جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ |۲۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 27, 2024
نشست هفته وحدت

حوزه/ معاون آموزش حوزه علمیه خواهران گلستان با بیان اینکه در بیانه گام دوم انقلاب به تربیت نیروهای انقلابی و جوان و متعهد اشاره شده است، بیان کرد: کادرسازی و تربیت نیروهای جوان در چارچوب منظومه ارزشیِ انقلاب از محوری‌ترین مباحثِ «بیانیه گام دوم» است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، خانم زهرا جمالیزاده در نشستی که به مناسبت هفته وحدت و میلاد پیامبراکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) با حضور کارکنان مدیریت حوزه علمیه خواهران گلستان برگزار شد، پیرامون «کادر سازی؛‌ تدبیر ویژه پیامبر در شعب ابی طالب» سخن گفت.

وی با بیان اینکه کادرسازی در اسلام یکی از اصول استراتژیک است، بیان کرد: از جمله اقدامات برجسته پیامبر(ص) در شعب ابی طالب کادرسازی برای دوره بعد بود؛ یعنی پیامبر در این دوره حالت عجز و منفعلانه نداشتند که منتظر حرکت قریش باشند تا موضع‌گیری کنند، بلکه کاملا فعال، هدفمند، مدبرانه و هوشمندانه برای بعد از این دوره تدارک می‌دیدند.

معاون آموزش حوزه علمیه خواهران گلستان افزود: در این مدت افرادی که بعدها بعنوان ارکان جامعه اسلامی قرار گرفتند، حضور داشتند و با سختی‌هایی که در این زمان کشیدند، آمادگی لازم برای پذیرش مسئولیت در جامعه را کسب کردند.

خانم جمالیزاده به فرصت بدست آمده در شعب اشاره کرد و گفت: تحریم شعب ابوطالب همه ابعاد تحریم را دارا بود اما زمانی که پیامبر(ص) وارد مدینه شدند، فشار قریش تا حدودی برداشته شد، افرادی برای تبلیغ به مناطق اطراف اعزام شدند که در دوره شعب تربیت شده بودند؛ در حقیقت، هوشمندانه از این فرصت استفاده کردند و به امر کادرسازی و تبلیغ دین اسلام پرداختند.

وی به کادرسازی برای انقلاب با محوریت اندیشه های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) نیز اشاره کرد و توضیح داد: امام خمینی(ره) با تفکر و بینش جهانی خود، بر اصول فرهنگی در تشکل‌ها به ویژه عواملی چون تربیت افراد دیندار، پرورش نیروهای اثرگذار و... تاکید ویژه ای داشتند.

معاون آموزش حوزه علمیه خواهران گلستان اظهار کرد: حضرت امام(ره) به تشکیلات فراگیر در کادرسازی قائل هستند، نه کارتشکیلاتی محدود؛ بر همین اساس، بعد از اینکه تمام نهادهای انقلابی کادرسازی برای انقلاب با محوریت اندیشه های امام و رهبری تاسیس می‌کردند، ایشان بحث بسیج مستضعفین را به عنوان یک تشکل فراگیر برای همه افراد و به ویژه جوانان کشور مطرح کردند.

خانم جمالیزاده ادامه داد: امام (ره) این نگاه تشکیلاتی را از متن دین برای ما فعالان فرهنگی استخراج کردند؛ زیرا براساس نگاه دینی، جامعه باید رشد و حرکت داشته باشد و در مسیر تکامل حرکت کند و همه باید در این حرکت رو به تکامل شریک باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه در بیانه گام دوم انقلاب به تربیت نیروهای انقلابی و جوان و متعهد اشاره شده است، بیان کرد: کادرسازی و تربیت نیروهای جوان در چارچوب منظومه ارزشیِ انقلاب از محوری‌ترین مباحثِ «بیانیه گام دوم» و البته تنها راه نجات اقتصاد کشور است.

معاون آموزش حوزه علمیه خواهران گلستان ادامه داد: رده سنّی نسل اول و دوم بالای شصت سال است و فرصت بسیار کمی برای انتقال تجارب و مسئولیت‌ها به نسل‌های بعدی باقی مانده است؛ از این رو، عدم انتقال به‌موقع مسئولیت‌ها باعث شده که نسل‌های جوان به‌موقع وارد اداره‌ کشور نشوند.

خانم جمالیزاده اضافه کرد: تنها، جوان بودن ملاک نیست، زیرا گاهی آسیب‌ها و لطمه‌هایی به کشور وارد می‌شود اما به طور کلی، نسل سوم و چهارم باید ظرفیت معنوی و مسئولیت‌پذیری را در خود به‌وجود آورند و برای ادای دین و احقاقِ حق مردم و اسلامی کردن کشور خود را آماده کنند.

وی با بیان اینکه اگر کادرسازی نکنیم دشمن با بهره بردن از فضای مجازی الگوی جوانان می‌شود، خاطرنشان کرد: تربیت فرزندان و حتی تربیت تمامی انسان ها برای انجام فعالیت‌های اجرایی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ... براساس موازین الهی و با انتقال معارف حقه الهی از جمله گام های کادرسازی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha