چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رشاد گفت: در حال حاضر 75 درصد مقالات دانشنامه فرهنگ فاطمی تألیف شده است و مراحل ارزیابی و تکمیل و تصویب نهایی را سپری می‌کند.

به گزارش مرکز خبر حوزه، رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره تجربه موفق تألیف دانشنامه امام علی (ع) گفت: این دانشنامه عناوینی چون پژوهش برتر دینی کشور، کتاب سال حوزه و کتاب سال ولایت را به خود اختصاص داده است.

وی دانشنامه فرهنگ فاطمی را بعد از دانشنامه امام علی (ع)، دومین دانشنامه موفق در عرصه علوم دینی برشمرد و گفت: دانشنامه فرهنگ  فاطمی حول سه محور تدوین شده است که محور اول «منزلت و شخصیت فاطمی» است و به تاریخ زندگی و سیره حضرت و منزلت و جایگاه الهی ایشان می‌پردازد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: دومین محور «حکمت فاطمی» است که اندیشه و تعالیم فکری حضرت زهرا (س) را طراحی و تحلیل می‌کند و «زن و خانواده» نیز محور سوم مقالات دانشنامه است که ماهیت و مرتبت حقوق و حرمت زن و نهاد خانواده از منظر اسلام را واکاوی می‌کند.

وی ادامه داد: نکته قابل ذکر در این دانشنامه مستندات علمی است که باید با نگاهی تحلیلی از منظر تفکر دینی به صورت عادلانه بازکاوی شود.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به رویکرد این پژوهشگاه به نوآوری  در عرصه تببین معارف دینی گفت: دانشنامه‌نویسی یک اقدام پژوهشی است و رویکردهای راهبردی چون حرکت به سمت نوسازی و تولید مباحث جدید را مورد اهتمام خاص قرار می‌دهد.

وی به برنامه‌های آتی این  مرکز اشاره کرد و گفت: دانشنامه‌نگاری دینی، ویراست دوم دانشنامه امام علی (ع)، نسخه نرم‌افزاری دانشنامه امام علی (ع) دانشنامه فلسفه دین، اندیشه‌نامه حسنین (ع)، طرح جامع بانک اطلاعاتی و پرونده علمی، توجیه، نقد و بررسی دایره‌المعارف لیدن و برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های دانشنامه‌نویسی از برنامه‌های آینده این پژوهشگاه است.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha