جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ |۲۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 27, 2024
حوزه

حوزه/ معاون پژوهش مدرسه علمیه امام خمینی (ره) کاشان گفت: با حضور استادان حوزه از پایان‌نامه «امکان سنجی و فرآیند تاثیر مزاج برعرفان» در این مدرسه دفاع شد.

حجت الاسلام علیرضا شریعتی نیاسر معاون پژوهش مدرسه علمیه امام خمینی(ره) کاشان درگفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در کاشان اظهار داشت: مجید مجیدی طلبه محقق این مدرسه با کسب نمره عالی از پایان نامه خود دفاع کرد.

وی افزود: در پی حل مسئله امکان تاثیر مزاج بر عرفان و فراید آن، در ابتدا به بررسی مبادی تصوری بحث پرداخته شد.

معاون پژوهش مدرسه علمیه امام خمینی(ره) کاشان تصریح کرد: در تعریف مزاج به طور کلی در نتیجه ترکیب شدن عناصر چهارگانه یعنی آب، باد، هوا و آتش که هر کدام دارای طبیعتی می‌باشند، اخلاط پدید می‌آید که در ترکیب آن کیفیتی حاصل می‌شود که بدان مزاج می‌گویند، که چهار نوع مزاج مد نظر است، صفراوی که گرم و خشک است، سوداوی که سرد و خشک است، دموی که گرم و تر است و بلغمی که سرد و تر است.

حجت الاسلام شریعتی ادامه داد: در فلسفه و طب قدیم این نوع انسان شناسی مقصود بوده و گاهی مزاج را با اخلاط یکی و گاهی متفاوت می‌پنداشتند و در معنای عرفان عملی نیز همچنان که از نامش پیداست ناظر به عمل است و روابط و وظایف انسان را با خود و جهان و خدا، تشریح می‌کند و چگونگی وصول به آن را تبیین می‌نماید.

وی یادآور شد: در عرفان عملی، عارف با تمرین و ریاضت و مشقّت می‌کوشد تا مسائل اخلاقی را در وجود خود پیاده کند و رابطه بین خود و خدا را به بهترین وجه، تنظیم کند.

معاون پژوهش مدرسه علمیه امام خمینی(ره) کاشان، با بیان اینکه مباحث عرفان عملی عمدتا بر محور تربیت اخلاقی و راه‌کارهای رسیدن به مقامات معنوی، می‌باشد و عرفان نظری به تفسیر هستی می‌پردازد، اظهار کرد: عرفان در این بخش خود مانند فلسفه الهی است که در مقام تفسیر و توضیح هستی است و همچنان که فلسفه الهی برای خود موضوع، مبادی و مسائل معرفی می‌کند.

حجت الاسلام شریعتی ابراز کرد: عرفان نیز موضوع و مسائل و مبادی معرفی می‌نماید ولی فلسفه در استدلالات خود تنها به مبادی و اصول عقلی تکیه می‌کند و عرفان مبادی و اصول به اصطلاح کشفی را مایه استدلال قرار می‌دهد و آنگاه آنها را با زبان عقل توضیح می‌دهد.

معاون پژوهش مدرسه علمیه امام خمینی(ره) کاشان، تصریح کرد: تفاوت‌ها چه عرفان نظری و چه عملی از جهت مبنای دانش منبع نحوه ارزیابی رویکرد شخصی و عمومی با اخلاق داشته است.

وی با بیان اینکه در ارزیابی این دفاعیه ادله امکانی مربوط به تاثیر گذاری مزاج بر سیر و سلوک در سه بخش نقش مزاج در برنامه‌های سلوکی عرفا و پیش فرض‌های نظری و پیش فرض‌های روایی مورد اتکاء عرفا، مورد بررسی قرار گرفت.

حجت‌الاسلام جواد بهتری نوش آبادی استاد ارزیاب نیز با بیان اینکه این طرح در سه فصل کلیات، مفاهیم، ادله امکان و فرآیندی که بر سیر و سلوک عرفانی می‌تواند داشته باشد انجام شده بود، گفت: این پایان نامه به دلیل تحقیق ارزشمند، کاربردی و اینکه قابل ارائه به طلاب و عموم می‌باشد با مشورت استاد راهنما و معاون پژوهش این مدرسه به دلیل مزیت‌هایی که داشت توانست نمره عالی بیست را کسب کند.

انتهای پیام. /

طلبه مدرسه علمیه امام خمینی(ره) کاشان از پایان نامه خود دفاع کرد

طلبه مدرسه علمیه امام خمینی(ره) کاشان از پایان نامه خود دفاع کرد

طلبه مدرسه علمیه امام خمینی(ره) کاشان از پایان نامه خود دفاع کرد

طلبه مدرسه علمیه امام خمینی(ره) کاشان از پایان نامه خود دفاع کرد

طلبه مدرسه علمیه امام خمینی(ره) کاشان از پایان نامه خود دفاع کرد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha