یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ |۲ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 6, 2024
طرح تعالی

حوزه/ مدیرحوزه‌های علمیه خواهران استان گلستان گفت: عامل و محرک اصلی در نظام آموزش اسلام مقام رسالت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، خانم سیده نفیسه حسینی واعظ در جمع طلاب جدید الورود که با حضور اساتید و طلاب از سوی مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(سلام‌الله‌علیها) گرگان برگزار شد، عامل و محرک اصلی در نظام آموزش اسلام را مقام رسالت دانست.

وی افزود: پیامبر اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) نخستین کسی است که مسلمانان برای فراگیری مسائل و موضوعات احکام اسلامی به او مراجعه می‌کردند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان گلستان بیان داشت: جامعه اسلامی به ‌تدریج نیاز به تربیت عالمان دینی و مبلغانی برای نشر معارف اسلامی را در خود احساس کرد لذا گام‌های نخستین تشکیل حوزه‌های علمیه در عصر حضور با گسترش اسلام در جزیرة العرب و با نزول آیه کریمه«نَفر» بود.

خانم حسینی واعظ ادامه داد: پس از عصر رسالت و در زمان حضرت علی(علیه‌السلام) آموزش دین به‌طور مستقیم از زبان مبارک آن حضرت انجام می‌شد و این بیانگر نقش مهم معصوم(علیهم‌السلام) در نظام آموزش دینی است، صحابه و تابعین هم که محصول این نظام علمی بوده‌اند، به عنوان مروج دین به حفظ و نشر معارف اسلامی پرداخته‌ و گاه آموخته‌های خود را در سطحی پیشرفته‌تر به صورت کتاب و جزوه در اوراقی ثبت می‌کرده‌اند.

وی اضافه کرد: امام حسین‌(علیه‌السلام) برای فهم صحیح دین و تضمین بقای اسلام به شهادت رسید و امام سجاد(علیه‌اسلام) در دوره‌ای سخت، مسئولیت نشر معارف دینی را بطور ویژه در قالب ادعیه به انجام رساند.

استاد حوزه اذعان داشت: در عصر غیبت، مقام تشریع، مرجعیت دینی و محوریت نظام علمی و آموزشی به غیرمعصوم واگذار شد و از همین‌جا سازمان روحانیت شکل گرفت و حوزه‌های علمی تبلور یافت.

خانم حسینی با استناد به آیه 122 سوره مبارکه توبه گفت: علامه طباطبایی معتقد است منظور از تفقه در دین«لیتفقهوا فی الدین» در این آیه صرفاً احکام عملی نیست بلکه فهمیدن همه معارف دینی است.

وی تصریح کرد: هدف اصلی حوزه و روحانیت، آسان نمودن انتقال از عصر حضور به عصر غیبت بوده و علمای شیعه کوشیده‌اند بار امانت بزرگی را که حضرت ولی عصر و سایر ائمه معصومین(علیهم‌السلام) بر دوش آنان گذاشته بود به منزل مقصود برسانند و به این ترتیب به تقویت‌ مهم‌ترین نهاد آموزشی اسلامی پرداخته تا اینکه حوزه‌های علمیه به شکلی نوین بنیان نهاده شدند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان گلستان در پایان تاکید کرد: حوزه علمیه خواهران باید بتواند به‌عنوان یک نهاد فرهنگی در تمامی شهرها و استان‌ها از ظرفیت‌های خود برای گسترش فرهنگ انقلابی استفاده کرده و با هدایت زنان به مسیرهای منتهی به آرمان انقلاب، وظیفه خود را در این حوزه انجام دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha