یکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ |۹ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 13, 2024
تصاویر/ همایش« فرصت ها و چالش ها و رسالت حوزه علمیه در عرصه هوش مصنوعی»

حوزه/ استاد دانشگاه و پژوهشگر هوش مصنوعی گفت: هوش مصنوعی میتواند عامل خلاقیت، کسب درآمد و راحت کردن و بالا بردن سرعت پردازش کارها و مشاغل ما شود و در انتقال فرهنگ ایران به نقاط دیگر دنیا کاربرد دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، محسن گلریز، استاد دانشگاه و پژوهشگر هوش مصنوعی، امروز در همایش« فرصت ها و چالش ها و رسالت حوزه علمیه در عرصه هوش مصنوعی»به کاربرد ابزارهای هوش مصنوعی پرداخت و بیان کرد: کشور امارات متحده عربی اولین کشوری بود که در سال ۲۰۱۶ وزیر هوش مصنوعی داشتند و دومین وزیر هوش مصنوعی در کشور فرانسه مشخص شد و دیگر در هیچ کشوری وجود ندارد.

وی افزود: اولین اصل این است که ما بپذیریم که هوش مصنوعی قرار است یک تاثیری بگذارد یا تاثیر خوب یا بد، هوش مصنوعی یک تفاوت عمده با اتفاقات دیگر دارد و آن سرعت بالای آن است.

گلریز یادآور شد: سال ۲۰۲۳ اسرائیل رتبه هفتم در جهان و اکنون دارای رتبه پنجم در هوش مصنوعی است، ابزارهای هوش مصنوعی در منبع درآمد و کسب و کار می‌تواند کمک بسیاری کند.

استاد دانشگاه و پژوهشگر هوش مصنوعی ادامه داد: تعداد کمپانی های هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۳ در آمریکا ۱۷هزار عدد و چین هفت هزار بوده است و اکنون تعداد آن بیشتر شده است.

وی به میزان اهمیت و سرمایه گذاری کشورها بر روی هوش مصنوعی اشاره داشت و تصریح کرد: مقدار سرمایه گذاری قاره ها بر روی هوش مصنوعی، بنیانگذار چت باد، صد و ده میلیارد دلار سرمایه جذب کرده تا شرکت را بزرگتر کند و روی موضوعات بهتری کار کند.

گلریز گفت: کاربرد هوش مصنوعی بسیار اهمیت دارد و تا زمانی که ما بلد نباشیم با ابزار کار کنیم، نمیتوانیم آن را بررسی کنیم، طبق این گزارشات به این نتیجه می‌رسیم که ابزارهای هوش مصنوعی را می‌توان به عنوان منبع درآمد دوم یا حتی اول به آن اشاره کرد.

وی بیان کرد: حضرت علی (ع) در نهج البلاغه فرمودند: فرصت ها مثل ابر می‌آیند و می‌روند اگر از این فرصت ها استفاده نکنیم تبدیل به تهدید می‌شود. و الان این فرصت مناسب وجود دارد.

استاد دانشگاه و پژوهشگر هوش مصنوعی خاطرنشان کرد: شرکت مشاور بین المللی کسب و کار مکنزی بزرگترین شرکت در کسب و کار، طبق منابع و دیتاها و پیشرفت های هوش مصنوعی که دارند متوجه شدند که در پنج شش سال آینده، حدود دوازده میلیون نفر به علت استفاده از هوش مصنوعی مجبورند شغلشان را تغییر دهند، رجوع کنید در سایت جاوینجا و جاپویژن گزینه هوش مصنوعی اضافه شده است و انواع شغل ها که هوش مصنوعی بلدند چون سرعت کار و راندمان کار را بالا می‌برد در اولویت قرار گرفته اند.

وی در کاربرد هوش مصنوعی در مقاله نوشتن اظهار داشت: برای نوشتن هر مقاله نیاز به مطالعات میدانی و کتابخانه ای روش پژوهش و غیره دارد تا اعتبار داشته باشد، هوش مصنوعی با دیتاها که تبدیل به یک دایره المعارف شده است براحتی در عرض چند ساعت مقاله ای که شما باید در یک الی دو هفته برای آن وقت بگذارید را می‌تواند براحتی برایتان انجام دهد، هر کدام نیاز به کارگاه است که با یک بار آموزش می‌توانید از آن استفاده کنید.

گلریز در این همایش گفت: هوش مصنوعی در تلاش است به ای جی ای ینی به هوش انسانی برسد که الان فاصله دارند اما در حال ورود به آن هستند که اگر هوش انسانی اتفاق بیافتد جایگاه انسان دچار چالش خواهد شد، گفته بودن هوش مصنوعی جای انسان را نمی‌گیرد، اما کسی که هوش مصنوعی را بلد است حتما جایگاه خاصی خواهد داشت، مثل شرکت هایی مثل اسنپ، علی بابا و...

وی بیان کرد: در هر حوزه ای که هستیم هوش مصنوعی به کمک ما میاید؛ مرتبط با حوزه خویش، هوش مصنوعی را بیاموزیم و در تخصص خود آن را بیاموزیم، در حوزه جنریت عکس خروجی عکس می‌دهد اما ما میتونیم به حوزه نیازمان با خروجی مورد نظرمان ورد یا پاور پوینت را از آن بگیریم.

گلریز افزود: در حوزه جنریت ویدئو Runway و pika در حد پنج تا ده دقیقه خروجی می‌دهد که بیشتر مناسب هنرمندان است و از ویژگی های مهم آن سرعت و راحت بودن آن است ،کار ما را انقدر راحت می‌کند که نیازی به انسانی دیگر نباشد.

استاد دانشگاه و پژوهشگر هوش مصنوعی یاد اور شد: در آمریکا دیتایی دارد که نوشته شده نیاز به مهندس و معمار نداریم که این دیتا نامحدود و به نقشه های مختلف ارائه می‌دهدبا سایت سرچ هوش مصنوعی می‌توانیم کلمه لوگو را تایپ می‌کنیم و لوگو را طراحی می‌کند.

گلریز به استفاده از هوش مصنوعی در حوزه های مختلف اشاره کرد و گفت: تجربه نگاری هوش مصنوعی هم در هنر وجود دارد که می‌توانیم در هنر نیز تولید محتوا کنیم، فیلم های مرتبط با هوش مصنوعی را هالیود ساخته است که در این فیلم ها سالیان گذشته گفته بودند که اکنون چه اتفاقی در هوش مصنوعی می‌افتد که ابزارهای هوش مصنوعی و ابزارها را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: تاثیرات هوش مصنوعی بر ابداعات هنری وجود دارد که فرایند خلاقیت را توسعه می‌دهد، هوش مصنوعی میتواند هنر و فناوری را با هم ترکیب کند، هوش مصنوعی میتواند فرایند خلاقیت و ایده پردازی را تسهیل کند، با تحلیل داده ها و ارائه الگوهای جدید هنرمندان می‌توانند به راحتی به ایده های نو و خارق العاده ای دست یابند.

این استاد حوزه و پژوهشگر عنوان کرد: با هوش مصنوعی می‌توانیم فرهنگ کشورمان را به دیگر نقاط دنیا انتقال دهیم و خروجی مورد نظر را بگیریم به عنوان مثال ترکیب کتونی با سوزن دوزی سیستان و بلوچستان و در حوزه طراحی لباس هم بسیار کاربرد دارد .

وی درباره برنامه های سرچ هوش مصنوعی به topai.tools و toptools.ai و appointanai اشاره کرد و افزود: برنامه جنریت عکس bing.com/images/create
copilot و برنامه جنریت ویدئو Runway و Pika است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha