یکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ |۹ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 13, 2024
کتاب «تبلیغ دینی در مسجد؛ رویکردی آسیب‌شناسانه»

حوزه/ کتاب «تبلیغ دینی در مسجد؛ رویکردی آسیب‌شناسانه»، اثر پژوهشی فاطمه قربانی از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، این کتاب از مجموعه ۲۵ جلدی مسجد و نظم اجتماعی در ایران است که در پی شناسایی عوامل اختلال در کارکرد تبلیغی مساجد و در نهایت ارائه راهکارهایی برای برطرف‌شدن آسیب‌های ناشی از این اختلال است. بدین منظور ابتدا به بیان مسئله، ضرورت موضوع، اهداف کتاب، نوع پژوهش و روش به‌کاررفته در پژوهش پرداخته است.

در این پژوهش به آسیب‌شناسی تبلیغات دینی در چهار مسجد شهر تهران پرداخته شده است. این چهار مسجد عبارتند از: مسجد صاحب الزمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) واقع در سعادت آباد، مسجد حجت‌ابن‌الحسن (علیه السلام) واقع در خیابان سهروردی، مسجد موسی بن جعفر (علیه السلام) واقع در بلوارکشاورز و مسجد جامع لویزان واقع در لویزان.

برای این پژوهش جامعه آماری با توجه به روش گردآوری اطلاعات به دو دسته تقسیم شده است. جامعه آماری برای مصاحبه: شامل ائمه جماعت و اعضای هیئت امنا و افرادی که در چهار مسجد مورد بررسی فعالیت می‌کنند و جامعه آماری برای پخش پرسشنامه: شامل تمام نمازگزاران که در چهار مسجد مورد بررسی نماز می‌خوانند.

کتاب «تبلیغ دینی در مسجد؛ رویکردی آسیب‌شناسانه» در چهار فصل تدوین شده است. در فصل اول کلیات، و در فصل دوم مبانی نظری موضوع بررسی شده است. فصل سوم به بیان و تجزیه و تحلیل یافته‌های پژوهش اختصاص دارد. در این فصل از طریق مطالعه منابع مکتوب و مصاحبه با ائمه جماعت و دست‌اندرکاران و فعالان مساجد و نظرسنجی از نمازگزاران چهار مسجد انتخابی، وضعیت مطلوب و موجود مساجد مشخص شده و از مقایسه این دو آسیب‌های تبلیغات دینی در مساجد شناسایی شده است. در فصل چهارم کتاب نیز نتایج پژوهش در قالب پاسخ به سؤال‌های پژوهش و جمع‌بندی و راهکارها و پیشنهادهایی برای برطرف‌شدن آسیب‌های تبلیغات دینی در مساجد ارائه شده است.

مجموعه ۲۵ جلدی کتاب‌های مسجد و نظم اجتماعی در ایران، دستاورد پژوهشی کرسی مسجدپژوهی است که در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات تأسیس شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha