دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ |۱۰ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 14, 2024
حرم حضرت معصومه (س)

حوزه/ آیت الله فقیهی گفت: دو تن از بانوان مظلوم واقع شدند و مقام آنها آن طور که باید در بین شیعیان گفته نشده است، در وهله اول حضرت نرجس خاتون(س)، مادر امام زمان(عج) که لیاقت همسری و مادری امام را پیدا کردند و فرد دیگری که از جهت شناخت، مظلومه واقع شدند حضرت فاطمه(س) بنت موسی بن جعفر(ع)است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، آیت الله احمد فقیهی در جلسه درس خارج خود با اشاره به مقام و منزلت حضرت فاطمه معصومه(س) به شرح مختصری از زندگی آن حضرت پرداخت و اظهار داشت: همه معصومین و تنها دو تن از امامزادگان زیارت خاصه دارند و مابقی، زیارت خاصه ندارند و یک زیارت عمومی است که برای همه امامزادگان خوانده می شود.

وی افزود: حضرت عباس(ع) و حضرت معصومه(س)،این دو امامزاده زیارت خاص دارند و حتی برای حضرت زینب(س) با آن جلالت، زیارت مخصوص وارد نشده است.

این استاد حوزه با بیان این که مقام دو تن از بانوان در بین مردم چندان معلوم نیست گفت: دو تن از بانوان مظلوم واقع شدند و مقام آنها آن طور که باید در بین شیعیان گفته نشده است، در وهله اول حضرت نرجس خاتون(س)، مادر امام زمان(عج) که لیاقت همسری و مادری امام را پیدا کردند و فرد دیگری که از جهت شناخت، مظلوم واقع شدند حضرت فاطمه(س) بنت موسی بن جعفر(ع)است.

وی وفات حضرت را در سن ۲۸ سالگی بیان و عنوان کرد: یکی از روایات حدیث، حضرت فاطمه معصومه(س) هستند و چند حدیث وجود دارد که سند آن از طریق حضرت معصومه به معصوم می رسد، از جمله حدیث غدیر و حدیث منزلت و آن حضرت جزء محدثین آمده اند.

وی اضافه کرد: امام هشتم حدیثی درباره زیارت حضرت معصومه نقل فرموده اند که " من زارها عارفا بحقّها فله الجنّه"عارفا بحقها به معنای دانستن اسم و نام فرد نیست، یعنی حتی خداشناسی، پیغمبر شناسی و امام شناسی را بداند و به وظیفه و دستورات ائمه اهتمام کند.

آیت الله فقیهی با اشاره به تربیت حضرت معصومه(ص) نزد دو امام افزود: امام ششم فرمودند: "خداوند حرمی دارد که مکه است و پیامبر نیز حرمی دارد که مدینه است و امیرمومنان(ع) نیز حرمی دارد که کوفه است و قم حرم ائمه اطهار است" و می فرماید: "به شفاعت حضرت معصومه(س) همه شیعیان وارد بهشت می شوند".

وی خاطر نشان کرد: پیش از ولادت حضرت معصومه(س) امام ششم به علم امامت می دانستند چنین دختری از حضرت موسی بن جعفر(ع) متولد می شود و بشارت ولادت آن حضرت را دادند.

این استاد حوزه افزود: آن حضرت از مدینه به قصد برادر خود به طرف خراسان آمدند و زمانی که به ساوه رسیدند، دشمنان اهل بیت(ع ) متوجه شدند و جنگی در آن محل رخ داد و حضرت معصومه از دیدن پیکر شهدا بیمار شدند و طاقت ادامه سفر نداشتند و درخواست کردند که به قم عازم شوند و حدود ۱۷ روز در قم بیشتر در قید حیات نبودند و برخی نیز گفتند آن حضرت را مسموم کرده و به شهادت رسانده اند.

وی در پایان سخنان خود به واقعه اهانت روس ها به حرم امام رضا(ع) نیز اشاره و عنوان کرد: ۱۰ ربیع الثانی سالروز اهانت و جسارت روس ها به حرم امام رضا(ع) نیز بوده که در این واقعه روس ها در اقدامی دست به شلیک توپ به سمت گنبد، درب و ایوان های حرم امام هشتم زده و تعداد زیادی از زائران را به شهادت رساندند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha