جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ |۷ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 11, 2024
کد خبر: 1191645
۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۹
هنر رضوی

حوزه/ علیرضا شیخی گفت: در بحث تجلی هنر رضوی و کاربردی شدن آن اگر به صورت علمی و آکادمیک پیش برویم به نتایج خوبی می‌توانیم برسیم، در غیر این صورت راه به جایی نخواهیم برد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، علیرضا شیخی رئیس دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر ایران، امروز، ۱۸ مهرماه، در هم‌اندیشی ملی «بازخوانی مفهومی مکتب هنر رضوی در خصوص شکل‌گیری مکاتب هنری و مفهوم هنر رضوی» در محل بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی اظهار کرد: اینکه نمودهای دینی مکتب رضوی را دریابیم اهمیت بالایی دارد، از طرفی هنر اسلامی امداد الهی نبوده که به یکباره نازل شده باشد، بلکه در یک بستر تاریخی و به مرور زمان اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه دوره تاریخی در هنر اسلامی تاثیرگذار بوده نباید از اثرگذاری رویکرد حاکمان در ادوار تاریخی بر فرهنگ و هنر اسلامی غافل بود.

شیخی با اشاره به مکاتب هنری تاریخی مانند مکتب هرات، قزوین، اصفهان و مشهد، بیان کرد که این مکاتب در زمان خود ساخته نشدند؛ بلکه بعدها محققان به تحقیق و شناخت آن‌ها پرداخته‌اند.

رئیس دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر ایران بیان کرد: در ابتدا باید در مورد وجود هنر رضوی و شناخت آن به لحاظ هستی‌شناسانه و معرفت‌شناسانه تأمل کنیم.

وی بیان کرد: هنرهای دوره‌های مختلفی مانند سلجوقی و خوارزمشاهی تا جمهوری اسلامی دارای ویژگی‌های خاص خود هستند و نباید به‌راحتی از کنار آن‌ها بگذریم.

رئیس دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر ایران ضمن تاکید بر شناخت و تعریف نمودهای بیرونی هنر رضوی، افزود: کنار گذاشتن زینت و تزئینات معماری و آرایه‌های معماری به‌سادگی امکان‌پذیر نیست و نیاز به نگاه دقیق‌تری دارد و در این راستا داشتن نگاهی جامع با درک تاریخی و اجتماعی برای شناخت هنر رضوی یک ضرورت انکار ناپذیر است.

رئیس دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر ایران افزود: بحث هنر اسلامی، دست‌ کم در اصطلاح رایج، بیشتر توسط محققان خارجی برای سرزمین‌های مسلمان به کار برده شده و لازم است نگاه نقادانه‌تری نسبت به این مسئله داشته باشیم.

شیخی افزود: با توجه به روح حاکم بر هنر رضوی و ویژگی‌های آن، ضرورتی برای ایجاد مکتب جدید نداریم؛ بلکه باید به تبیین و تفسیر آنچه موجود است، بپردازیم.

وی تصریح کرد: تجلی هنر رضوی و کاربردی شدن آن اگر به صورت علمی و آکادمیک پیش برویم به نتایجی می‌توانیم برسیم، در غیر این صورت راه به جایی نخواهیم برد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha