دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ |۲۰ صفر ۱۴۴۶ | Aug 26, 2024

کنگره علامه بلاغی 25 و 26 بهمن با حضور میهمانان داخلی و خارجی در قم برگزار می شود.

دبیر این کنگره در گفتگو با خبرنگار مرکز خبر حوزه، گفت: هیأت علمی شامل جمعی از فضلای حوزه علمیه قم و متفکران نامی عراق در حوزه نجف و دانشگاه کوفه تشکیل شده است و طی جلسات مشترکی روند تهیه مقالات، برگزاری نشست­های علمی و چاپ آثار علامه مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه تاکنون 55 مقاله از داخل و خارج کشور به دبیرخانه کنگره ارسال شده است گفت: این مقالات که به دو زبان عربی و فارسی است در دو جلد چاپ و حین برگزاری کنگره توزیع خواهد شد.

محمد جواد صاحبی با اشاره به تلاش جمعی از محققان برای تدوین شناخت نامه علامه بلاغی گفت: کتاب سیری در اندیشه های علامه بلاغی نیز در حال تدوین است.

وی افزود: همه آثار علامه بلاغی در 9 جلد تصحیح شده و در دست انتشار است.

دبیر کنگره علامه بلاغی با بیان اینکه همکاری مشترک بین علمای ایرانی و عراقی در برگزاری این کنگره شرایط مناسبی برای پیوند بین حوزه‌های علمیه قم و نجف ایجاد کرده است گفت: تاکنون ده نشست علمی در عراق با محوریت علامه بلاغی برگزار شده است.

خاطرنشان می شود، علامه بلاغی متولد 1282 هجری قمری است که دارای آثاری در مباحث تفسیر، ادیان پژوهی، کلام و فلسفه می باشد و تفسیر آلاء الرحمن از مهمترین آثار این عالم شیعی به شمار می رود.

علامه بلاغی به زبان های عربی، فارسی، انگلیسی و عربی تسلط داشت و در صف مقدم پایمردی علمای نجف در برابر هجوم انگلستان به عراق قرار داشت.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha