دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ |۳ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 7, 2024
ری

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین حبیب یوسفی به سلامت و بیماری از دیدگاه قرآن کریم اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از کاشان، در پیام حجت الاسلام والمسلمین حبیب یوسفی به سلامت و بیماری از دیدگاه قرآن کریم اشاره کرد.

بسمه تعالی

با این که در لغت عرب لفظ سلامت و بیماری مشترک بین سلامت و بیماری جسم و نفس است، اما در قرآن کریم سلامت و بیماری را به نفس و قلب نسبت داده است و در روایات سلامت جسم را با لفظ صحت مطرح می کنند، به عنوان نمونه سوره مبارکه مائده آیه ۱۶ می فرماید: خداوند کسانی را که خشنودی او را در نظر داشته باشند به راههای سلامت هدایت می کند و آنان را از ظلمت ها به سوی نور برده و به راه مستقیم هدایت می فرماید. و در سوره انعام آیه ۱۲۷ می فرماید: برای کسانی که از آیات الهی پند گیرند و درست عمل کنند خانه امن و سلامت نزد پروردگارشان خواهد بود و به خاطر اعمال نیکی که انجام داده اند. خدا پشتیبان و یاور آنهاست.

خداوند در سوره یونس آیه ۲۵ می‌فرماید: خداوند همه را به خانه صلح و سلامت دعوت می کند و هرکس را بخواهد به راه راست هدایت می فرماید و در سوره شعرا آیه ۸۹ و صافات آیه ۸۴ از قلب سلیم سخن به میان آورده است. اگر در این ۵ آیه دقت کنیم سلامت به نفس نسبت داده شده است و در ۱۳ آیه مرض و بیماری را به قلب ها نسبت داده است به عنوان نمونه در سوره بقره آیه ۱۰ در مورد منافقین می فرماید: در قلب هایشان مرض است و خداوند این بیماری را بیشتر می‌کند و عذاب دردناکی برای آنچه که عمل کرده‌اند به آنها می‌دهد.

شاید علت این که قران کریم سلامت و بیماری را به نفس و قلب انسان نسبت داده است این باشد که آنچه مهم و ماندگار و ابدی است نفس انسان است اما جسم فانی و از بین رفتنی است بنابراین سلامت نفس مهم است و سلامت جسم مقدمه برای سلامت نفس است.

البته صحت جسم نیز از نظر اسلام واجب و لازم است. لاکن نباید مقدمه جای هدف را بگیرد و الا بشر از هدف اصلی باز می ماند. در سلامت معنوی غربی، باورهای معنوی بیمار را برای سلامت جسم به کار می‌گیرند، در حالی که قرآن کریم سلامت جسم را مقدمه سلامت معنوی و سلامت نفس می داند. بنا بر این ما باید برای سلامت نفس انسانی خود بیش از سلامت و صحت جسم تلاش و سرمایه گذاری کنیم.

انتهای پیام.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha