شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ |۱۵ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 19, 2024
اتحاد

فعال فرهنگی با بیان اینکه امروز ما در آستانه‌ تحقق نظم نوین جهانی هستیم، نظمی که جبهه‌ باطل عزم چیدمان آن را دارد و برای رسیدن به آن از هیچ جنابتی فرو نمی‌گذارد، گفت: باید بدانیم امروز در این صحنه‌ جدید، مهم‌ترین عنصر آمادگی و هوشیاری در برابر دشمن اتحاد بین مسلمین است.

زینب نجیب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه عنوان کرد: خداوند در آیه ۷۱ سوره نسا از مسلمانان می‌خواهد که با تجهیزات کامل و به اقتضای موقعیت دشمن به صورت گروهی یا در دسته‌های متعدد به سمت دشمن حرکت کنند.

وی تصریح کرد: از این آیه دستور خدا را مبنی بر لزوم آمادگی همیشگی در برابر دشمن به انواع گوناگون و با توجه به اقتضائات زمان و مکان شاهد هستیم. آیات فراوان دیگری نظیر این آیه وجود دارد؛ مانند آیه ۶۰ سوره انفال که می‌فرماید: «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَیلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللهِ»

نویسنده و پژوهشگر حوزوی افزود: هوشیاری و آمادگی در برابر دشمن یکی از مهم‌ترین دستورات مؤکد اسلام است. اما چرا یک مسلمان همیشه باید هوشیار، آماده و مهیا به جهاد باشد؟ در پاسخ باید گفت، یک قاعده وجود دارد و آن قاعده این است که دشمن مستکبر خواهان تسلط بر جهان است و از ضعف در ملت‌ها، دولت‌ها و حکومت‌ها استقبال می‌کند.‌ رهبر معظم انقلاب در ۱۵ مهر ۱۳۹۴ در این رابطه فرمودند: «دشمن متجاوزِ بالطّبع است؛ طبیعت جهان‌خواران تجاوز است، جلو آمدن است، تصرّف است، پنجه انداختن است، طبیعت اینها است.»

وی ادامه داد: این دشمنی اگرچه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برجسته‌تر شد؛ اما دشمنی غرب با ایران به قبل از دوران انقلاب اسلامی باز می‌گردد. ۲۰۰ سال قبل، آن هنگام که انگلیس و روسیه بر سر تسلط بر ایران با هم در رقابت بودند و از هیچ دشمنی علیه ملت ایران کوتاهی نمی‌کردند. آیا آن زمان انقلاب اسلامی وجود داشت؟ آیا آن زمان کسی شعار مرگ بر آمریکا یا مرگ بر انگلیس را فریاد می‌زد؟ خیر. اتفاقاً در آن زمان ما پادشاهانی داشتیم که در برابر استکبار شرق و غرب منفعل بودند. در بسیاری موارد بله قربان‌گوی آنان بودند. اما دشمنان از ضعف آن‌ها به نفع خود استفاده کردند. کشور را چپاول می‌کردند و ملت را به ذلت می‌کشاندند. دشمنی از این بالاتر وجود دارد؟ آن روز به گونه‌ای دشمنی می‌کردند و امروز به گونه‌ای دیگر. فقط تفاوتش آن بود که در آن زمان درها برای تأمین منافع آن‌ها باز بود؛ اما امروز به برکت پیروزی انقلاب اسلامی درها به روی آن‌ها بسته است.

نجیب بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در ۱۹ دی ماه ۱۳۹۵ در این باره فرمودند: این انقلاب یک خیز بلندی بود که ملّت ایران برداشت برای اینکه خود را از ذلت وابستگی و ذلت عقب‌ماندگی نجات بدهد. این انقلاب یک حرکت عظیمی بود برای اینکه وابستگی و عقب‌ماندگی‌ را -این دو ذلّت بزرگ را- به برکت اسلام و با راهنمایی و رهبری اسلام، از این ملّت بزداید؛ دو درد طولانیِ مزمن بود، این‌ها را علاج بدهد؛ انقلاب برای این به وجود آمد و نظام جمهوری اسلامی بر این اساس تشکیل شد. خب، درست توجّه کنید، وقتی که یک حرکتی برای این مقصود به وجود آمده است که وابستگی را و عقب‌ماندگی را از این ملّت بزداید -و موفّق هم شده است، پیشرفت هم کرده است- آن کسانی که عقب‌ماندگی و وابستگی به نفع آن‌ها بود، در مقابل این حرکت، این انقلاب، و این نظام می‌ایستند؛ این طبیعی است. این[طور] نیست که ما دشمن درست می‌کنیم‌؛... دشمن را حرکت ملّت می‌تراشد... آن کسانی که از وابستگی ایران به خودشان بهره می‌بردند، امروز با ما دشمنند؛ دشمن خونی! آن ‌کسانی که از عقب‌ماندگی ملّت ایران منتفع می‌شدند، امروز با ما دشمنند؛ دشمن خونی، دشمن آشتی‌ناپذیر.

وی یادآور شد: بنابراین نه تنها این هوشیاری و آمادگی در برابر دشمنان دستور خداست بلکه حکم عقل است. رهبر معظم انقلاب در ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ فرمودند: «دشمن "وقتی احساس کند که شما ضعیفید تشویق می‌شود به حمله وقتی احساس کند شما نیرومند هستید اگر قصد حمله هم داشته باشد مجبور می‌شود تجدید نظر کند» همچنین در ۱۷ دی ۱۳۹۳ فرمودند:«آن وقتی که شما دشمن را و ترفندهای دشمن را بشناسید، دشمن به ناچار از دشمنی دست خواهد کشید.»

فعال فرهنگی گفت: بنابراین قدم اول، باور به وجود دشمن است. در قدم بعد باید نسبت به دشمن هوشیار باشیم و بدانیم اگر چنانچه ما دشمن را ندیدیم، دست کم گرفتیم و یا نقشه‌ی او را نفهمیدیم؛ اما او بیدار است و دشمنی می‌کند. امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) در نهج‌البلاغه می‌فرماید: «وَ اللَّهِ لَا أَکُونُ کَالضَّبُعِ تَنَامُ عَلَی طُولِ اللَّدْمِ حَتَّی یَصِلَ إِلَیْهَا طَالِبُهَا وَ یَخْتِلَهَا رَاصِدُهَا؛ به خدا قسم به مانند کفتار نیستم که با آهنگ ملایم می‏خوابد تا شکارچی در رسد و غافلگیرش نموده شکارش کند.»

وی اضافه کرد: قدم سوم این است که بدانیم، دشمنی‌ها انواع مختلفی دارد و گاهی با جنگ نظامی، گاهی جنگ اقتصادی، گاهی جنگ فرهنگی و... مواجه می‌شویم و امروز نیز از جنگ‌های ترکیبی سخن می‌گویند. یعنی، جنگ‌هایی که آمیخته‌ای از جنگ سیاسی، جنگ کلاسیک، جنگ نامنظم، جنگ مجازی، خبررسانی جعلی، دیپلماسی، جنگ دادگاهی، مداخله در انتخابات کشورهای خارجی، برهم زدن بافت جمعیتی، مهاجرپذیری، یورش فرهنگی، ایجاد تضاد دینی و اینگونه موارد ساخته شده است.

پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: این راهبرد تلاش می‌کند با آمیختن روش‌های گوناگون، بیشترین آسیب را وارد کند؛ لذا ما باید در برابر دشمن با نگاهی دقیق ارزیابی خودمان را واقعی کنیم و بدانیم دقیقا دشمن چه چیزی را هدف گرفته است. گاهی در جنگ نظامی هستیم اما در همان میانه‌ جنگ، دشمن با قدرت نرم وارد می‌شود لذا نحوه مقابله با آن نرم خواهد بود، یا بالعکس. گاهی حرکت نهضت علمی یک کشور مورد هجوم دشمن قرار می‌گیرد که قطعاً راه مقابله با آن استقامت کردن در مسیر پیشرفت علم و ناامید نشدن است.

وی یادآور شد: باید آگاه باشیم که "دشمنان بیکار نمی‌نشینند، نقشه می‌کشند؛ هنر این است که نقشه‌ دشمن را،‌ توطئه‌ دشمن را، نقطه‌ای را که آماج حمله‌ی ‌دشمن است، بشناسیم و برای مواجهه‌ با او، برای مقابله‌ با او، برای خنثی کردن کار دشمن، طرح داشته باشیم، انگیزه داشته باشیم، فکر داشته باشیم. وادادگیِ در مقابل دشمن، دروازه‌ همه‌ آسیب‌هایی است که بر یک کشوری وارد می‌شود. (رهبر معظم انقلاب در ۲۶ آبان ۱۳۹۵)

نجیب اظهار کرد: باید بدانیم امروز در این صحنه‌ جدید، مهم‌ترین عنصر آمادگی و هوشیاری در برابر دشمن اتحاد بین مسلمین است. پس تا می‌توانیم در تقویت‌ این اتحاد باید بکوشیم و در یاری هم از هیچ کمکی غفلت نکنیم. خطبه ۳۴ نهج‌البلاغه، توصیه‌ای‌ از مولای متقیان (ع) برای امروز ماست. حضرت در این خطبه می‌فرمایند: غُلِبَ وَ اللهِ المُتَخاذِلون؛ حضرت سوگند یاد می‌کند که اگر مؤمنان دست از یاریِ هم بردارند، شکست می‌خورند. «تخاذل» یعنی این به او کمک نکند، او به این کمک نکند؛ این سخن خطاب به مردم آن زمان است، اما در واقع خطاب به کل بشریت است؛ مؤمنین باید به هم کمک کنند، باید از یکدیگر دفاع کنند. دشمنان دائم علیه مسلمانان طراحی می‌کنند لذا در مقابل طراحی آن‌ها، مسلمانان هم باید طراحی کنند؛ باید فعال باشند.

وی تأکید کرد: امروز ما در آستانه‌ تحقق نظم نوین جهانی هستیم. نظمی که از یکسو جبهه‌ باطل عزم چیدمان آن را دارد و برای رسیدن به آن از هیچ جنابتی فرو نمی‌گذارد. از سوی دیگر جبهه‌ حق اراده کرده است بر این صحنه‌گردانی ظلم، خط بطلان کشد. امروز تمام باطل در مقابل تمام حق ایستاده است. جبهه‌ حق نیز تنها در سایه‌ وحدت و یکپارچگی اصحاب حق و هوشیاری و بیداری آن‌هاست که توفیق می‌یابد. بنابراین دراز کردن دست یاری به سوی جبهه‌ مقاومت نه‌تنها در مکتب اسلام وظیفه‌ ماست بلکه یکی از مؤلفه‌های هوشیاری در مقابل دشمن برای نجات خودمان از مکر دشمنان نیز هست. امروز فلسطین و لبنان پاره تن ما هستند. چه کسی است که برای پاره‌ تنش به دنبال دلیل باشد.

وی یادآور شد: هرچند باطل نابود شدنی‌ است و امروز فرآیند افول و شکست آن در کلام رهبران و نخبگان سیاسی‌شان دیده می‌شود اما تا لحظه آخر پیروزی حق علیه باطل، باید هوشیار بود و اتحاد را حفظ کرد. رهبر انقلاب در ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ می‌فرماید: «در هنگام وقوع تحوّلات بزرگ جهانی، ملّت‌ها باید مراقب باشند،... این همان روزی است ‌که ما در آن قرار داریم؛ باید مراقب باشیم. اینکه می‌گوییم دشمن دارد ضعیف می‌شود معنایش این نیست که نمی‌تواند مکر ‌کند، نمی‌تواند دشمنی کند، نمی‌تواند ضربه بزند؛ می‌تواند.»

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha