شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ |۱۵ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 19, 2024
کارگروه مطالعات زن و خانواده

حوزه/ معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها از راه اندازی کارگروه مطالعات زن و خانواده در این معاونت خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، کارگروه مطالعات زن و خانواده با هدف اصلی آسیب ‌شناسی مسائل زنان و خانواده شامل شناسایی عوامل خطر، ارائه خدمات حمایتی و مشاوره، ایجاد برنامه‌های آموزشی و پیشگیری، و ارتقای آگاهی جامعه در معاونت تبلیغ و امور فرهنگی جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها تشکیل شده است.

معصومه شریفی معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها در این باره، اظهار داشت: ماموریت این کارگروه، حل مسائل جامعه اسلامی با کمک خود زنان و با محوریت و اتکا بر خانواده بسترسازی و نقش آفرینی متناسب زنان و خانواده در تحقق تمدن نوین اسلامی در سطح رفع موانع موجود بر سر راه حرکت به سمت تحقق تمدن نوین اسلامی است.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها در ادامه ناظر به تامین مقدمات و بسترهایی که برای ایجاد تمدن نوین اسلامی نیاز است، اشاره کرد: بانوان پیشران‌های حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی هستند و ایجاد بالندگی و رشد مبتنی بر اصول حاکم بر تمدن نوین اسلامی را در خانواده شکل می‌دهند و این امر با پیاده سازی سه رکن حوزه، دانشگاه و جامعه همراه با شبکه سازی نخبگان فعال حوزه زن و خانواده و همراهی اساتید امکان پذیر است.

شریفی در ادامه اظهار کرد: کارگروه مطالعات زن و خانواده شامل اعضای متخصص از قشرهای مختلف اجتماعی اعم از روانشناسان، حقوقدانان، کارشناسان متشکل از تعدادی از اساتید و نخبگان تراز اول حوزوی، دانشگاهی و تشکل‌های اجتماعی است که مسئولیت‌های سیاستگذاری و تعیین خط مشی‌های کلان کارگروه مطالعات زن و خانواده، نظارت بر عملکرد دبیران کارگروه، نظارت بر خروجی‌های علمی و اندیشه ای با موضوع زن و خانواده و موضوع شناسی بر اساس نیازهای روز جهت طرح بحث در کمیته‌های تخصصی را برعهده دارند.

وی افزود: این کارگروه با رسالت وحدت حوزه و دانشگاه و جامعه وتلفیق دیدگاه‌های آنها برای تحقق اهداف تمدن نوین اسلامی با محوریت زن و خانواده در 9 محور مطالعه و بررسی، ایده پردازی، طراحی، برنامه ریزی، تربیت کادر، ساختارسازی، عملیات الگو، شاخص سازی و تعمیم را عینیت می‌بخشند.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به اهمیت خانواده و جایگاه زن به لزوم تشکیل این کار گروه پرداخت و افزود: خانواده از کوچک ترین سلول شکل دهنده جامعه انسانی که تحقق آن منوط به اعمال تغییرات و پذیرش حالت است تشکیل شده است.

شریفی ادامه داد: در خانواده نیز محور شکل‌گیری اصلی تداوم نهاد خانواده که حول آن شکل می‌گیرد، زن در خانواده است. نهاد مقدس خانواده، رکن بنیادین اجتماع بشری و محمل فرهنگ‌های گوناگون است.

وی با بیان اینکه زن در خانواده می‌تواند به عنوان علمدار در رسیدن به تمدن نوین اسلامی، نقش آفرین باشد، تأکید کرد: زن می‌تواند در فضای عمومی کشور اثرگذاری عینی داشته باشد که این مهم مرهون یک تدبیر و برنامه ریزی عملیاتی و برگزیدن راهبردهایی است که بستر سازی نقش آفرینی زن و خانواده به سمت آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی و رسیدن به تمدن نوین اسلامی است.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها در ادامه، حرکت برای نیل به این دورنما را توجه به کاستی‌ها و پرداختن به مسائل مختلف عنوان کرد و گفت: الگوی سازماندهی زن و خانواده ی مطلوب و ایده آل در تمدن نوین اسلامی، باید براساس الگویی عینی و سازماندهی شده ساخته شود. بر همین اساس یکی از مسائل جدی در جامعه، طراحی و تولید و نهادینه سازی یک الگوی سازماندهی شده در تمام ابعاد است تا بتوان بوسیله آن، زن‌هایی را در جامعه شاهد بود که مبتنی بر الگویی علمی، دینی و عینی تربیت شوند و به کنش مؤثر در حوزه انقلاب اسلامی بپردازند.

شریفی در ادامه تصریح کرد: ما برای تحقق تمدن نوین اسلامی باید به موضوع زن و خانواده توجهی جدی داشته و به عنوان محوری راهبردی روی آن تمرکز کنیم. تعریف نادرست نقش زنان و خانواده در تحقق تمدن نوین اسلامی، برنامه ریزی و ایجاد زیر ساخت‌های لازم برای آن را با مشکل جدی مواجه می‌کند. ما همیشه به موضوع زن و خانواده به عنوان موضوعی تبعی و غیر اصلی نگاه کردیم و همین امر ما را از ارزشهای مبنایی و پایه به شدت دور کرده است و بدنه فعال و موثری را نیز در این حوزه از دست داده ایم.

وی بیان داشت: کارگروه مطالعات زن و خانواده برای تعریف و طراحی نقش فوق از دو بازوی تخصصی دانشگاه و حوزه حداکثر استفاده را نموده است و در حقیقت، نخبگان حوزه و دانشگاه موظفند در مقام تدوین و تبیین مبانی تمدن اسلامی با رویکرد و روش‌ها و چگونگی‌های عقلی و عملی آن اندیشه ورزی و تمرین عملی نمایند.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها در پایان یادآور شد: از آنجایی که عرصه اجتماعی عرصه کنش برای تحقق تمدن است، باید سازماندهی اجتماعی زن و خانواده به شکل مطلوب نیز مورد توجه قرار گیرد؛ بنابراین با تکیه بر سه رکن نخبگان حوزوی، دانشگاهی و فعالان اجتماعی معتقدیم که می‌توانیم به یاری خداوند متعال حرکت و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تحقق تمدن نوین اسلامی را با محوریت زن و خانواده شکل دهیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha