دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ |۲۰ صفر ۱۴۴۶ | Aug 26, 2024

حضرت آیت الله مظاهری گفتند: ساده زیستی و دوری از تجمل گرایی اساس و ابزاری برای طلاب و روحانیون است و باید به این مساله توجه ویژه ای داشته باشند.

 به گزارش مرکز خبر حوزه، معظم له  در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه اصفهان که در مدرسه علمیه صدر برگزار شد افزودند: خداوند تعالی اقتصاد و میانه روی در زندگی را برای همه انسان‌ها بویژه کسانی که حائز مراتب دینی و مسئولیتی هستند دوست می دارد و تجمل‌گرایی و تشریفات بیهوده نیز مورد غضب اوست، از این جهت طلاب و روحانیون عزیز باید بر همین مبنا حرکت نمایند.

ایشان با اشاره به جایگاه و منزلت رفیع روحانیت، اشتغال به طلبگی را از مهمترین امور دانسته و ضمن تبیین ویژگی‌های یک طلبه به عنوان سرباز حضرت ولی‌عصر«عج» خاطر نشان ساختند: افتخار طلبگی از بالاترین افتخارات به شمار می‌رود و از منظر قرآن و عترت، رسالت و مسئولیت روحانیت و عالمان دین، همانند رسالتِ انبیاء قبل از اسلام می‌باشد.

معظم له در بخش دیگری از بیانات خود به تبیین چهار شرط مهم برای طلاب و روحانیون پرداخته و افزودند: اولین شرط لازم برای احراز مقام طلبگی، مجاهدت و تلاش شبانه‌روزی در راستای تحصیل و ترویج و تولید علم است.

ایشان در این زمینه به طلاب علوم دینی توصیه کردند: باید از همه امکانات و فرصت‌ها برای پرداختن به امور تحصیلی و علمی استفاده نمایید و در حقیقت با یک جهاد علمی، خود را برای مواجهه با مسائل دنیای روز آماده کنید.

حضرت آیت الله مظاهری شرط دوم برای طلبگی را مهذب بودن و رعایت تقوای الهی دانسته و تأکید کردند: یک طلبه باید همراه با تحصیل علم و تلاش بی وقفه علمی به کسب تقوا پرداخته و در اهتمام به واجبات و مستحبات و اجتناب از گناه و معاصی و صفا بخشیدن روح و نفس خود تلاش کند.

ایشان تدارک گناه و توبه از معاصی را از ارکان تقوا برشمرده و خاطر نشان کردند: برای احراز و دستیابی به ملکه عدالت که از صفات و برجستگی های ضروری برای یک طلبه است، باید روح خدا ترسی در اعماق جان و روح او حکمفرما شود.

ایشان از رعایت نظم به عنوان شرط سوم احراز مقام عالی طلبگی یاد کرده و افزودند: همه امور یک طلبه باید به صورت منظم و در وقت مشخص انجام شود و فقدان نظم در زندگی موجب اتلاف وقت و هدر رفتن عمر می شود و سیره سلف صالح علما و بزرگان دینی مخصوصاً حضرت امام خمینی (ره) گویای این است که نظم در موفقیت اشخاص تأثیر برجسته ای دارد.

حضرت آیت الله مظاهری از اخلاص به عنوان چهارمین شرط لازم برای یک طلبه نام برده و در این زمینه خاطرنشان کردند: نگاه یک طلبه به طلبگی باید به صورت یک عبادت باشد و از اینرو باید به قصد قربت و برای انجام وظیفه سنگین طلبگی که همان شناخت و تبلیغ دین مبین اسلام است، به تحصیل علم بپردازد.

معظم له افزودند: طبعاً اگر کسی چنین نگاهی به طلبگی نداشته باشد و خدای نخواسته به عنوان شغل وارد امر شریف و مقدس طلبگی شود، توقعات بی جا برای او ایجاد می شود و اگر هم بتواند در تحصیل علم به موفقیتی دست یابد همان علم موجب شکست او خواهد شد.

 


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha