جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ |۲۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 27, 2024
اربعین تعالی

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(سلام الله علیها) بندرعباس گفت: افتتاحیه طرح اربعین تعالی روش جدید حوزه علمیه خواهران برای طلاب جدید الورود در مدرسه علمیه تخصصی الزهراء (سلام الله علیها) بندرعباس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از هرمزگان، خانم مریم جعفری سراجی مدیر مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(سلام الله علیها) بندرعباس در افتتاحیه طرح اربعین تعالی در این مدرسه که با حضور طلاب برگزار شد، ضمن آرزوی سال تحصیلی پر از خیر و برکت برای طلاب تصریح کرد: فقه ما فقه جعفری و شیعه است؛ همه ی اهل بیت (علیهم السلام) ناشر و تبیین کننده احکام خدا بودند اما زمان امام باقر(علیه السلام) و زمان امام صادق(علیه السلام) یک فرصت خاصی ایجاد شد که فقه شیعه یک تبلور و فرصت بیشتری برای رشد آن ایجاد شود. اختلاف بنی امیه و بنی عباس فرصتی برای تقویت فقه امامیه ایجاد کرد.

مدیر مدرسه علمیه تخصصی الزهراء (سلام الله علیها) بندرعباس اذعان داشت:‌ طرح اربعین تعالی، روش جدید حوزه علمیه خواهران برای طلاب جدید الورود است که با رسالت و اهداف و مسئولیت طلبگی آشنا شوند.

وی افزود: در سال‌های گذشته طرحی به نام طلیعه حضور وجود داشت که در بازه زمانی یک روز در همان شهر یا در شهر قم این طرح پیاده می‌شد و این شاخصه ها برای طلاب جدید الورود تبیین می شد از امسال طرح جدیدی برای طلاب جدید تحت عنوان طرح اربعین تعالی آمد این طرح برای اولین بار در کشور اجرا می شود و برای همه طلاب نیست بلکه بعضی از استان ها و بعضی از مدارس انتخاب شده اند به عنوان مثال برای استان هرمزگان فقط شهر بندرعباس انتخاب شده که به صورت آزمایشی برگزار می شود.

استاد حوزه با اشاره به اینکه طرح اربعین تعالی با هدف آشنایی طلاب جدید الورود با موقعیت و فضای حوزه نگاشته شده است، خاطرنشان کرد:‌ این طرح به مدت چهل روز، از بیستم شهریور تا اول آبان ماه اجرا می شود که برنامه های متفاوتی دارد در این بازه زمانی واحدهای درسی ارائه نمی شود و تمام درس‌ها براساس هجده سرفصل است که از سوی قم ابلاغ شده و به صورت درس خواندن رسمی نیست.

خانم جعفری بیان کرد:‌ برخی افراد از آینده حوزه اطلاع ندارند و گمان می کنند طلبگی شغل است در صورتی که طلبگی شغل نیست زیرا؛ شغل دو مفهوم دارد؛ یک شغل به معنای چیزی که انسان از آن کسب درآمد می کند دوم اینکه شغل به معنای سرگرمی است اما طلبگی نه بحث درآمد در آن مطرح است و نه اینکه برای سرگرمی است گرچه در عالم طلبگی هر دو اینها وجود دارد زیرا؛ پس از فارغ التحصیلی می توانید با مدرک آن مشغول به کار شوید اما این که گفته شود؛ طلبگی شغل است مثل باقی شغل ها و هدف کسب درآمد باشد، نیست.

مدیر مدرسه علمیه الزهراء‌(سلام الله علیها) افزود: نگاه شغلی به طلبگی و حوزه، نگاه آسیب زننده و آفت است در طلبگی؛ درآمد، تحصیلات و آینده شغلی وجود دارد بسیاری از طلاب، تحصیلات تکمیلی ارشد و دکترا دارند؛ پست دانشگاه را گرفتند، عضو هیئت علمی، مؤلف و محقق هستند و کارهای علمی بالایی انجام می دهند اینها بحث مادی و درآمد هم دارد اما هدف نباید این باشد پس در این طرح هویت طلبگی تبیین می شود که طلاب چهل روز با یک نگاهی روشن و بصیرتی کامل آینده و راه خود را انتخاب کنند.

خانم جعفری اظهار داشت:‌ اقامه دین نیاز به افرادی دارد که دین را اقامه کنند چنانچه در مد و سینما افرادی هستند که آن را اقامه می‌کنند؛ دین نیز نیاز به افرادی دارد که ارزش های آن را حفظ کند که چشم امید اهل بیت(علیهم السلام) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به همین جامعه روحانیت است.

استاد حوزه بیان کرد:‌ در طرح اربعین تعالی هجده سرفصل طی چهل روز جهت آشنایی با روحیات طلبگی و مسائل آن آموزش داده می شود که با نگاه و احاطه بیشتری راه خود را انتخاب خواهید کرد و بعد از آن کد طلبگی خواهید گرفت و درس‌ها به صورت رسمی برای شما ارائه خواهد شد.

خانم جعفری با اشاره به اینکه در این مجموعه چهار معاونت؛‌ آموزش، فرهنگی، پژوهش و مالی وجود دارد، اضافه کرد: حوزه؛ خانه اهل بیت(علیهم السلام) و منسوب به ایشان است چون در این مکان آیات و روایات را یاد می گیرید، حفظ حرمت و احترام آن نیز لازم است.

وی بیان داشت:‌ در شخصیت یک طلبه تحصیل و تهذیب به عنوان دو رکن اساسی وجود دارد تحصیل بدون تهذیب آفت و آسیب دارد، تهذیب هم بدون تحصیل آسیب زا است؛ لذا قرآن می فرماید از جهالت و لجاجت بپرهیزید اما این که کدام مقدم بر دیگری است قرآن می فرماید: «و یزکیهم و یعلمهم الکتاب» طلبه کسی است که هم به تفقه در دین و هم به تهذیب نیازمند است ولی تهذیب را بر علم مقدم می‌کند یعنی توجه او در زمان درس خواندن، مباحثه علمی به تهذیب هم است که چگونه صحبت کند و چگونه برخورد کند و آن را مقدم می کند و در مسائل تهذیبی بسیار دقت می‌کند منظور از تهذیب؛ خود را به فضایل اخلاقی و دوری از رذائل اخلاقی چه کوچک و چه بزرگ مزین کنیم که این مسائل آرام، آرام و به تدریج است.

خانم جعفری تصریح کرد:‌ هدف طلبگی؛ همان اقامه دین است؛ چنانچه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) رسالت و کار طلبگی را از جنس عشق، شور، محبت و احساس وظیفه می‌داند منظور از شور داشتن، انگیزه جهت یاد گرفتن ارزش های الهی و نشر آن و محبت نسبت به خداوند متعال و اهل بیت(علیهم السلام)، احساس وظیفه در مقابل خود و خداوند متعال و اهل بیت(علیهم السلام) است.

استاد حوزه با استناد به روایت امام صادق(علیه السلام) مبنی بر اینکه من دوست ندارم جوانان را ببینم مگر در دو حالت یا در حال یاد دادن به دیگران یا در حال یاد گرفتن باشد، سپس بیان کرد: طبق بیانات مقام معظم رهبری(مدظله) سه وظیفه عمده؛ هدایت دینی جامعه، هدایت سیاسی جامعه و هدایت اجتماعی جامعه برای طلبه بیان شده و همچنین شئون طلبگی: تهذیب، تبلیغ و... برشمرده شده که نبود هر کدام از این ارکان برای طلبه آفت است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha