چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ |۱۲ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 16, 2024
خطاط

حجت الاسلام و المسلمین خطاط با تاکید بر بینابینی بودن درس خارج گفت: این دوره نه آموزشی است و نه پژوهشی و تولید علم است و امری بین این دو بوده و دوره درس خارج، دوره تمرین پژوهش است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین عبدالامیر خطاط صبح امروز در جلسه تمهیدیه درس خارج حوزه علمیه اصفهان با اشاره این که ریزش ها و رویش ها امری طبیعی است اظهار داشت: حضور در این دوره، همتی استوار می طلبد که خداوند به طلاب حاضر در جلسه روزی کرده است.

وی با بیان این که ورود به درس خارج، ورود به مرحله ای متفاوت با مراحل قبل است گفت: بسیار مهم است که بدانید در درس خارج چه اتفاقی قرار است بیافتد، چرا که در درس خارج بنا نیست موردی بیاموزید و علاوه بر آن درس خارج، شأنیت تولید علم نیز ندارد.

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان با تاکید بر بینابینی بودن درس خارج تصریح کرد: این دوره نه آموزشی است و نه پژوهشی و تولید علم است و امری بین این دو بوده و دوره درس خارج، دوره تمرین پژوهش است.

وی افزود: این دوره یک دوره تمرینی، زیر نظر یک استاد که حکم استاد راهنما را دارد است و در درس خارج آنچه آموخته اید را عمل و اجرا می کنید.

حجت الاسلام خطاط با اشاره به نیاز مباحث جدید به تحقیق عنوان کرد: بنا است در درس خارج، اجتهاد و تولید علم را تمرین کنید و خود را با استاد بسنجید و قدرت اجتهاد را در این دوره فراگیرید.

وی با اشاره به تفسیر ناصحیح نسبت به درس خارج و رشد قابل توجه علم فقه در میان علوم اسلامی گفت: فقه تئوری کامل زندگی انسان از تولد تا مرگ است و تکلیف هر باید و نباید در زندگی فردی و اجتماعی را مشخص می کند، لذا کار فقه، دستورات را از ناحیه شرع پالایش کردن و تحویل جامعه دادن است.

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان اضافه کرد: فقه به دلیل تاثیر فوق العاده آن و تاکید روایات در میان علوم اسلامی رشد خوبی یافت و به تعبیر دیگر فقه بر علوم دینی حق دارد و اگر فردی بخواهد در علوم دیگر کار کند چاره ای ندارد که از گذرگاه فقه عبور کند.

وی عنوان کرد: افرادی که کتب علمی قوی می نویسند به طور معمول افرادی هستند که در فقه قوی بوده و علما و فضلایی که قدرت فقهی دارند این قدرت را در موارد دیگر پیاده می کنند.

حجت الاسلام خطاط با اشاره به لزوم توسعه علمی در درس خارج افزود: باید با کتاب های فراوان کار کنید و باید اطلاعات ما نسبت به کتاب های جدید زیاد باشد و توسعه اطلاعات داشته باشیم ، به ویژه باید تعمیق، دقت، موشکافی و ریزبینی داشت.

وی تاکید کرد: ارتباط گیری با استاد مهم است و طلابی که ارتباط گیری با استاد نداشته باشند مباحث علمی را یا متوجه نمی شوند و یا دچار جهل مرکب می شوند، لذا مشورت گرفتن در این مسیر مهم است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha