شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ |۱ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 5, 2024
آیت الله جواد مروی

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: سیدحسن نصرالله اختلافات موجود در لبنان را با زیرکی جمع کرد، برای همین نه تنها شیعه و حزب الله در لبنان مرکزیت پیدا کرد، بلکه در جهان عرب و جهان اسلام و تمام دنیا نیز به عنوان یکی از محورهای اساسی و اصلی مورد توجه قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله جواد مروی عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه امروز در درس خارج خود، در آغاز بحث با عرض تبریک و تسلیت شهادت حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن نصرالله، سید مقاومت به عنوان افتخار روحانیت و سرباز واقعی حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف گفت: من سیدحسن نصرالله را از سال ۱۳۶۰ شمسی حدود ۴۳ سال قبل و قبل از تشکیل حزب الله می‌شناختم.

وی ادامه داد: اولین سفری که لبنان رفتم در بعلبک ایشان را شناختم، بعد هم سفرهای متعدد و ارتباطات بعدی به صورت مرتب استمرار داشت. ایشان شخصیت کم نظیر بلکه اگر تعبیر کنیم بی‌نظیری است؛ روحانیت پرونده بزرگی باید باز کند و روش و منش و خصوصیات ایشان را خوب تبیین کند و بشناسد و بشناساند.

آیت الله مروی با اشاره به وضعیت لبنان توضیح داد: اروپایی‌ها بذر اختلاف را پاشیدند، آن‌ها وضعی برای شیعه، اهل سنت، مسیحیت و دروزی‌ها درست کردند که این اختلاف در آنجا حاکم باشد و از طرفی رژیم صهیونیستی نیز حساسیت‌های موجود در لبنان را درک کرده بود و با این نگاه که باید تا نحر لیتانی پیش روی کند، همیشه لبنان را به عنوان یک زمینه سوخته می‌خواست.

وی افزود: اختلافات هم در اوج بود، اختلاف شیعه با شیعه، شیعه با اهل سنت، اهل سنت با اهل سنت، اختلاف مسلمانان و مسیحیت همه کلید خورده بود و برای هر کدام باید پرونده‌ای باز شود که این سید از زمان جوانی‌اش برای حل این اختلافات چه اقداماتی کرد. اینکه سیدحسن نصرالله چه طور اختلاف شیعه با شیعه را پیگیری کرد که قوی‌ترین دشمنان آن روز به نزدیک‌ترین دوستان امروز او تبدیل شدند. حتی اینکه چقدر بعضی از بزرگان لبنان که می‌خواستند با دشمن ارتباط برقرار کنند، توسط سیدحسن نصرالله حفظ شدند. همگی اینها قابل تأمل و توجه است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به تلاش‌های سیدحسن نصرالله برای حل اختلافات میان شیعه و اهل سنت تبیین کرد: او پرونده اختلافات میان شیعه و اهل سنت و تمام توطئه‌های دشمن بخصوص عربستان سعودی با همه پولهایی را که خرج کرده بودند را با درایت و عدم انکار نقش دیگران جمع کرد.

وی افزود: سیدحسن نصرالله همچنین اختلاف بین مسلمانان، مسیحیت، فرانسوی‌ها و آمریکائی‌ها را نیز با زیرکی جمع کرد، برای همین نه تنها شیعه و حزب الله در لبنان مرکزیت پیدا کرد، بلکه در جهان عرب و جهان اسلام و تمام دنیا نیز به عنوان یکی از محورهای اساسی و اصلی مورد توجه قرار گرفت. روحانیت باید نیروهای خود را بشناسد، به خصوص نیروهایی که خدمات بزرگی به دست اینها برای ارتقا و تعالی مذهب انجام شده است.

آیت الله جواد مروی، درایت، تیزبینی و سرعت در انتقال قوی را از شاخصه‌های مهم شخصیت سیدحسن نصرالله دانست و یادآور شد: مجموعه این نکات بود که از شهید نصرالله شخصیت بی‌نظیری ساخت.

وی با اشاره به انجام عملیات وعده صادق ۲ توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: این عملیات بسیار ویژه و مهم بود، هر کسی که از گنبد آهنین رژیم صهیونیستی و مخارج آن مطلع باشد و همچنین از وضعیتی که ناتو و آمریکا در منطقه دارند آگاهی داشته باشد، می‌فهمند که عمق این عملیات چقدر است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با تأکید بر شکست گنبد آهنین در این عملیات، ابراز داشت: در این عملیات در اصل شاهد شکست آمریکا، اروپا، ناتو و همه کسانی بودیم که در منطقه قصد ایجاد تقابل با جمهوری اسلامی ایران را داشتند.

وی افزود: با وجود اینکه بسیاری از تحلیل‌گران و کارشناسان نظامی و امنیتی با برگزاری این نماز جمعه مخالف بودند، اما این نماز با اصرار رهبر معظم انقلاب به این نحو پرشکوه و گسترده برگزار شد و در حقیقت پیام مهمی را برای منطقه و دنیا داشت که بسیار مهم و حائز اهمیت بود. حضور انبوه جمعیت با همه احتمالاتی که وجود داشت و از طرفی حضور رهبر معظم انقلاب و سخنرانی ایشان به ویژه در خطبه دوم، بسیار حائز اهمیت بود. ما هم از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، سپاه و ارتش تقدیر و تشکر می‌کنیم که امنیتی را برای ما به ارمغان آورده‌اند تا با حضور پرشکوه مردم در صحنه‌ها، پیام‌های مهم و قابل توجهی را برای جهان ارائه کنند. در پایان امیدواریم مردم غزه نیز با عنایت الهی بزودی به پیروزی برسند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha