یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024

رییس مرکز اسلامی هامبورگ طی مصاحبه با ماهنامه «اخبار شیعیان» از وقوع جنبش دینی اسلامی در جامعه بین‌الملل پس از انقلاب اسلامی خبر داد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی مرکز خبر حوزه، ماهنامه خبری و تحلیلی، اخبار شیعیان در پنجاه و چهارمین شماره خود طی مصاحبه‌ای با حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رمضانی وضعیت مسلمانان در اروپا و آمریکا را مورد بررسی قرار داده است که در بخشی از این مصاحبه آمده است: پس از انقلاب اسلامی یک جنبش دینی اسلامی در جامعه بین‌الملل رخ داد.

البته این جنبش نه فقط مخصوص مسلمانان، بلکه به مسیحیت و یهودیت هم سرایت کرده است؛ یعنی آنها فعال‌تر شده‌اند و سعی می‌کنند که در عرصه‌های اجتماعی بروز و نمود بیشتری داشته باشند.

طبیعتاً این جنبش و حرکت فراگیر در دنیای اسلام در کشورهای اروپایی و آمریکایی، از لحاظ کمی و کیفی در مسلمانان تاثیر گذاشته است.

تعداد مسلمانان در مقایسه با گذشته افزایش یافته است، مثلا در اروپا می‌توان گفت: از 25 میلیون به 35میلیون نفر رسیده که به نظر من آن چیزی که مشاهده می‌شود، بیش از این تعداد است و این خودش می‌تواند یک حرکت مهم بین مسلمانان اروپا ایجاد کند.

در بعضی کشورها درصد مسلمانان به حدی است که در معادلات اجتماعی- سیاسی تاثیر‌گذار هستند و در بعضی از کشورها حتی نمایندگانی از مسلمانان در مجلس حضور پیدا کردند.

از لحاظ کیفی هم، به هر حال پس از انقلاب اسلامی دنبال این هستند که اسلام را به معنای جامع کلمه درک کنند، یعنی بحث جامعیت اسلام از جنبه‌های فردی، اجتماعی، ظاهری و باطنی و در حقیقت به مباحث معرفتی بیشتر ورود پیدا می‌کنند و این علاقه هم بیشتر ایجاد شده که نسبت به اسلام شناخت پیدا کنند.

در ادامه مصاحبه آمده است: بشر امروز و جامعه امروزی مسلمانان دنبال اسلامی هستند که بتوانند سوال‌ها و نیاز‌ها و خواسته‌های آنها را در ابعاد مختلف بشری پاسخ‌گو باشد؛ همان‌طوری که به بحث‌های تجربی، فردی و مسایل روحی و درونی توجه می‌کند، به مسایل بیرونی، اجتماعی و ناهنجاری‌های اخلاقی نسبت به آنها هم موضع بگیرد، البته برخی از دولت‌‌مردان غربی در صدد هستند یک تفسیرخشن از اسلام ارائه دهند و رسانه‌های غربی بسیج شده‌اند تا چنین تفسیری را ارائه دهند، ولی خیلی موفق نبودند یعنی الان روز به روز که جلوتر می‌رویم بسترها و زمینه‌ها آنقدر گسترش پیدا کرده که نمی‌توانند آن را محو کنند و خواه ناخواه و در مجامع و مجالس مراکز، حالا چه مراکز اسلامی و چه مراکز علمی و آکادمیک بحث‌هایی به وجود آمده که آنها نمی‌توانند این اسلام را محدود کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رمضانی تاکید کرده است: حتی در بعضی توطئه‌ها و دسیسه‌هایی که دارند اگر چه ممکن است برحسب ظاهر یک نوع تهدید باشد، ولی همین خودش یک فرصت برای مسلمانان شده است؛ مثلا نسبت به پیغمبر‌(صلی‌الله علیه‌و‌آله‌وسلم) اهانت می‌کنند، همین خودش یک فرصت برای مسلمانان است که موضع بگیرند و در جاهای مختلف مباحث علمی داشته باشند و از زوایای گوناگون پیامبر اسلام‌(صلی‌الله علیه‌و‌آله‌وسلم) برای دیگران معرفی شود، در حالی که قبلا این زمینه‌ها به این شکل فراهم نبود.

به نظر می‌رسد با این سلسله عوامل و عللی که حالا یا خودمان به وجود می‌آوریم یا دشمنان، یک تحول جدی جهانی در اسلام گرایی به معنای واقعی کلمه به وجود آمده است علی رغم میل دشمنان اسلام، این اتفاق به وجود آمده که این حرکت یک حرکتی مبارک خواهد بود و می‌تواند برای نظام بین‌المللی و مدیریت جهانی حضرت مهدی‌(عجل‌الله تعالی‌فرجه‌الشریف) زمینه‌سازی کند.

چشم‌انداز عراق پس از انتخابات پارلمان، ضرورت شکل‌گیری همگرایی در خاورمیانه، مبارزات سیاسی شیعیان در افغانستان، شیعیان از حریم اهل‌بیت‌(علیهم‌السلام) دفاع کنند، نابودی آثار اسلامی در آذربایجان و ارمنستان از دیگر عناوینی است که در شماره اردیبهشت، ماهنامه اخبار شیعیان به چشم می‌خورد.

گفتنی است ماهنامه خبری و تحلیلی شیعیان جهان تحت عنوان «اخبار شیعیان» به صاحب امتیازی موسسه شیعه‌شناسی و به مدیر مسئولی محمود تقی‌زاده داوری منتشر می‌شود که محتوای آن در پایگاه اطلاع رسانی خبری جهان شیعه به نشانی:www.shiiteworld.com   قابل دسترسی است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha