دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ |۲۴ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 28, 2024
کد خبر: 1195881
۴ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۶
انتظار وظیفه‌ مهم در دوران غیبت است

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله مدنی (ره) کاشان با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) گفت: انتظار حضرت ولی‌عصر عجّل‌اللّه تعالی فرجه‌الشریف وظیفه مهم شیعیان در دوران غیبت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس شریفیان روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در کاشان اظهار کرد: بر اساس این روایت «قَالَ الصَّادِقُ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍعلیه السلام: یَا أَبَا بَصِیرٍ طُوبَی لِشِیعَةِ قَائِمِنَا الْمُنْتَظِرِینَ لِظُهُورِهِ فِی غَیْبَتِهِ وَ الْمُطِیعِینَ لَهُ فِی ظُهُورِهِ أُولَئِکَ أَوْلِیَاءُ اللَّهِ الَّذِینَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُون‏»، امام صادق (ع) می‌فرمایند خوش به حال پیروان قائم ما کسانی که منتظر ظهور در زمان غیبت هستند، کسانی که مطیع امر امام خود در ظهور هستند، آنان اولیاء خدا هستند آنانی که نه ترس و نه حزن به وجودشان راه نمی‌یابد.

وی بیان کرد: طبق این روایت امام صادق علیه‌السلام مطیع بودن در امر ولایت را از نشانه‌های منتظران می‌دانند، شیعه وقتی مطیع بود از خطرهای احتمالی دشمن نمی‌هراسد و در تهدیدهای احتمالی، حزن و غم به دل راه نمی‌دهد.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: امام صادق (ع) در روایت دیگری، انتظار را افضل‌الاعمال برای شیعیان معنی می‌کنند، در واقع انتظار انسان‌ساز است و با صلاح دعا و نیایش با امام خود راز و نیاز دارد، خود را با مراحل عبودیت نزدیک می‌کند.

وی تصریح کرد: دعاهای مخصوصی برای امام زمان (عج) وجود دارد از جمله دعای «عهد» که به خواندن آن زیاد توصیه شده است، هر روز صبح انسان با عهد بستن با مولای خود روز را آغاز کند و با عناوین بلد و پر محتوا این دعا، خود را آماده ظهور حضرت بداند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شریفیان، خواندن دعای ندبه در روز جمعه را از دیگر دعاهای خاص امام زمان (عج) بیان کرد و افزود: انسان هر جمعه با دعای ندبه با آقا و مولای خود نجوا و آرزوی دیدن مولایش را بیان می‌نماید و برای خود یادآوری می‌شود که آنچنان زندگی کند که لایق دیدار ابا صالح المهدی (عج) باشد.

به گفته وی، انسان منتظر در انجام واجبات و ترک محرمات می‌کوشد تا در چشم امام زمانش جلوه داشته باشد و در تقوا، ورع، صبر، اخلاق نیکو از دیگران پیشی می‌گیرد تا اگر واجبی از او ترک شد خود را ملامت کرده و درصدد جبران باشد و حتی در مرحله انجام گناه البته سهوی علاوه بر توبه، نزد خدا از محضر حضرت مهدی فاطمه (ع) عذرخواه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین شریفیان تاکید کرد: منتظران امام زمان (عج) در مقابل ظلم و ظالم ایستادگی و مقاومت می‌کنند و تا آخرین قطره خونشان هرگز کوتاه نمی‌آیند.

وی، ثبات قدم در امر انتظار و صبر تحمل مشکلات در دوران غیبت را دارای اجر عظیم دانست و یادآور شد: چهارمین امام شیعیان سیدالساجدین (ع) می‌فرمایند این مهم اجر هزار شهید از شهدای بدر و احد را دارد و این توجه خاص اهلبیت علیهم‌السلام به منتظران غیبت قائم است.

«قَالَ‌عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ سَیِّدُ الْعَابِدِینَ علیه‌السلام مَنْ ثَبَتَ عَلَی مُوَالاتِنَا فِی غَیْبَةِ قَائِمِنَا أَعْطَاهُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ أَجْرَ أَلْفِ شَهِیدٍ مِنْ شُهَدَاءِ بَدْرٍ وَ أُحُد»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha