یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ |۳۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 7, 2024

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدباقر گلپایگانی فرزند مرحوم ‌آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی به تشریح فاجعه حمله مزدوران رژیم سفاک پهلوی به مدرسه فیضیه در سالروز شهادت امام صادق(ع) سال 42، ریشه ها و نتایج آن پرداخت.

وی در گفتگوی اختصاصی با مرکز خبر حوزه با بیان اینکه از زمان مرحوم شیخ عبدالکریم حائری یزدی مؤسس حوزه علمیه قم، مراسم سوگواری شهادت امام صادق(ع) در روز 25 شوال در مدرسه فیضیه برگزار می شد اظهار داشت: پس از مرحوم موسس، علمای ثلاث (حضرات آیات خوانساری، صدر و حجت) برگزار کننده این مراسم بودند و پس از ایشان این مراسم از سوی مرحوم ‌آیت‌الله‌العظمی بروجردی برگزار می شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین گلپایگانی در ادامه با اشاره به برگزاری این مراسم از سوی ‌آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی در 25 شوال مصادف با 2 فروردین سال 42 گفت: شخص شاه برای تضعیف روحانیت در این روز تدابیر ویژه ای اندیشیده بود.

وی با بیان اینکه روحانیت در جریان لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی با صلابت حاضر شد گفت: شاه اینگونه تصور می کرد که با رحلت ‌آیت‌الله‌العظمی بروجردی، هیچ مانع

شاه با اعلام اینکه دهقانان و کشاورزان از لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی بهره می برند، می خواست این قشر را در مقابل روحانیت قرار دهد و لذا در فاجعه فیضیه در مرحله نخست از نیروهای ساواک و کماندوها، با پوشش دهقانان استفاده کرد.
مذهبی برای منویات ملوکانه اش وجود ندارد، اما وقتی در ماجرای لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی با اتحاد علما که منجر به لغو لایحه شد مواجه گردید به دنبال کوچک کردن علما و تضعیف روحانیت از نظر سیاسی و مردمی برآمد.

وی افزود: در همین راستا شاه در تلگرافی خطاب به علمای طراز اول، آنها را با لفظ حجت‌الاسلام مورد خطاب قرار داد.

فرزند مرحوم ‌آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی همچنین گفت: شاه با اعلام اینکه دهق انان و کشاورزان از لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی بهره می برند، می خواست این قشر را در مقابل روحانیت قرار دهد و لذا در فاجعه فیضیه در مرحله نخست از نیروهای ساواک و کماندوها، با پوشش دهقانان استفاده کرد.

وی با بیان اینکه شب حادثه حدود 400 نفر از این افراد در کنار بیمارستان فاطمی جای گرفته بودند گفت: اینها صبح 25 شوال، قصد برهم زدن مراسم روضه در بیت مراجع از جمله رهبر فقید انقلاب را داشتند، اما به دلایلی این فتنه خنثی شد و تمام نیروهای خود را برای برهم زدن مراسم سوگواری در مدرسه فیضیه که عصر برگزار می شد، متمرکز کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین گلپایگانی با اشاره به اینکه این افراد هنگام سخنرانی آقای آل طه، اولین خطیب مراسم، قصد برهم زدن آنرا داشتند گفت: هنگامی که ‌آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی به طور پیاده در راه مدرسه فیضیه بودند به ایشان خبر می دهند جو مدرسه متشنج است و افراد مختلفی از ایشان می خواهند که از رفتن به مراسم صرف نظر کنند، اما ایشان تصریح می کنند هراتفاقی که برای مردم بیفتد ما هم در آن شریکیم و لذا به مدرسه آمدند و سمت چپ

هنگامی که ‌آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی به طور پیاده در راه مدرسه فیضیه بودند به ایشان خبر می دهند جو مدرسه متشنج است و افراد مختلفی از ایشان می خواهند که از رفتن به مراسم صرف نظر کنند، اما ایشان تصریح می کنند هراتفاقی که برای مردم بیفتد ما هم در آن شریکیم و لذا به مدرسه آمدند و سمت چپ منبر نشستند.
منبر نشستند.

وی افزود: شیطنت های عوامل رژیم، شامل صلوات فرستادن های بی مورد و پرتاب کردن سیگارهای روشن به سوی یکدیگر هنگام سخنرانی مرحوم آقای حاجی انصاری خطیب دوم مراسم به اوج خود رسید و خودشان با راه اندازی زد و خورد ساختگی و متشنج کردن فضا، به سوی مردم و طلاب حمله ور شدند و درخت ها را شکستند.

وی ادامه داد: پس از مدتی ناگهان مدرسه خالی و آرام شد، ولی پاسبان ها و نیروهای ارتش از پائین و بالا به سوی مدرسه حمله ور شدند، آجرهای لبه های پشت بام را می کندند و به سوی حجره ها و طلبه ها پرتاب می کردند.

فرزند مرحوم ‌آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی با بیان اینکه حمله کنندگان حالت عادی نداشته و مست بودند گفت: بعد از زد و خورد در صحن مدرسه فیضیه به تک تک حجره ها رفتند، در حجره ها را می شکستند و طلاب ساکن حجره را مضروب می کردند.

وی آخرین حجره ای را که مأموران به آن حمله کردند، حجره ای عنوان کرد که مرحوم ‌آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی در آن حضور داشتند و گفت: تعداد قابل توجهی از طلاب در این حجره برای محافظت از ایشان تجمع کرده بودند و در همین راستا، مرحوم آقای علوی داماد ایشان و حاج علی آقای صافی مضروب شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین گلپایگانی گفت: مأموران نسبت به مرحوم ‌آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی تعرض فیزیکی نداشتند ولی جسارت و بی احترامی کردند.

وی ادامه داد: بعد از شکستن درب حجره های مختلف، مضروب کردن طلبه ها و پرتاب کردن برخی از طلاب به پائین، عمامه ها، لباس ها و مقداری از کتب را وسط حیاط جمع کردند و به آتش کشیدند.

فرزند مرحوم ‌‌آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی با اشاره به بی خانمان شدن طلاب فیضیه و آمار بالای مجروحین این فاجعه گفت: ساواک به تمام بیمارستانها و اطباء دستور داده بود که مجروحان فیضیه را قبول نکنند و منزل ما، مدارس و برخی از منازل دیگر، پر از طلبه های مجروح و رانده شده از فیضیه بود.

وی با بیان اینکه این ماجرا به ضرر حکومت تمام شد گفت: تا آن هنگام مظلومیت روحانیت به این شکل برای مردم نمایان نشده بود و با شکل گیری جریان فیضیه و انعکاس ملی و بین المللی آن، تلگراف های تسلیت از همه جا به سوی بیوت مراجع قم سرازیر شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین گلپایگانی افزود: پس از این ماجرا، مرحوم ‌آیت‌الله‌العظمی خویی طی تلگراف مفصلی به 25 تن از علمای ایران، این فاجعه را تسلیت گفتند و در تمام مدارس نجف مراسم یادبود برگزار شد.

وی با بیان اینکه فاجعه فیضیه زمینه ساز 15 خرداد شد گفت: مردم وقتی دیدند روحانیت در خانه خود مظلوم واقع شدند، منتظر تلافی این ماجرا بودند و لذا وقتی ماجرای 15 خرداد پیش آمد، به خیابان ها ریختند و از همین رو، جریان انقلاب از حادثه فیضیه شروع شد.

وی گفت: هدف رژیم از راه اندازی این غائله، ایجاد رعب عمومی بود ولی نتیجه عکس داشت و موجب تثبیت جریان انقلاب شد.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha