یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ |۱۶ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 20, 2024
نوروزپور

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف، یکی از ماموریت‌های این سازمان را احیای فرهنگ وقف و تشویق مردم به وقف‌های جدید برشمرد و وجود ۸۷۶۷ بقعه متبرکه در سراسر کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین نوروزپور، مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف طی سخنانی در آئین اختتامیه چهل و هفتمین دوره مسابقات قرآن کریم استان قم و همایش یاوران وقف در مجتمع فرهنگی امامزاده سیدعلی (ع) قم، به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این سازمان پرداخت.

وی با اشاره به اینکه مجموعا ۸۷۶۷ بقعه متبرکه در سراسر کشور وجود دارد، افزود: از این تعداد ۶ هزار امامزاده و ۳۹ پیغمبر در ۳۴ بقعه آرمیده‌اند و بقیه بقاع نیز متعلق به مشاهیر، علما و شخصیت‌های شاخص است.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف، وجود امامزادگان و فرزندان پیامبر گرامی اسلام (ص) را موجب خیر و برکت برای ایران اسلامی دانست و گفت: این بزرگواران چه در وقتی که در قید حیات بوده‌اند و چه پس از حیات‌شان منشإ خیرات زیادی برای سرزمین ما هستند.

نوروزپور با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با لزوم قطب فرهنگی و اجتماعی شدن قباع متبرکه یادآور شد: در این راستا حدود ۵۰ هزار نفر از هیئت امنا و خدام در سراسر کشور مشغول خدمت و فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی در جوار بقاع متبرکه هستند.

وی به بیان بخشی از فعالیت‌های انجام‌شده پرداخت و گفت: در طرح «قرار دوازدهم» و پس از فروکش کردن کرونا تاکنون در تاریخ دوازدهم هر ماه بسته معیشتی توزیع شده است که تعداد آن تاکنون به بیش از ۲ میلیون و پانصد هزار بسته رسیده است.

نوروزپور با اشاره به برگزاری کارگاه‌های شمیم خدمت در جوار بقاع متبرکه سراسر کشور گفت: اشتغال و کارآفرینی در این کارگاه‌ها جریان دارد و برای نوجوانان،‌ جوانان، زنان بی‌سرپرست و یا بدسرپرست امکان فعالیت و شغل فراهم می‌شود.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف یکی از ماموریت‌های این سازمان را احیای فرهنگ وقف و تشویق مردم به وقف‌های جدید برشمرد و افزود: وقف‌های جدیدی همچون حمایت از علم و شرکت‌های دانش‌بنیان و یاری رساندن به استعدادهای درخشان و ازدواج و اشتغال‌آفرینی از جمله مواردی است که در راستای گسترش موقوفات برای آنها فعالیت صورت می‌گیرد.

نوروزپور با بیان اینکه ۳۵ شرکت دانش‌بنیان در سازمان اوقاف مستقر بوده و مشغول فعالیت‌اند، افزود: حفظ و حراست از موقوفات و احیا و بهره‌وری به آنها از وظایف مهم سازمان اوقاف است.

نوروزپور با اشاره به موضوع وقف جمعی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی ممکن است برخی از مردم که علاقه به وقف دارند اما نتوانند به تنهایی اقدام کنند، لذا سازمان اوقاف طی همکاری با سازمان بورس و اوراق بهادار طرحی را روی دست گرفته که بر اساس آن مردم می‌توانند با مراجعه به سایت به صورت جمعی و گروهی موقوفه ایجاد کنند.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف افزود: در این راستا ایجاد مراکز درمانی سرطان در چند نقطه کشور و همچنین ساخت مساجد،‌ حوزه‌های علمیه و دارالایتام‌ها با سهام‌های صد هزار تومانی در جریان کار است.

نوروزپور تعداد موقوفات فعلی را با ابتدای انقلاب قابل قیاس ندانست و گفت: ابتدای انقلاب سالانه ۲۰۰ وقف جدید به ثبت می‌رسید اما اکنون سالانه بیش از ۲ هزار وقف جدید به ثبت می‌رسد. این آمار نشان می‌دهد که بر خلاف برخی ادعاها استقبال مردم از فرهنگ وقف چندین برابر شده است.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف، برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم را از ماموریت‌های دیگر این سازمان برشمرد و گفت: به برکت نظام اسلامی اکنون در هیچ جای دنیا مسابقه قرآنی برگزار نمی‌شود مگر اینکه نمایندگانی از ایران در آن مقام بیاورند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha