پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ |۱۳ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 17, 2024
بازدید حجت الاسلام رجبی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رجبی با استناد به آیات قرآن، مفهوم طلبگی را به عنوان یک سفر معنوی تشریح کرد که در آن انسان به عنوان بندۀ خدا به سوی عشق و کمال حرکت می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، حجت الاسلام والمسلمین آرش رجبی در جمع طلاب جدیدالورود طرح اربعین تعالی مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان در استان گلستان، در تبیین جایگاه طلبگی ضمن تعریف واژه «طلبگی» بیان کرد: «طلبگی» یکی از بخش های مهم زندگی ماست و هر معنایی که ما نسبت به زندگی داریم نسبت به طلبگی هم می توانیم همان را دقت داشته باشیم و یا به همان صورت تصویربندی کنیم.

وی با بیان اینکه در قرآن کریم چند صورت بندی نسبت به زندگی انسان مشاهده می‌شود، عنوان کرد: تصاویر متنوع زندگی معنوی؛ شامل نگاه مسافرانه، نگاه تاجرانه و نگاه مبتنی بر عبودیت و مولویت و نگاه محبانه است.

معاون فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران کشور در تشریح نگاه مسافرانه گفت: قرآن کریم انسان را یک سائر و یک مسافر می داند، کسی که در مسیری و از یک نقطه‌ای حرکت می کند و یک سلوک، مبدأ و مقصدی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین آرش رجبی افزود: مبدأ را می گویند «إنا لله و إنا إلیه راجعون» برای خدا هستیم و مقصد را خود خدا معین می کند؛ «وَ أَنَّ إِلَی رَبِّکَ الْمُنْتَهَی»، «إِنَّ إِلَی رَبِّکَ الرُّجْعَی»، «یا أَیُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّکَ کادِحٌ إِلی‏ رَبِّکَ کَدْحاً فَمُلاقیهِ»؛ که انسان با رنج و سختی و اطلاعات مختلف به سوی خداوند متعال حرکت می کند که سرانجام این سفر ملاقات با خداوند است.

وی نگاه عبودیت را دومین تصویر زندگی معنوی معرفی کرد و ادامه داد: تصویر دیگر که می تواند با همین نگاه و به همین صورت هم قابل جمع باشد اینکه در این سفر مولایی داریم و ما عبد هستیم، یک عبودیتی داریم که باید از او تبعیت کنیم و آنچه دستور مسیر ماست بسوی مقصد و مقصود امر مولای یعنی خداوند متعال است.

معاون فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران کشور در تبیین تصویر سوم یعنی نگاه تاجرانه، تشریح کرد: خداوند متعال می فرمایند: «هَل أَدُلُّکُم عَلَی تِجَرَة تُنجِیکُم مِّن عَذَابٍ أَلِیم» اگر در این سفر و سلوک نسبت به انتخاب و گزینشی که داشتید، نگاه تاجرانه هم داشته باشید، تجارتی باشد که انسان را از عذاب ابدی نجات دهد و سعادت آفرین باشد.

حجت الاسلام رجبی، بر اساس آیه «تُؤمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِۦ تُؤمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِۦ» و «انّ اللَّه اشتری من المؤمنین انفسهم» گفت: در این تجارت، ایمان به خدا و رسول نقش کلیدی دارد که انسان را به یک تجارت نجات بخش راهنمایی می کند و خداوند به عنوان مشتری جان و اعمال انسان مطرح می‌شود که در قبال آن، به مؤمنان وعده بهشت را می‌دهد «لَهُمُ الجَنَّةَ».

حجت الاسلام رجبی در تبیین نگاه محبانه و محبت شدید مؤمنان به خداوند سخن گفت: «وَالَّذِینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ»؛ این محبت و ایمان به چنان اوجی می‌رسد که در روایات معصومین آمده است که خداوند می‌فرمایند: «من گوش تو، چشم تو، دست و پای تو می‌شوم».

وی در پایان با استناد به روایاتی تاکید کرد: طلبگی مسیر معنوی خاصی است که دست‌یابی به مراتب بالای روحانی در آن آسان‌تر می‌شود. با این حال، این مراتب برای همه مؤمنان در دسترس است و همگان می‌توانند با استفاده از آموزه‌های قرآنی به این مقاصد والا دست یابند.

طلبگی سفر معنوی به سوی محبت الهی و کمال انسانی است

طلبگی سفر معنوی به سوی محبت الهی و کمال انسانی است

طلبگی سفر معنوی به سوی محبت الهی و کمال انسانی است

طلبگی سفر معنوی به سوی محبت الهی و کمال انسانی است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha