دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ |۲۴ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 28, 2024
کاویانی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: پژوهش های مرتبط با سبک زندگی باید ناظر به نیازها و خلأهای جامعه باشد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد کاویانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به ارتباط معنادار بسیاری از رشته های علوم انسانی با کلان مقوله سبک زندگی، ابراز داشت: منظور و مراد از سبک زندگی در اینجا شیوه نسبتاً ثابتی است که اعضای جامعه به کمک آن نسبت به حل و فصل مسائل زندگی شان اهتمام ورزیده و می کوشند که به اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت خویش نائل شوند.

وی افزود: بر این اساس، حتی شیوه سخن گفتن و نوع لباس پوشیدن افراد جامعه نیز می تواند تا حدودی ترسیم‌گر سبک زندگی آنان باشد، کما این که از منظر روانشناسی و انسان شناسی نیز ما در بررسی سبک زندگی با یک سری مقولات هنجاری و یک سری مقولات تجویزی سر و کار داریم که باید تفاوت ها و تمایزات هر یک به درستی مشخص و معین شود.

عضو انجمن تعلیم و تربیت حوزه علمیه قم همچنین گفت: منظور از سبک زندگی هنجاری آن چیزی است که ما در جامعه از آن با عنوان هنجارهای موجود و پذیرفته شده تعبیر می کنیم و حال آن که منظور از سبک زندگی تجویزی بدین معناست که ما یک مرجعی را در نظر گرفته و معتقدیم که برپایه آن می بایست سبک زندگی را تجویز کرد که البته در اینجا منظور از مرجع، شریعت مقدس اسلام است.

وی خاطرنشان کرد: البته به منظور تحقق سبک زندگی تجویزی ناگزیر از این هستیم که به سبک زندگی هنجاری به عنوان یک پیش نیاز توجه لازم را داشته باشیم به این معنا که ما پیش از هر چیز باید التفات داشته باشیم در بطن جامعه چه می گذرد، چه چیزهایی هنجار است و چه چیزهایی نیست و وظیفه ما در قبال هر یک چیست!؟

حجت الاسلام والمسلمین کاویانی همچنین با تأکید بر لزوم بهره گیری از ابزار هنر و رسانه در راستای تبیین سبک زندگی ایرانی و اسلامی، اظهار داشت: انتظاری که وجود دارد این است که تحقیقات و پژوهش های مرتبط با سبک زندگی ناظر به عرصه های کاربردی و برطرف کننده نیازها و خلأهای امروز جامعه باشد.

وی افزود: به نظر می رسد که بخش قابل توجهی از پژوهش ها و مطالعات انجام شده در این باره آن گونه که شایسته و مورد انتظار است به سمت علمیاتی سازی شدن پیش نرفته و همچنان در حال و هوای نظریه ای و مفهومی باقی مانده است.

مدرس حوزه و دانشگاه یادآور شد: البته مسلم است که تحقق اهداف مورد نظر در زمینه سبک زندگی، نیازمند گذر زمان و صبر و حوصله بیشتر است، منتهای مراتب پژوهش ها و تحقیقات کارآمد و به روز کمک می کند که این فرآیند بهتر و مطلوب تر شکل بگیرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha