یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ |۳۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 7, 2024

کنگره یکروزه ثقه‌الاسلام کلینی با سخنرانی رییس مجلس شورای اسلامی در تالار صدوق آستان حضرت عبدالعظیم حسنی پایان یافت.

به گزارش مرکز خبر حوزه، دکتر علی لاریجانی در این آیین با تقدیر از برگزاری این کنگره از سوی موسسه دارالحدیث گفت: کتاب الکافی باعث تحول در تفکر اسلامی شد.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به نگاه‌های متفاوت درباره تفکر فیلسوفان یونانی گفت: برخی این تفکر را مادی‌گرایانه و برخی دیگر منبعث از ایمان می‌دانند و این نظریه اخیر به واقع نزدیک‌تراست.

این استاد فلسفه دانشگاه تهران افزود: برخی می‌خواهند القا کنند که نگاه موحدانه در فلسفه یونان وجود ندارد اما خیلی از مقالات علمی و آثار فلسفی این نظریه را ثابت می‌کند  و حتی این را می‌توان در آرای سیاسی ارسطو دید.

وی افزود: ارسطو معتقد است که انسان کامل می‌تواند تفوق بر جامعه داشته باشد و لذا نظریه غیر‌توحیدی بودن افکار ارسطو توجیه ندارد.

علی لاریجانی خاطرنشان کرد: ابن‌سینا در افکار سیاسی، متافیزیک و غیره متاثر از فلسفه یونان است و حتی ملاصدرا نیز متاثر از فلسفه یونان است اما کسی نمی‌تواند که فلسفه صدرایی، فلسفه یونانی است.

وی توجه به مقوله عقل را نقطه کانونی علمای شیعه دانست و اظهار داشت: شربت علمای شیعه توجه عقل است و آغاز کتاب الکافی با این بحث، نماد مهمی برای این مسئله است.

رییس مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: در مباحث فقهی نیز، عقل از طریقیت خاصی برخوردار است و عقل برای فهم «ما انزل‌ الله» از نقش بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه عقل در منظومه‌های معرفتی از معنای خاص خودش برخوردار است گفت: عقل در فلسفه به معنای برهان است اما در فقه یا کلام به این معناست که ما عقل را درون مبادی تجربی در نظر می‌گیریم.

لاریجانی افزود: بر اساس تفکر شیعه در علم کلام به دنبال این هستیم که مبانی دینی را به کمک عقل ثابت کنیم  و سخن گفتن از عقل در مباحث فقهی به این معناست که از روش‌های یقین‌آور برای استنباط احکام شرعی استفاده می‌کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: توانمندی متفکرین اسلامی در خصوص استفاده از عقل در تمام حوزه‌ها از جمله حدیث از جمله افتخارات علمای شیعه به شمار می‌رود.

وی گفت: مشکل سلفی‌ها این است که نمی‌دانند چگونه از عقل در مناسبات دینی استفاده کنند و البته برخی از سوی دیگر دچار افراط شده‌اند‌.

دکتر علی لاریجانی تصریح کرد: علمای شیعه با توجه به مباحث وحیانی به مسئله عقل توجه می‌کنند و این متدولوژی که  ما در هر ساحتی از گزینه عقل استفاده کنیم از نقاط برجسته اندیشه شیعه است.

وی با اشاره به نگاه نادرست غرب نسبت به اندیشه‌های شیعی گفت: یکی از وظایف مهم ما معرفی بعد عقلانی تفکر شیعه به دنیای معاصر است.

 این استاد دانشگاه کلید فهم بسیاری از مسایل اسلامی حتی با رویکرد روایی را درک جایگاه عقل دانست و خاطرنشان کرد: فصلی که مرحوم کلینی در این باره در کتاب کافی آورده‌اند بیانگر این است که تتبع در امر حدیث نیازمند رویکرد عقلانی و ورزیدگی در این زمینه است.

وی افزود: رویکرد عقلانی، ما را در برداشت‌های درست از روایات کمک می‌کند.

لاریجانی تبیین عقل در تفکر شیعی را ضروری خواند و اظهار داشت: این امر علاوه بر روشنگری، منجر به معرفی مکتب عالیقدر اهل‌بیت در سراسر جهان خواهد شد.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha