سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ |۲۷ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Oct 1, 2024
4

حوزه/ رئیس فرهنگستان علوم گفت: هوش مصنوعی امروز بخش مهمی از کلان‌روندهای علم و فناوری در دنیا را تشکیل می دهد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، دکتر محمدرضا مخبر دزفولی طی سخنانی در اولین نشست روزآمدسازی نقشه جامع علمی که به همت شورای آینده نگاری فرهنگستان علوم برگزار شد، اظهار داشت: چنانچه قرار است روزآمدسازی نقشه جامع علمی در فرهنگستان پیگیری شود، باید اختیار ویژه‌ای داشته باشیم و این مهم البته تعامل و همکاری تمامی بخش‌های فرهنگستان را می طلبد.

وی افزود: در روزآمدسازی نقشه سه بخش اصلی شامل علوم، علوم سلامت (پزشکی) و علوم انسانی هستند که در به‌روزرسانی این سه بخش اختیار کامل دارند تا بخش‌های خود را تدوین و در نهایت در قالب بسته‌ای یکپارچه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کنند.

رئیس فرهنگستان علوم با تاکید بر الگوی آینده گفت: برای آینده نقشه جامع علمی کشور تدوین می‌شود در این مسیر باید کلان‌روندهای علم و فناوری در سطح جهانی را بشناسیم، چرا که علم و فناوری مترادف با قدرت شده است. با گذر از ربع اول قرن ۲۱، نیاز است استراتژی‌های نزدیک به واقعیت تعریف کنیم. همچنین، باید روندهای کلان منطقه‌ای و ملی را احصا کنیم تا نقشه جامعی طراحی شود.

مخبردزفولی اضافه کرد: هوش مصنوعی و رباتیک، انرژی تجدیدپذیر، زیست‌فناوری، بلاک‌چین برخی از کلان‌روندهای جهانی است که باید مورد توجه باشد. روندهای کلان منطقه‌ای نیز نشان می‌دهد که خروجی علمی منطقه چهار برابر شده است باید به این بخش نیز توجه شود.

وی بر واقع‌بینی در نقشه جامع علمی جدید تاکید کرد و گفت:‌ برخی اشتباهات در نقشه اول رخ داده است که باید با نگاه واقع‌بینانه اصلاح شود. اگر لازم است، باید ساختارها را تغییر دهیم و رویکردهای جدیدی اتخاذ کنیم. برنامه‌های جدید باید زمینی و واقع‌گرایانه باشند. سند جدید نباید کلی باشد، بلکه باید بر اهداف محدود و اولویت‌های مشخص تمرکز کند. در مرجعیت علمی نیز به دنبال حل مشکلات کشور هستیم.

رئیس فرهنگستان علوم همچنین بر تعیین اولویت‌ها تاکید کرد و گفت: برای طراحی یک نقشه جدید، انتخاب اولویت‌های درست ضروری است. در این نقشه باید مشخص شود چه تعداد دانشجو، در چه رشته‌هایی و برای انجام چه پروژه‌هایی جذب خواهند شد. همچنین، مکانیزم اجرایی نقشه باید تدوین شود تا جهت‌گیری جدیدی متناسب با نیازهای امروز و فردا تعریف کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha