دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ |۱۷ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 21, 2024
مقاومت

پژوهشگر مسایل فلسطین و غرب آسیا گفت: تبیین ایده مقاومت و بسط آن نیازمند کنشگری فعالانه و مستمر است.

رقیه سادات موسوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به این که گفتمان مقاومت امروز در ابعاد مختلف در حال بسط پیدا کردن است، اظهار کرد: مقاومت، یک انتخاب دارای اولویت است و به نظر می رسد که به جز ابعاد نظامی چه در داخل ایران و چه در عرصه بین الملل چندان راجع به ابعاد و زوایای مختلف بحث مقاومت صحبت نشده و به ویژه امروز نیاز داریم که به این مقوله از زاویه نگاه به زندگی بنگریم و آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم.

وی افزود: از سوی دیگر این ذهنیت نباید وجود داشته باشد که صرفاً با یکسری کنشگری های محدود رسانه ای و یا برگزاری همایش و نشست می توانیم ایده مقاومت را در جامعه نهادینه کنیم چه آن که الگوی مبارزه و مقاومت از دل کنشگری فعالانه و مستمر بیرون می آید و نسبت مستقیمی با نوع سبک زندگی افراد دارد.

وی با بیان این که اصل مقاومت و مبارزه برای زندگی است و در این میان، الگوی رفتاری و عملکرد حماس و حزب الله فراروی ما قرار دارد، گفت: اگر مقاومت را پدیده ای اجتماعی بدانیم باید توجه داشت که روال زندگی در بستر مقاومت مطابق با الگوی مدرنیته و سبک زندگی برآمده از آن نیست.

وی گفت: یکی از اشتباهات ما در بحث اجتماعی کردن جریان مقاومت این است که می خواهیم برای همه مردم و جامعه ایران، یک شعار و یک برنامه را اجرایی کنیم و حال آن که در این جا یک "ما"ی یکدست شکل نمی گیرد و لذا نباید بکوشیم که یک ایده و نظر را بر همه غالب کنیم، بلکه می بایست افق نگاهمان را بر اساس اشتراکات ارتقا ببخشیم.

کارشناس مسایل غرب آسیا افزود: از سوی دیگر باید بدانیم که الگوی مقاومت در کشور ما با دیگر کشورهای منطقه متفاوت است و این را هم آگاه باشیم که اساساً مقاومت در خلأ شکل نگرفته و نخواهد گرفت و لذا مؤلفه های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و ... در این امر بسیار مهم و کلیدی است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha