دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ |۳ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 7, 2024
پاسخ

حوزه/ حجت الاسلام حیدری با تاکید بر نظر اسلام در خصوص آزمایش و ابتلا بشر در این دنیا گفت: اسلام از خدایی سخن می گوید که دنیا را برای آزمایش بشر ساخته است و مردن بشر، صرفا انتقال آن از این دنیا به دنیای اصلی است.

جواد حیدری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان، با اشاره به فلسفه و روش برخورد خداوند با جنایتکاران و ظالمان اظهار داشت: همواره یک سوال اساسی در ذهن افراد نقش می بندد که اگر خدا وجود دارد، پس چرا در مقابل جنایت هایی که رخ می دهد، ساکت است؟

وی افزود: در پاسخ به این سوال باید گفت ما انسان ها معمولا به جای آنکه مشکل خود را ببینیم و حل کنیم، سعی می کنیم فرافکنی کرده و همه چیز را به گردن دیگران بیاندازیم و این خصیصه مختص جنایت کاران نبوده بلکه در عموم انسان ها وجود دارد.

کارشناس پاسخگویی به شبهات اعتقادی با بیان مثالی این مسئله را تبیین کرد و گفت: به عنوان مثال آیا ما تصور صحیحی از خدا و دین داریم؟ و چرا به جای آنکه فهم خود را از دین اصلاح کنیم، خواسته های نا به جا و غیر منطقی خود را اصل گرفته و مطابق آن از خدا طلب کار می شویم؟

وی اضافه کرد: خدایی که بناست هر لحظه اختیاری که به بشر داده را نقض کند و به محض آنکه کسی پای خود را از حق آن طرف تر گذاشت، با دست غیبی آن را نابود کند، وجود ندارد، هم چنین خدایی که دنیا برای آن اصل و اساس باشد و بخواهد دوست داران خود را در این دنیا به سعادت جاودان برساند نیز وجود ندارد.

حیدری با تاکید بر نظر اسلام در خصوص آزمایش و ابتلا بشر در این دنیا تصریح کرد: اسلام از خدایی سخن می گوید که دنیا را برای آزمایش بشر ساخته است و مردن بشر، صرفا انتقال آن از این دنیا به دنیای اصلی است.

وی عنوان کرد: علاوه بر آن اسلام از خدایی سخن می گوید که بشر را با اختیار در دنیا جانشین خود کرده است و این خدا برای مخالفت خود با جنایت کاران به مومنان دستور داده است که طبق همین نظام دنیا، در مقابل ستم پیشگان مجتمع شوند و بر همین اساس در آیه ۷۴ سوره نساء می فرماید: "و ما لَکُمْ لا تُقاتِلُونَ فی‌ سَبیلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفینَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذینَ یَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْیَةِ الظَّالِمِ أَهْلُها".

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به مرام و مسلک نادرست بنی اسرائیل گفت: آنها از حضرت موسی(ع) می خواستند با خدای خود برود و کار جنگ را یکسره کند، تا بعد آنها ملحق شوند و این همان اندیشه ای است که به گوساله پرستی می رسد.

وی خاطر نشان کرد: البته همان گونه که معطوف نمودن توجه به غیب و چشم بستن بر دنیا و عدم ملاحظه عوامل مادی نادرست است، چشم بستن بر غیب و منحصر کردن همه چیز به دنیا نیز اشتباه است.

کارشناس پاسخگویی به شبهات اعتقادی نگاه صحیح به این مسئله را امری مهم دانست و افزود: در نگاه صحیح باید با دو چشم بینا، دنیا و غیب را همزمان و در کنار هم دید و با این نگاه، امدادهای غیبی برای مومنانی که پا در رکاب گذاشته اند، نیز دیده می شود و مومن همواره خود را پیروز و کامیاب می بیند، اعم از آنکه در ظاهر دنیا پیروز شود، یا شکست بخورد و هرگز کفار و جنایت پیشگان را کامیاب نمی بیند.

وی با اشاره به آیه ۵۲ سوره توبه که می فرماید "بگو: آیا درباره ما، جز یکی از دو نیکی را انتظار دارید!؟ یا پیروزی یا شهادت اما ما انتظار داریم که خداوند، عذابی از سوی خود (در آن جهان) به شما برساند، یا (در این جهان) به دست ما مجازات شوید" عنوان کرد: حتی اگر جنایت کاران در این دنیای کوتاه و موقت، به چیزی دست یابند، به زودی در محضر عدل الهی قرار خواهند گرفت که سخت ترین شقاوت ها نصیب آنان خواهد شد.

حیدری افزود: در مقابل مومنان سختی کشیده، آن قدر فضیلت دریافت می کنند، که حتی آرزوی سختی بیش از آنکه در دنیا دیده اند را می کنند و می گویند ای کاش در دنیا با قیچی آنان را تکه تکه می کردند! چون تمام مرارت ها و آلام دنیا، در مقایسه با سعادت جاودان اخروی اصلا دیده نمی شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha