائات شیطانی دارد و عمل منادیانی که ندای وحدت را در بین امت اسلامی سر می دهند برخواسته از آموزه های قرآنی است، چرا که همه تلاش دشمن امروز بر این است که امت اسلامی را چند پارچه کند و به خود مشغول کرده تا بتواند بر امت اسلامی سلطه یابد.

* مسئله غزه نقطه اتحاد، جهان اسلام

وی افزود: بیداری اسلامی در بین نخبگان جهان اسلام و جوانان پرشور و پرانگیزه کشورهای اسلامی تا امروز اجازه نداده دشمن به این خواسته خود برسد، چرا که اگر موفق شده بودند مسئله فلسطین حدود یک سال با ایستادگی و مقاومت مردم غزه به طول نمی انجامید.

وی اضافه کرد: جبهه مقاومتی که امروز در حمایت از فلسطین شکل گرفته از جوامع شیعی است و یک ضلع این جبهه مقاومت، یمن شیعی، ضلع دوم عراق شیعی و ضلع سوم لبنان با حضور حزب الله که از افتخارات شیعه در دوران معاصر بوده و کانون محوری این جبهه، ایران اسلامی است.

حجت الاسلام و المسلمین باطنی ضمن امیدواری نسبت به باورمندی حکام کشورهای اسلامی درباره اتکاء به مردم و توانمندی های خود و ظرفیت امت اسلامی گفت: این باورمندی آنها را از تکیه به دشمن و قدرت های بدخواه بی نیاز می کند تا به این وسیله امکانات در اختیار خود را صرف سربلندی، وحدت و یکپارچگی امت اسلامی کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha