یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ |۱۶ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 20, 2024
جمع صمیمانه قاریان و حافظان قرآن در هفته وقف

حوزه/ استادان، قاریان و حافظان قرآن کریم همزمان با هفته وقف و به دعوت مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه جمع صمیمانه‌ای را در شهر تهران داشتند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، بهانه هفته وقف، سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان یکی از متولیان فعالیت های قرآنی با سبقه برپایی چهل دوره مسابقات بین‌المللی و چهل‌وشش دوره مسابقات ملی قرآن، تأسیس و مدیریت ۱۸ دانشکده علوم قرآنی در سراسر کشور، جلسات آموزش قرآن در بقاع متبرکه، برپایی دوره‌های آموزشی تخصصی ویژه رتبه‌داران و داوران مسابقات جهانی قرآن و ...در هتل ارم میزبان استادان، قاریان و حافظان جوان و پیشکسوت قرآنی استان تهران بود.

در این محفل شاهد تلاوت قاسم مقدمی، قاری بین‌المللی و اجرای مبتهل بین‌المللی سیدکریم موسوی هر دو از استان خوزستان بودیم. همخوانی آیات پایانی سوره مبارکه نحل به سبک محمود رمضان برنامه بعدی بود که از سوی گروه نوجوانان و جوانان سبیل‌الرشاد با هدایت علی محرابی، قاری و مدرس قرآن، اجرا شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی با اشاره به سه گزاره اصلی حفظ موقوفات، مولدسازی موقوفات و افزایش منافع آنها و همچنین اجرای نیت به عنوان وظایف اصلی اوقاف گفت: در بخش حفظ موقوفات نسبت به سنددار کردن آنها، دفاع از رقبات، حل مسائل حقوقی و رفع دعاوی اقدام می‌کنیم؛ برای حفظ موقوفات اگر از واقف چه در قید حیات باشد یا نه سوال کنند که خواسته اصلی آنها چیست، در خصوص حفظ موقوفه تأکید خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه در قانون موقوفات مجهول التولیه یعنی بدون تولیت در اختیار ولی فقیه است و باید متولی و مدیر اجرایی برای آنها تعیین شود، عنوان کرد: درآمد موقوفات برای بیت‌المال، عوارض، مالیات و بودجه دولتی نیست و هیچ ربطی به مسائل عمومی ندارد؛ درآمد و صرف آن فقط تابع نیت واقف و اجرای وقف است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: در حوزه موقوفات منفعتی اگر کسی زمینی با نیت توسعه علم یا برگزاری عزاداری اهل بیت (ع) وقت کرده باشد باید هزینه‌های لازم برای آن انجام دهیم تا مولدسازی هم محقق شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی بیان کرد: اگر مولدسازی فعال، پیشرو، پویا و دارای منافع باشد، اجرای نیت قابل انجام است؛ در حوزه مولدسازی موقوفات وظیفه ذاتی داریم که همه رقبات را فعال و به نیت واقف عمل کنیم.

وی با اشاره به اینکه وقف به خاطر عملی شدن آن انجام شده و باید به نیت واقف توجه ویژه داشته باشیم، گفت: موقوفه البرز را وقف جایزه علمی کردند؛ اهدای جایزه علمی برای دانش آموزان برتر، طلاب، دانشجویان، صاحبان اختراع و صاحبان اندیشه و نظریه‌ انجام می‌شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به افزایش سالانه تعداد جوایز علمی اهدایی موقوفه البرز اضافه کرد: امسال به هفت نفر از مخترعان مبلغ ۵۵۰ میلیون تومان اهدا می‌شود؛ همچنین تعداد دانشجویان و صاحبان پژوهش دریافت‌کننده این جوایز علمی را نیز افزایش دادیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی با تأکید بر اینکه حفظ و توسعه این موقوفه مهم است، یادآور شد: ظرفیت موقوفه البرز تا چندین برابر قابل توسعه است تا جریان علم کشور تقویت شود؛ رفع آلام بشری و تولید علم هدف اصلی واقف بوده است.

وی تصریح کرد: موقوفه‌ای در تهران داشتیم که طی ۴۰ سال پرداخت اجاره آن یک میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان بوده ولی با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی این اجاره در سال اول ۹ میلیارد، سال بعد ۱۵.۵ میلیارد، سال سوم ۲۳ میلیارد و امسال به ۵۴ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه این الگوسازی از بهترین نوع مولدسازی موقوفات را به کل استان‌های کشور تعمیم می‌دهیم، گفت: در یکی از شهرها موقوفه‌ای با نیت حوزه علمیه مخروبه شده بود؛ یک زمین پشتیبان ۳۵۰ هکتاری هم داشت که با پرداخت سهم شریک مالکیت آن را کامل در اختیار گرفتیم.

وی اظهار کرد: هرچند قیمت جهانی تولید ماهی بیشتر است ولی تا حد توان خود سبد مصرفی مردم را پر می‌کنیم تا نقص وجود پروتئین گوشت قرمز برای آنها جبران شود؛ میزان تولید و پرورش ماهی در قفس بوشهر را از سه هزار تُن به پنج هزار تُن و چارک را نیز از یک هزار تُن به دو هزار تُن افزایش می‌دهیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha