جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ |۲۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 27, 2024
دکتر افشین

حوزه/ معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در جریان سفر استانی به قم از پارک علم و فناوری قم بازدید کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر افشین در جلسه‌ای در حاشیه این بازدید اظهار داشت: از آن جهت که قم از ظرفیت بسیار خوبی در حوزه فناوری‌های نرم خلاق و علوم انسانی برخوردار است، بازدید از این استان را نخستین سفر کاری خودم قرار دادم.

وی افزود: لذا، امیدوارم که این سفر موجب شود تا با همکاری پارک علم و فناوری زیست‌بوم فناوری و نوآوری استان بالاخص در حوزه علوم انسانی و اسلامی و صنایع خلاق را تقویت کنیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور با اشاره به حدود قانونی وظایف و مأموریت‌های این معاونت گفت: با توجه به این‌که پارک‌های علم و فناوری زیرمجموعه وزارت علوم قراردارند، بالطبع این معاونت دخل و تصرفی نیز در بودجه، زیرساخت و منابع آن‌ها ندارد و رسیدگی به مسائل پارک‌ها با وزارت محترم علوم‌، تحقیقات و فناوری است.

افشین خاطر نشان کرد: بر این اساس، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان را باید یک بازوی کمکی دانست که هم از توسعه و تجاری‌سازی محتوا و دستاوردها و هم از تجهیز مراکز عضو زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور حمایت می‌کند.

وی در ادامه به اهمیت مأموریت‌های ملی پارک علم و فناوری قم اشاره کرد و گفت: در همین راستا، این معاونت آمادگی دارد تا برای تحرک‌بخشی به فعالیت‌های مأموریت‌گرا و مسأله محور پارک قم مانند دبیرخانه فناوری‌های تولید محتوای دیجیتال مشروط بر ارائه برنامه گرنت ویژه‌ تعریف کند تا طرح‌هایی که پارک آن‌ها را حائز شرایط تشخیص می‌دهد مورد حمایت قرار بگیرند.

افشین همچنین بر لزوم تخصیص منابع متناسب با ظرفیت و ماهیت شرکت‌های دانش بنیان تاکید کرد و گفت: اگرچه در تسهیلات تبصره ۱۸ تشخیص اختصاص منابع را به استان‌ها واگذار کرده‌ایم اما از آن‌جایی که این تسهیلات مختص شرکت‌های متوسط به بالا است باید شرکت‌هایی در اولویت دریافت تسهیلات قرار بگیرند که توانایی ارائه تضامین لازم به بانک‌های عامل را داشته باشند.

وی درخصوص کمّ و کیف تخصیص منابع به صندوق‌های پژوهش و فناوری اظهار داشت: در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش بر این است تا علاوه بر رعایت عدالت در تخصیص منابع به صندوق‌ها به محتوا و ماهیت آن‌ها نیز توجه شود. بعلاوه، استفاده از بسته‌های حمایتی صندوق نوآوری و شگوفایی یکی دیگر از راهکارهای اصلی تقویت صندوق‌های پژوهش و فناوری خواهد بود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور گفت: با توجه به این‌که کاهش مالیات یکی از مزایای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در دانشگاه‌ها می‌باشد، لذا قم باید به سمتی حرکت کند که زمینه سرمایه‌گذاری شرکت‌های خصوصی در دانشگاه‌ها فراهم شود و ما نیز آمادگی داریم تا از این پیوند حمایت کنیم.

در صورت همراهی معاونت علمی نخستین آزمایشگاه معنویت درمانی در قم راه‌اندازی می‌شود

رییس پارک علم و فناوری قم نیز در ابتدای این نشست طی گزارشی از آخرین وضعیت زیست‌بوم فناوری و نوآوری استان اظهار داشت: طبق آخرین آمار ثبت شده در سامانه دانش‌بنیان، استان قم با ۱۶۸ شرکت‌دانش‌بنیان که برخی از آنان استارتاپ‌ها و برندهای مطرح ملی به شمار می‌روند در رتبه هشتم کشور قرار دارد.

دکتر رهسپار فرد افزود: در حال حاضر پارک علم و فناوری قم علاوه بر امور موسسات از ۵ مرکز رشد و ۳ مرکز نوآوری و کارآفرینی برخوردار است که تا این لحظه جمعا ۲۱۱ هسته و شرکت فناور و دانش‌بنیان را مورد حمایت خود قرار داده‌اند.

وی از عزیمت پارک علم و فناوری قم به سمت مأموریت‌گرایی و مسئله محوری خبر داد و گفت: بنابر ظرفیت‌های استان، وزارت علوم مسئولیت دبیرخانه ملی فناوری‌ها و نوآوری‌های علوم انسانی و اسلامی و دبیرخانه ملی زنجیره ارزش فناوری‌ها و نوآوری‌های تولید محتوای دیجیتال را به پارک علم و فناوری قم واگذار کرده است.

رهسپار فرد با اشاره به این‌که شرکت‌های توانمندی در حوزه اقتصاد دیجیتال تولید محتوا و علوم انسانی وجود دارند اذعان داشت: لازم است تدابیری اندیشیده شود تا با اقداماتی چون استفاده از ظرفیت‌های قانون جهش تولید دانش‌بنیان، تقویت صندوق‌های پژوهش و فناوری و مراکز رشد و کارآفرینی کمک کنیم این تولیدات هرچه سریع‌تر رقابت‌پذیر و تجاری‌شده و به دست مخاطبان خود برسند.

رییس پارک علم و فناوری قم افزود: علاوه براین، پارک قم طرح پیشنهادی خود درخصوص نخستین آزمایشگاه معنویت درمانی را پیش از این به معاونت علمی ارسال کرده است تا در صورت موافقت و همراهی آن معاونت، با محوریت اساتید برجسته‌ بین‌المللی این رشته در استان راه‌اندازی شود.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان استان همچنین در خصوص تسهیلات تبصره ۱۸ استان قم گفت: کل نقدینگی مورد نیاز شرکت‌های دانش بنیان استان حدود ۱.۶ همت است که در صورت افزایش منابع تبصره ۱۸ قابل تامین است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: پیش‌بینی برنامه هفتم توسعه کشور این است که حداقل ۱۰ درصد کل شرکت‌های دانش‌بنیان باید در حوزه علوم انسانی، صنایع خلاق و فناوری‌های نرم باشند، لذا تحقق چنین مهمی در استان قم در گرو حمایت نهادهای بالاسری از توسعه نقش پارک علم و فناوری بر مبنای احکام قانون جهش تولید دانش‌بنیان است.

گفتنی است، مدیرعامل انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری کریمه و مدیرعامل کلان‌پروژه شهرسلام نیز از دیگر حاضران در نشست با معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در پارک علم و فناوری قم بودند که طی سخنانی به طرح دیدگاه‌ها و مباحث مورد نظر خود پرداختند.

قم از ظرفیت بسیار خوبی در حوزه علوم انسانی، فناوری های نرم و صنایع خلاق برخوردار است

قم از ظرفیت بسیار خوبی در حوزه علوم انسانی، فناوری های نرم و صنایع خلاق برخوردار است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha