چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ |۲۸ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Oct 2, 2024
طاهره حیاتی

حوزه/استاد حوزه علمیه خواهران قم گفت: اگر تفکر و روحیه مقاومت در جامعه جهانی ایجاد شود به تبع آن امنیت فردی، اجتماعی و بین‌المللی ایجاد می‌شود.

طاهره حیاتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه عنوان کرد: شهادت سید مقاومت، حزب الله لبنان و بزرگ‌مرد تاریخ را به همه آزادمردان، مسلمانان جهان و کسانی که اهل مقاومت در مقابل ظلم، جور و بی‌عدالتی هستند تسلیت می‌گویم.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های شهادت این است که تسلیت و تبریک دارد، تسلیت دارد؛ چون فقدان رخ می‌دهد به ویژه اینکه این فقدان در رابطه با مردی بزرگ و اثرگذار باشد و این تسلیتی برای ما است. از طرفی برای مسلمانان و آزادی خواهان جهان تبریک دارد؛ زیرا وعده الهی است که کسانی که در راه خدا جهاد می‌کنند مزد آن‌ها مرگ به واسطه شهادت و افتخار است.

استاد حوزه علمیه خواهران افزود: رهبر معظم انقلاب در روزهای اخیر دو پیام صادر کردند که پیام اول قبل از اعلام رسمی شهادت سید حسن نصرالله و درباره تحولات منطقه و قضایای اخیر لبنان بود و پیام دوم بعد از شهادت سید حسن نصرالله بود.

تحلیلی بر پیام رهبر معظم انقلاب در شهادت سید مقاومت

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در بخشی از پیام اول می‌فرمایند: «جنایت‌کار صهیونیست بسیار کوچک‌تر از آن‌ هستند که به ساخت مستحکم حزب‌الله صدمه وارد کنند». دو نکته در این تعبیر وجود دارد نکته اول این است که حزب الله یک ساخت مستحکم است؛ یعنی چیدمان و ساماندهی آن به گونه‌ای است که به راحتی نفوذپذیر و صدمه بردار نیست.

حیاتی تصریح کرد: این تعبیر نشان می‌دهد که اصل صدمه منتفی نیست؛ یعنی فقدان افراد بزرگی مثل سید حسن نصرالله در جبهه مقاومت اثرگذار است؛ اما این صدمه اثر مهمی که باعث تزلزل ساخت مستحکم شود نخواهد داشت. این تعبیر در پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت شهادت سید حسن نصرالله تکمیل می‌شود ایشان می‌فرمایند: «دنیای اسلام، شخصیتی باعظمت؛ و جبهه مقاومت پرچم‌داری برجسته، و حزب‌الله لبنان رهبری کم‌نظیر را از دست داد». این جمله رهبر معظم انقلاب با یک ولی تکمیل می‌شود که می‌فرمایند «ولی برکات تدبیر و جهاد چند ده ساله او هرگز از دست نخواهد رفت.»

وی یادآور شد: این نشان می‌دهد که تدبیر و جهاد شهید سید حسن نصرالله برکاتی داشته است که از دست نمی‌رود. تدبیر او پایه و اساسی بود که در لبنان پایه گذاری کرد و به دیگر مراکز مقاومت جهت بخشید که با فقدان او نه تنها از بین نخواهد رفت که به برکت خون او و دیگر شهیدان این حادثه استحکام بیشتری خواهد یافت.

پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه بر اساس پیام رهبر معظم انقلاب سید حسن نصرالله یک شخص نبود؛ بلکه یک راه و مکتب بوده است، اظهار کرد: سید حسن نصرالله یک مکتب فکری و ساختار مستحکم در بخش مقاومت ایجاد کرد که محدود به حزب الله لبنان نیست؛ بلکه در جبهه مقاومت ایجاد شده است. این ساختار فردمحور نیست؛ بلکه ایدئولوژی و مبنا محور است؛ لذا با نبود یک فرد، افراد دیگری جایگزین می‌شوند.

وی اضافه کرد: اصول و قاعده ساختارهای مستحکم این است وقتی رهبرشان را از دست می‌دهند افرادی که تحت نظر او رشد کردند جایگزین می‌شوند و تجربه تاریخی نشان داده است رهبری که بعد از یک رهبر برجسته روی کار می‌آید هم وام‌دار تجربیات رهبر گذشته است و هم دارای فکر و انگیزه جدید است به ویژه اینکه رهبر گذشته با شهادتی مظلومانه و به دست جنایت‌کار بزرگ تاریخ به شهادت رسیده است. این اتفاق کمک می‌کند نیروهایی که زیر پرچم مقاومت اعم از لبنان یا سایر مناطق جهان قرار دارند جان تازه‌ای بگیرند و با شور اشتیاق و انگیزه بالاتری حرکت کنند.

حیاتی ادامه داد: امیدواریم با تحرکات محور مقاومت در همه ابعاد خودش اعم از حزب الله لبنان و دیگر مناطق (هم محورهایی که موجودیتشان شناخته شده و هم محورهایی که بدون اینکه شناختی روی آن‌ها باشد در بستر مقاومت و علیه رژیم غاصب صهیونیست و استکباران جهانی به ویژه آمریکا فعالیت می‌کنند) شاهد نابودی صددرصد رژیم غاصب اسرائیل و به تبع آن رژیم و حاکمیت فاسد استکباری و استعمارگر آمریکا و حامیانشان در سراسر جهان باشیم.

ایستادن در کنار مقاومت برای همه مسلمانان واجب است

استاد حوزه علمیه خواهران در رابطه با فریضه بودن حمایت از حزب‌الله لبنان در پیام رهبر معظم انقلاب گفت: کلمه «فرض» یک اصطلاح قرآنی و دینی است که در جامعه اسلامی شناخته شده است و این اصطلاح در آیات شریفه نیز به کار برده شده است. فرض به معنای واجب عینی است که همه افراد باید به آن عمل کنند.

وی با اشاره به اینکه برای همه مسلمان واجب است که با امکاناتی که دارند در کنار مردم لبنان و حزب الله بایستند، اضافه کرد: خطاب این فرض امت‌های اسلامی به معنای تک تک افراد مسلمان است. برخی از اوقات مخاطب گروه یا افراد خاصی قرار می‌گیرند که قدرت تصمیم گیری، قانون گذاری و اقدامات حاکمیتی و بین‌المللی دارند؛ اما در این خطاب همه مسلمانان هستند که حتی ممکن است ذیل یک حاکمیت اسلامی هم نباشند.

پژوهشگر حوزوی با اشاره بر اینکه در این حکم هدف نیز مشخص شده است، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند که برای همه مسلمانان فرض است که برای رویارویی با رژیم غاصب، ظالم و خبیث در کنار مردم لبنان و حزب الله قرار بگیرند.

وی با اشاره به اینکه این یک تکلیف واضح و روشن برای همه است، ادامه داد: همه افراد باید با امکاناتی که در اختیار دارند به این تکلیف عمل کنند. مهم‌ترین اقدام در شرایط فعلی این است که سکوت بر همه مسلمانان حرام است و هر مسلمانی در هر گوشه‌ای از جامعه جهانی (اعم از کشورهای مسلمان یا غیرمسلمان) قرار گرفته است نباید در مقابل این رژیم خبیث و ظالم سکوت کند و باید اعتراض و تبیین صورت بگیرد.

حیاتی تأکید کرد: با توجه به تأکیداتی که رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر در رابطه با جهاد تبیین داشتند، تبیین گری و معرفی چهره واقعی رژیم غاصب صهیونیست برای همه مسلمانان واجب است؛ چون امروز در جهان مطرح می‌شود که فضای جنگ حاکم است و در جنگ هر دو طرف تخاصم فرماندهان یکدیگر را می‌کشند. در زمان امام حسین علیه السلام بیان شد که جنگ خانوادگی و بین پسر عموها است؛ یعنی جنگ بر اساس مطامع و نگاه‌های فردی و مادی بوده است نه جنگ بر اساس ایدئولوژی‌ها، اهداف مقدس و دفاع از مظلوم.

وی با اشاره به لزوم پاسخ به این شبهات گفت: معرفی چهره واقعی صهیونیست و جنایت‌هایی که انجام داده است، جنایت‌هایی را که آمریکا در پشتیبانی از رژیم صهیونیستی انجام می‌دهد و تفکر استعماری و استکباری که دارند باید معرفی شود.

استاد حوزه علمیه خواهران قم گفت: در مقابل آن تفکر مقاومت باید تبیین شود که مقاومت چیست و برای چه‌چیزی و در مقابل چه چیزی ایستاده است تا از تفکرات شبه آلوده فاصله گرفته شود که سلاح زمین بگذاریم تا سلاح‌ها را زمین بگذارند. این تفکرات برای زمانی است که جنگ بین حق و باطل نباشد؛ زیرا جنگ بین حق و باطل مانند جنگ بین شیطان و خداوند است که وقتی شیطان بر حضرت آدم سجده نکرد خداوند مقابله کرد و ایستاد و او را از همه جایگاه‌هایی که داشت برکنار کرد.

وی با بیان اینکه اگر این تقابل را تقابل بین حق و باطل بدانیم تفکر متفاوت می‌شود و مفهوم مقاومت خودش را نشان می‌دهد، یادآور شد: زمانی می‌توانیم مقاومت را به درستی تبیین کنیم و فرد مقاومی باشیم و جامعه را به سمت تفکر مقاومت هدایت کنیم که بتوانیم حق و باطل را تبیین کنیم. این تبیین فقط برای مسلمانان نیست؛ بلکه برای همه انسان‌هایی که در ذهن و روحشان به دنبال آزادی خواهی و عدالت خواهی هستند که این شامل همه انسان‌ها به غیر از افراد خودخواه و خودکامه که به دنبال منافع شخصی و مطامع دنیوی هستند، می‌شود.

حیاتی بیان کرد: اگر بتوانیم این تفکر را در بین مردم ایجاد کنیم مردم هم به سمت اسلام و هم تفکر مقاومت می‌آیند و عدالت خواه خواهند شد که این‌ها زمینه‌ساز برای ظهور منجی عالم بشریت که نماد عدالت و اجرای عدالت در سراسر جهان است می‌شود.

وی با اشاره به اینکه: امیدوارم شاهد حرکت تبیینی همه مسلمانان جهان باشیم، گفت: این حرکت تبیینی با ابزار رسانه و تولیدات نوین در کنار ابزارهای سنتی مثل تبلیغ چهره به چهره ممکن است. در کنار توجه به ابزارهای سنتی تبلیغ که تبلیغات چهره به چهره و ارتباط در فضای حقیقی است باید به امکانات، ابزارها و سرعت انتشار تفکرات در فضای مجازی نیز توجه کنیم. اگر فضای حقیقی و مجازی را در کنار هم داشته باشیم می‌توانیم در ایجاد تفکر مقاومت و معرفی جبهه حق و باطل برای رسیدن به اهداف والا که ایجاد عدالت در جامعه جهانی است موفق باشیم.

بانوان نسل مقاوم تربیت کنند

پژوهشگر حوزوی در رابطه با نقش بانوان طلبه در این راه اظهار کرد: بانوان طلبه در دو مسیر می‌توانند فعالیت کنند اول اینکه بانوان تربیت کننده هستند. تربیت کردن از ویژگی‌هایی است که به طور طبیعی در اختیار زنان قرار گرفته است و اغلب بانوان در مسیر تربیت نسل آینده قرار می‌گیرند. امام خمینی (ره) نیز در رابطه با اثر تربیت کنندگی بانوان فرمودند که مرد از دامن زن به معراج رود.

وی ادامه داد: بانوان بدون توجه به تحصیلات و جایگاه علمی و اجتماعی که در جامعه دارند می‌توانند در مسیر تربیت نسل مقاوم حرکت کنند. متأسفانه گاهی با تربیت‌هایی که صورت می‌گیرد نه تنها انسان مقاومی تربیت نمی‌شود؛ بلکه عکس این اتفاق رخ می‌دهد، به همین خاطر ما بانوان باید بتوانیم بر جامعه پیرامونی به ویژه در نسل بعدی توجه داشته باشیم؛ البته این توجه و تربیت‌کنندگی منحصر به نسل آینده نیست؛ بلکه نسبت به همه اقشار پیرامونی باید باشد.

حیاتی افزود: بانوان باید ویژگی‌های فرد مقاوم را بدانند و آن‌ها را در روش تربیتی شان لحاظ کنند. مهم‌ترین نکته این است که بتوانند حق و باطل را تبیین معرفی و تبیین کنند و ایستادگی برای مقاومت حتی به بهای جان آموزش داده شود. مادران شهدا در این زمینه بهترین الگوها هستند که توانستند فرزندانی را تربیت کنند که در جایی که لازم بوده است بروند و از جانشان بگذرند تا مقاومت محقق شد.

وظیفه بانوان طلبه

وی بیان کرد: باتوجه به اینکه بانوان طلبه در زمینه علوم دینی، اسلامی و انسانی تحصیل می‌کنند انتظار از آنان برای تربیت نسل مقاوم بیشتر است. رسالت بانوان طلبه فقط در خانه نیست؛ بلکه رسالت اجتماعی و انسانی هم دارند تا هر مقداری که می‌توانند در جامعه پیرامونشان تاثیر گذار باشند در تبلیغ تربیت محور اقدامات جدی انجام بدهند.

استاد حوزه علمیه خواهران قم با اشاره به اهمیت تبلیغ تربیت محور گفت: باید ویژگی‌های تبلیغ تربیت محور را بشناسیم؛ چون گاهی تبلیغ‌ها به مرحله تربیت نمی‌رسد و به انتقال محتوا محدود می‌شود که این کفایت نمی‌کند؛ چون زمانی می‌توانیم بگوییم که به عنوان یک بانوی طلبه به اهداف خود عمل کردیم که تبلیغ منجر به تربیت شود و یک انسان مقاوم ایجاد کند.

لزوم تولید محتوای به روز

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران قم ادامه داد: یکی از نیازهای ما این است که پژوهشگرانی را تربیت کنیم که بتوانند محتوای مناسب تولید کنند تا در اختیار مبلغان این راه قرار بگیرد. اگرچه در این مسیر اقدامات خوبی انجام شده است؛ اما هنوز خلاهای زیادی وجود دارد.

وی ادامه داد: همواره نسبت به تبیین و و جهاد تبیین تأکید داریم و در این شرایط نیز تبیین یک وظیفه برای مسلمانان است؛ اما محتوای علمی نداریم که مبلغ از آن برای تربیت نسل مقاوم و تربیت حاج قاسم‌ها و سید حسن نصرالله‌ها دارد. به همین خاطر کسانی که در جایگاه تربیت پژوهشگران قرار دارند باید پژوهشگرانی را تربیت کنند که آن‌ها بتوانند با ذائقه نسل جدید که خوراک فکری خود را از بسترهای مجازی، وب، هوش مصنوعی و... دریافت می‌کند، تولید محتوا کنند.

حیاتی بابیان اینکه باید پژوهشگرانی تربیت شوند که بتوانند در معرفی حق و باطل، تفکر و مکتب مقاومت محتوا خوب تولید کنند، یادآور شد: رهبر معظم در تعریف از شهید سلیمانی و شهید سید حسن نصرالله از عبارت مکتب استفاده می کنند و آنان را با سردار مقاومت و سید مقاومت یاد می‌کنند. باید پژوهشگرانی داشته باشیم که بتوانند برای مکتب مقاومت تولید محتوا کنند و در اختیار مردم و مبلغین قرار بدهند تا آن‌ها مرحله ترویج، تبیین، گفتمان سازی و فرهنگ سازی را انجام دهند.

وی عنوان کرد: حوزه علمیه خواهران استان قم در راستای ایمن سازی خانواده‌ها، ایجاد تفکر مقاومت و تربیت پژوهشگرانی که بتوانند مقالاتی را متناسب با بسترهای وب تدوین کنند اقداماتی را انجام داده است و شروع به تربیت پژوهشگرانی کرده است که بتوانند در ترویج مکتب مقاومت اثرگذار باشند.

استاد حوزه علمیه خواهران قم بیان کرد: اگر تفکر و روحیه مقاومت در جامعه جهانی ایجاد شود به تبع آن امنیت فردی، اجتماعی و بین‌المللی ایجاد می‌شود که نمونه‌هایی از مقاومت را در مسأله داعش داشتیم که وقتی آمد کسی تصور نمی‌کرد روزی از بین برود و زمانی که شهید سلیمانی در سخنرانی خود بیان کرد که تا چند ماه دیگر داعش نخواهد بود برخی باور نکردند و دچار تردید و شبهه شدند؛ اما روز اعلام پایان داعش رسید و این نتیجه مقاومت بود.

وی با تأکید بر اینکه مقاومت امنیت ساز خواهد بود، اظهار کرد: متأسفانه این امر مورد غفلت بعضی‌ها قرار می‌گیرد و تصور می‌کنند رفتارهایی غیر از مقاومت مثل سازش، مصالحه، گفت‌وگو و... می‌تواند ما را به امنیت برساند در حالی که تجربه زیستی از عصر انبیا، صدر اسلام و در طول تاریخ ثابت کرده است که مقاومت می‌تواند امنیت ساز باشد.

حیاتی تأکید کرد: امیدوارم بتوانیم مکتب و تفکر مقاومت را به خوبی تبیین، ترویج و فرهنگ سازی کنیم تا بتوانیم به آن جامعه امنی که خداوند برای پس از ظهور وعده داده است برسیم و در زمان حیات خودمان بتوانیم ظهور و جامعه پس از ظهور را لمس کنیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha