یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ |۲۵ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 29, 2024
مهدوی

حوزه / آیت الله مهدوی با بیان اینکه طلبه باید آگاهانه هدف و راه را انتخاب کند، گفت: این معرفت و آگاهی انسان را از تزلزل بیرون می‌آورد، لذا باید بدانیم هدف ما چه مسئله‌ای است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، آیت الله سیدابوالحسن مهدوی عصر امروز در مراسم اختتامیه دوره میثاق طلبگی طلاب جدیدالورود مدارس علمیه اصفهان با اشاره به لزوم ثبات قدم در مسیر طلبگی، اظهار داشت: مقصد دیگران با ما یکی نیست و زمانی که مقصد یکی نباشد، مسیر نیز یکی نخواهد بود، بنابراین فردی که به طلبه می‌گوید از حوزه بیرون بیاید اولین خطای آن در همین امر است، که از طلبه سوال نمی‌کند که قصد دارد به کجا برود و مقصد زندگی آن کجا است و لذا زمانی که سوال نمی‌کند، چگونه می‌تواند راه را نشان دهد.

وی افزود: هر فردی در زندگی مقصدی دارد و مقصد را باید تعیین کنید و پس از آن مسیر مشخص می‌شود، برخی در حالی که از هدف زندگی فرد سوال نمی‌کنند آنها را به مسیر دیگری راهنمایی می‌کنند، این افراد مقصد را تعیین نکرده‌اند، اما راه را به انسان تحمیل می‌کنند.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه طلبه باید آگاهانه هدف و راه را انتخاب کند، ابزار کرد: این معرفت و آگاهی انسان را از تزلزل بیرون می‌آورد، لذا باید بدانیم هدف ما چه مسئله‌ای است.

وی اضافه کرد: گاهی می‌گویند هدف تربیت انسان است، باید ابتدا هدف را معین کنیم و بعد ببینیم مسیری که انتخاب کرده‌ایم ما را به آن هدف می‌رساند، هدف کمال و مَثَل خدا شدن و کنار زدن حجاب‌های بین انسان و خداوند است.

آیت الله مهدوی دستیابی به کمال و خدایی شدن را هدف غایی انسان عنوان کرد و ادامه داد: غیر از واجدیت خداوند، انسان می‌تواند به تمام صفات کمالیه پروردگار دست یابد و این هدف ما است، یعنی تابلوی ما مهدی گونه شدن است و اگر می‌خواهیم انسان کامل را به طور مجسم ببینیم، باید امام را ببینیم.

وی خاطرنشان کرد: قرآن کریم نیز بر همین امر تاکید کرده و در آیه ۱۱۹ سوره توبه می‌فرماید "کونوا مع الصادقین"، کلمه کونوا یعنی دائما با امام زمان خود باشید و یک لحظه جدا نشوید.

آیت الله مهدوی با تاکید بر توان علوم دینی و علم انبیا و اهل بیت در رساندن انسان به خداوند، تصریح کرد: دیگر مراکز آموزشی بیشتر از ۱۵۰ سال سابقه ندارند، در حالی که حوزه علمیه از زمان پیامبر(ص) اسلام وجود داشته و درس و تربیت از آن زمان وجود داشته است و حتی علم توحید را حضرت عیسی(ع) برای شاگردان خود بیان می‌کرد و تعلیم می‌داد.

وی خاطرنشان کرد: آنچه سبب رشد ما می‌شود درس و تقوا است و آنچه انسان را به امام زمان(عج) نزدیک می‌کند دروس حوزه است، لذا سه درس است که ما را تربیت می‌کند تا رنگ امام زمان(عج) بگیریم، درسی برای سر، درسی برای اعمال و درسی برای روح ما.

عضو خبرگان رهبری عنوان کرد: درسی که برای سر است اصول دین و اعتقادات بوده و درسی که برای روح است اخلاق و درسی که برای اعمال است فقه و اصول می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه ارزش انسان به میزان شناخت آن از خدا، اخلاق و میزان آشنایی با احکام است، یادآور شد: پشتوانه این سه علم صبر است، چرا که علم، سختی، زحمت و محرومیت دارد، لذا حوزه نیاز به صبر دارد، همان گونه که زمانی حضرت موسی(ع) نزد خضر(ع) رفت، حضرت خضر از موسی صبر خواست.

آیت الله مهدوی با بیان اهمیت تعلیم زبان و ادبیات عرب در حوزه برای بهره گیری و استنباط آیات و روایات، گفت: دو توصیه معنوی نیز داریم که می‌تواند توفیقات زیادی به همراه داشته باشد، در وهله اول نماز اول وقت و پس از آن توسل به حجت الهی و اگر می‌خواهید این ارتباط قوی شود باید نماز شب را جدی گرفت، زیرا طلبه امام زمان(عج) باید نماز شب خوان باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha