دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ |۱۵ محرم ۱۴۴۶ | Jul 22, 2024

معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: منظور از جمهوری در نظام اسلامی ،ظاهر سازی و حضور سمبلیک مردم نیست، بلکه مردم سالاری حقیقی و برخاسته از بطن اسلام مورد نظر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ احمد مبلغی در گفت و گو با خبر نگار مرکز خبر حوزه با اشاره به پاسخگویی اسلام در تمام عرصه ها از جمله حکومت و سیاست، اظهار داشت : اسلام ضمن محتوای غنی در زمینه سیاست، دست را برای شکل حکومت بازگذاشته است و حضرت امام (ره) بر همین مبنا جمهوری اسلامی را مطرح کرد.

وی به دیگر ساختار های حکومتی در نظام سیاسی معاصر اشاره و تصریح کرد: اگر تعابیری چون دموکراتیک، به ساختار سیاسی ایران پس از انقلاب اضافه می شد، باید برخی ارزش های اسلامی را حذف می کردیم و یا دچار تناقص می شدیم.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطر نشان کرد:واژه دموکراتیک در برگیرنده محتوای ویژه ای است که به هماوردی با اصطلاحات سیاسی اسلام دست می زند، اما جمهوریت قالبی است که ریشه در مبانی اسلام دارد.

وی با اشاره به برگزاری همه پرسی نظام جمهوری اسلامی و تأکید امام (ره) بر برگزاری این همه پرسی گفت: اگر جمهوری اسلامی بدون مراجعه به آرای عمومی به میدان می آمد، قبل از هر چیز و هر کس ،خود را می شکست، لذا امام (ره) پذیرش جمهوری اسلامی را به مردم واگذار کرد و این یک کار هنرمندانه ایشان بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ مبلغی افزود: از سوی دیگر طبق تجربه تاریخ ، شرط بقا و دوام حکومت ها این است که از مردم و با مردم باشند و این تفکر که ریشه اسلامی نیز دارد ، بنای فکری حضرت امام (ره) بود.

وی، حاکمیت اسلام را از اصول حاکم بر نظام اسلامی برشمرد و ابراز داشت:ساختار نظام اسلامی باید این حاکمیت را بپذیرد و نهادینه کند.

رئیس مرکز تحقیقات مجمع جهانی تقریب مذاهب خاطر نشان کرد :منظور از حاکمیت اسلامی ،حاکمیت ارزش ها،حقوق، فقه، میراث و فرهنگ اسلامی است و آیین اسلامی باید در نظام اسلامی مجال عینیت بخشی داشته باشند.

وی مشروعیت حکومت و تحقق آن در نظام اسلامی را مورد توجه قرار داد و افزود: منطق تحقق مشروعیت نظام از دیگر اصول حاکم بر نظام اسلامی است که ولایت فقیه از درون این منطق بر       می خیزد.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ مبلغی به اراده و خواست مردم به عنوان یکی دیگر از اصول حاکم بر نظام اسلامی اشاره و تأکید کرد: معنای این اصل ، آن نیست که اگر مردم  غیر از اسلام را خواستند ، کارشان درست است و حاکمیت مردم به معنای تحسین آمیز بودن اراده آنها تحت هر شرایط نیست ، بلکه مقصود اراده مردم آگاه و آشنا به اسلام و در صحنه است.

وی ادامه داد: اگر مردم ، اسلام را نخواستند به این معنا نیست که نظر آنها قابل احترام است، اما اسلام یکی از شرایط تحقق خود را از دست داده است چنانچه در دوران امام علی بن ابی طالب (ع) این مسأله تا حدی رخ داد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم همچنین به ضرورت نهادینه شدن اراده مردم در نظام اسلامی اشاره کرد و بیان داشت : ما نمی خواهیم مردم از دور دستی بر آتش داشته باشند، بلکه اراده مردم باید در ساختار حکومت اسلامی نهادینه بشود.

وی آشنایی مستمر و رو به افزایش مردم نسبت به اسلام را از بایسته های  نظام اسلامی دانست و اظهار داشت: عدم آشنایی مردم با اسلام باعث می شود برخی اراده های مردمی همگام با آیین و ارزش های اسلامی نباشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ مبلغی سرایت یافتن مشکلات موجود در ساختار سیاسی دیگر کشور ها را از تهدیدات نظام اسلامی برشمرد و افزود: باید ساختار جمهوری اسلامی را  به صورت علمی تجربه و تحلیل کنم.

وی خاطر نشان کرد:باید با ادبیات نوین  و بر اساس علوم سیاسی و حقوقی اساسی به تعریف ساختار جمهوری اسلامی و تجزیه و تحلیل آن با نگاه علمی بپردازیم و این تعریف علمی را وارد دانشگاه ها کنیم .

معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه تحلیل ها می تواند جنبه تطبیقی و مقایسه ای نسبت به ساختار های مشابه داشته باشد ، هشدار داد: اگر ما ساختار جمهوری اسلامی رابه صورت علمی به دنیا معرفی نکنیم ، دیگران طبق سلیقه خود این کار را خواهند کرد این مسأله به ضرر ماست .

وی بر تعریف رسانه منطبق با ساختار جمهوری اسلامی تاکید کرد و ابراز داشت :دنیای آینده، دنیای رسانه هاست و نباید رسانه را به حال خودش واگذار کنیم .

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ مبلغی تصریح کرد:جمهوری اسلامی باید رسانه را تعریف کند تا این رسانه از یک سو ارتباط وثیق و محکم با توده مردم داشته و از سوی دیگر بر آمده از تعالیم اسلامی باشد و این مسأله مهم، نیازمند کارشناسی و بحث های طولانی مدت علمی است.

وی بیان داشت:اگر بخواهیم جمهوری اسلامی به عنوان یک ساختار به صورت پر قدرت و پر توان در صحنه حضور یابد حتما باید رسانه متناسب با خود را تعریف و ایجاد کندو در غیر این صورت رسانه یا منزوی خواهد شد و یا به شاخص های یک رسانه غیر اسلامی روی خواهد آورد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در بخش دیگری از این گفت و گو به کار آمدی نظام جمهوری اسلامی اشاره  و تصریح کرد : تمام ساختار های سیاسی و حکومت ها راه پیشرفت خود را به صورت رسمی و نیمه رسمی در راستای نفی ارزش های دینی و اسلامی انتخاب کرده اند، اما نظام جمهوری اسلامی این کار آمدی را داشته است که راه پیشرفت مادی خود را از طریق حفظ ارزش های الهی و اسلامی انتخاب کند و اتفاقا در بسیاری موارد از دیگران پیش افتاده ایم و در طول سال های آتی ، کارآمدی های بیشتری  آشکار خواهد شد.

وی ادامه داد : دیگران به امید دستیابی به برخی اهداف همچون توسعه و پیشرفت ،استقلال خود را در برابر قدرت های بزرگ ،نادیده گرفتند و در همین راستا اخلاق و ارزش های اسلامی را از دست دادند، اما در مقام عمل پیشرفت و توسعه آنها بیشتر خودش را در زمینه مصرف محصولات غربی نشان داد،  در حالی که محور در توسعه و پشرفت در جمهوری اسلامی حفظ استقلال و ارزش های اخلاقی و اتکا به تولید داخلی بوده و هست.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ مبلغی با بیان اینکه استقلال و آزادی از شعارهای نخستین مردم ایران در جریان پیروزی انقلاب بود، اظهار داشت:انتخاب شعار استقلال و آزادی آنهم قبل از بکار بردن تعبیر جمهوری اسلامی ، بُعد استراتژیک داشت، بدین جهت  که احساس می شد  ما دام که آزاد نشویم و استقلال نداشته باشیم، نمی توانیم به جمهوری اسلامی برسیم .

وی یاد آور شد:درست است که با تحقق جمهوری اسلامی، استقلال و آزادی هم تحقق می یابد، اما آن روز که ما این شعار را سر می دادیم هنوز جمهوری اسلامی محقق نشده بود.

 رئیس مرکز تحقیقات مجمع جهانی تقریب گفت: توجیه دیگر این است که استقلال و آزادی ، دو مشکل اساسی رژیم سابق بود، لذا چون در مقام تخریب آن رژیم بودیم ، اشکالات رژیم را اینگونه در شعارها برجسته کردیم و سپس مدل برتر یعنی جمهوری اسلامی معرفی شد.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha